SM48-15D


Newag 15D/16D w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z SM48-15D)
To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 2 sty 2021. Od tego czasu wykonano 11 zmian, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Newag 15D/16Dnormalnotorowa (typ 15D, seria PKP ST48) lub szerokotorowa (typ 16D) lokomotywa spalinowa, produkowana przez Newag w Nowym Sączu w drodze głębokiej modernizacji (rekonstrukcji) lokomotyw serii SM48, z których pozostawiono jedynie ostoję, wózki jezdne, zbiorniki paliwa i silniki trakcyjne ED118A[2].

Spis treści

Historia | edytuj kod

W pierwszej dekadzie XXI wieku spółka Newag opracowała głębokie modernizacje popularnych w Polsce starych lokomotyw spalinowych serii ST44 (311D) i SM42 (6Dg). Bazując na zdobytych doświadczeniach, opracowano następnie projekt rekonstrukcji lokomotyw serii TEM2/SM48 produkcji ZSRR, używanych w Polsce na kolejach przemysłowych i PKP, dostarczanych w latach 1974–1989. Zbiegło się to ze zbliżającymi się terminami napraw głównych starszych egzemplarzy, które mogłyby prowadzić do kasacji lokomotyw, w związku z trudnością z nabyciem nowych podzespołów w miejsce zużytych[3]. Pierwszy egzemplarz zmodernizowanej lokomotywy, oznaczony 15D-001 (później przemianowany na 16D-011), powstał w połowie 2010 r[3].

Konstrukcja | edytuj kod

W wyniku przeprowadzonej modernizacji wymieniono silnik spalinowy produkcji radzieckiej na nowoczesną, amerykańską jednostkę napędową, spełniającą normy emisji spalin UIC IIIa. Przy okazji modernizacji podniesiona została moc znamionowa z 882 kW (1200 KM) do 1550 kW (2107 KM)[3], dzięki czemu nowa wersja dotychczasowej lokomotywy manewrowej sprawdza się także jako lokomotywa liniowa. Dzięki zastosowaniu nowszych i mniejszych podzespołów, obniżono znacznie wysokość przedziałów maszynowych, a także zastosowano nowoczesną kabinę maszynisty na wzór lokomotywy Newag 6Dg, co pozwoliło na poprawę widoczności w czasie jazdy[3]. Zamontowano klimatyzację kabiny maszynisty (KL20E o mocy 4,3 kW) oraz GPS i mikroprocesorowy system sterowania NES.

Elementami wykorzystanymi, poddanymi naprawie głównej są: całkowicie przebudowana ostoja lokomotywy oraz wózki, na których zmieniono układ dźwigniowy hamulca stosując cztery cylindry hamulcowe na wózku, dodano układ hamulca sprężynowego i silniki trakcyjne, które zostały poddane impregnacji ciśnieniowo-próżniowej. Agregat prądotwórczy składa się z silnika spalinowego CAT 3512C, prądnicy głównej i prądnicy pomocniczej. Lokomotywa posiada sterowanie mikroprocesorowe, układ przeciwpoślizgowy, tablicowy układ hamulcowy, sprężarkę śrubową, oraz przekładnię lokomotywy prąd przemienny – prąd stały.

Eksploatacja | edytuj kod

Eksploatację próbną pierwszego egzemplarza przeprowadziła PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa[14]. Zakończyła się ona pomyślnie, w związku z czym 19 grudnia 2011 podpisano umowę na zakup kolejnych 5 maszyn tej serii[15]. W październiku 2013 na stanie PKP LHS było 7 lokomotyw 16D[9].

W 2012 roku Newag zmodernizował dwie lokomotywy przedsiębiorstwa Kolprem. Egzemplarze oznaczone jako TEM2-058/85 i 060/70 po przebudowie oznaczono odpowiednio 16D/A-008 i 009, a następnie 16D-008 i 009. We wrześniu druga z nich została zaprezentowana na targach InnoTrans w Berlinie. Obydwa spalinowozy zostały skierowane do Terminalu Przeładunku Rud w Sławkowie, gdzie wykonują prace manewrowe[4].

6 maja 2013 podpisano umowę z PKP Cargo na modernizację 30 lokomotyw SM48 do serii ST48 (typ 15D)[16]. Pierwsze dwie lokomotywy dostarczono we wrześniu, a jedną z nich zaprezentowano na targach Trako w Gdańsku[5]. We wrześniu 2015 roku spalinowozy ST48 uzyskały dopuszczenie do eksploatacji na litewskich liniach normalnotorowych[17]. W II połowie lutego 2016 dostarczono ostatnie z zamówionych lokomotyw[6]. W kwietniu 2018 PKP Cargo podpisało z Newagiem umowę na modernizację 60 kolejnych lokomotyw SM48, z czego 15 zostanie dodatkowo dostosowanych do jazdy po torze 1520 mm[7].

W marcu 2017 Grupa Orlen podpisała z Newagiem umowę na modernizację 2 lokomotyw do typu 15D dla Orlen KolTrans. Lokomotywy zostały przekazane przewoźnikowi w styczniu 2018[18][12].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. 15/16D | Newag SA, www.newag.pl [dostęp 2017-11-25]  (pol.).
  2. Michał Grobelny. SM48 - 15D z Newagu. „Rynek Kolejowy”. s. 10–12. ISSN 1644-1958
  3. a b c d Paweł Terczyński: Lokomotywa spalinowa serii ST48, „Świat Kolei” nr 9/2014, s. 12–14.
  4. a b Jacek Chiżyński. 16D w Kolpremie. „Świat Kolei”. 11/2012, s. 5. Łódź: Emi-Press. ISSN 1234-5962 (pol.). 
  5. a b PKP Cargo odebrało zmodernizowane lokomotywy (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2013-05-23. [dostęp 2013-09-24].
  6. a b Jakub Madrjas: Newag zakończył modernizację lokomotyw dla PKP Cargo (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2016-03-10. [dostęp 2016-03-10].
  7. a b c Dwie lokomotywy SM48 dla PKP Cargo zmodernizowane i przekazane przez Newag (pol.). inforail.pl, 2018-10-03. [dostęp 2018-10-06].
  8. a b Fotografia ST48-080, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych, 7 sierpnia 2020 .
  9. a b Newag wyznacza nowy standard modernizacji lokomotyw (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2013-10-04. [dostęp 2013-10-04].
  10. MaximeM. Bonnier MaximeM., Newag: 2x 15D with bio-based paint for ENEA, Railcolor News, 20 lutego 2017  (ang.).
  11. a b MaximeM. Bonnier MaximeM., Orlen KolTrans adds Newag 15D to fleet, Railcolor News, 21 stycznia 2018  (ang.).
  12. a b Pierwsze zmodernizowane przez Newag lokomotywy w Orlenie (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2018-01-26. [dostęp 2018-02-19].
  13. a b c d e f g h ilostan.forumkolejowe.pl (pol.). [dostęp 2020-10-06].
  14. Nowa lokomotywa SM 48 w parku maszyn PKP LHS (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2010-06-17. [dostęp 2013-10-04].
  15. Newag dostarczy 5 lokomotyw dla LHS (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2011-12-23. [dostęp 2013-08-19].
  16. Modernizacja 30 lokomotyw dla PKP Cargo (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2013-05-10. [dostęp 2013-08-19].
  17. PKP Cargo wjedzie na litewskie tory lokomotywami ST48. [dostęp 2016-01-19].
  18. inf. prasowa/jm: Grupa Orlen odnowi flotę lokomotyw. Pierwszy kontrakt dla Newagu (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-03-24. [dostęp 2017-03-24]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-03-24)].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "SM48-15D" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy