SGP/Lohner E1


SGP/Lohner E1 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania SGP E1 w Wiedniu Wnętrze tramwaju SGP E1 w GOP Wagon E1 z doczepą c3

SGP/Lohner E1 – typ tramwaju produkowanego w zakładach Lohner (od 1972 Rotax) (numery taborowe 4461–4560) i Simmering-Graz-Pauker (numery taborowe 4631–4868) w latach 1969–1976[1]. Jedynym odbiorcą było przedsiębiorstwo w Wiedniu. Stanowiły ulepszenie produkowanych od 1959 roku tramwajów typu E, będących licencyjną wersją niemieckiego Düwag GT6[2]. Od 1970 roku montowano w nich półautomatyczny system sterowania jazdą Geamatic[2]. W latach osiemdziesiątych wyposażenie wagonów poddano głębokiej modernizacji wprowadzając wiele układów elektronicznych do sterowania wagonów, dzięki temu uzyskano dużo lepsze warunki bezpieczeństwa pasażerów i pracy motorniczego.

Typ E1 może być łączony z doczepami typu c3. Zyskuje się wtedy dodatkowe 32 miejsca siedzące i 75 stojących. Doczepa ma długość 14 700 mm, szerokość taką jak E1, a waży 11 600 kg. Wszystkie zostały wyprodukowane w zakładach Lohner w latach 1959–1962.

Po wymianie taboru w Wiedniu, wagony E1 zostały sprzedane za granicę, w tym do Polski.

MPK w Krakowie posiada i użytkuje od 2004 roku 75 wagonów typu E1 i 65 doczep typu c3[3].

Tramwaje Śląskie posiadają obecnie i użytkują 23 wagonów typu SGP E1, w których przeprowadzono remonty i zmieniono zewnętrzną stylistykę pojazdów. Wprowadzono je do użytku w 2011 roku[2]. W 2012 roku planowana była dostawa i modernizacja kolejnych wagonów.

Tramwaje tego typu jeżdżą również w Sarajewie.

Przypisy | edytuj kod

  1. komunikacja.krakow.pl
  2. a b c Jakub Halor. Wagony wiedeńskiej serii E1 w służbie Tramwajów Śląskich. „Świat Kolei”. 2/2013(211), s. 40-41. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  3. mpk.krakow.pl [dostęp 14-1-2013]
Na podstawie artykułu: "SGP/Lohner E1" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy