STK


Na mapach: 51°06′29,7″N 16°59′35,8″E/51,108250 16,993278

STK w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

STK – polski przewoźnik kolejowy z siedzibą we Wrocławiu.

Przedsiębiorstwo zostało założone w 2005 roku we Wrocławiu pod nazwą Specjalny Transport Kolejowy Sp. z o.o.[2]. Od chwili powstania celem firmy stało się zajęcie niszy rynkowej po rezygnacji PKP Cargo ze świadczenia usług z przesyłkami ponadgabarytowymi w relacji Wrocław GądówGdynia Port.

Początkowo spółka zajmowała się specjalistycznymi przewozami z przekroczoną skrajnią dla przemysłu energetycznego. STK transportowała głównie ładunki ponadgabarytowe nadawane z Dolnośląskiej Fabryki Maszyn Elektrycznych we Wrocławiu. W 2008 roku firma została przekształcona w spółkę akcyjną STK SA[1]. Obecnie zajmuje się głównie przewozami dla przedsiębiorstw z branży przemysłu karbochemicznego i petrochemicznego.

W grudniu 2016 przewoźnik został przejęty przez OT Logistics[3].

11 marca 2020 roku STK złożyła w Sądzie Rejonowym we Wrocławiu wniosek o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego w trybie postępowania sanacyjnego oraz wniosek o ogłoszenie upadłości. Ponad miesiąc później, 21 kwietnia 2020 roku, Sąd wydał postanowienie o zabezpieczeniu majątku dłużnika przez ustanowienie tymczasowego nadzorcy sądowego[4].

Tabor kolejowy | edytuj kod

STK dysponuje lokomotywami:

Od kwietnia 2012 roku jedna lokomotywa serii 753 o numerze 741-8 została wypożyczona przez STK od Unipetrol Doprava. Pojazd ten pracował do listopada kiedy to został zwrócony właścicielowi[5]. W listopadzie i grudniu 2006 roku STK prowadziła krótkotrwałą dzierżawę lokomotywy 130 049[6]. Kolejna dzierżawiona lokomotywa z serii 130 o numerze 013 była przez firmę trwała od lipca 2011 do maja 2014 roku[7]. Dodatkowo od grudnia 2011 STK dzierżawiła lokomotywę 182 002-6, która najpierw pracowała dla czeskiego CD Cargo, a potem została przekazana słowackiemu przewoźnikowi XTR Logistic s.r.o. Šilheřovice. Od 26 lutego 2020 roku pojazd został przekazany Trans Rapid[8][9].

Na początku listopada 2016 roku wszystkie lokomotywy E6ACT zostały sprzedane spółce Industrial Division[10], a w grudniu 2018 roku STK rozpoczęło eksploatacje trzech E6ACTa, które zostały wypożyczone od Newagu, a w na początku maja 2020 roku trafiły do Industrial Division. W kwietniu 2019 roku OT Logistics wystawiła oba zmodernizowane lokomotywy serii 30E1 na sprzedaż[11].

W przeszłości do spółka również wypożyczała lokomotywy produkcji niemieckiej Bombardier E483 Traxx, i pojedynczymi egzemplarzami lokomotyw 650 i M62, który był produkcji radzieckiej, które po odbyciu eksploatacji w STK zostały zwrócone właścicielom. STK było również właścicielem jednej lokomotywy 409Da, która została później przekazana wraz z SM30-926 do Lokomotiv.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego nr KRS 0000299565, stan na 7. 12. 2016
  2. Jacek Chiżyński: Operatorzy prywatni w Polsce - podsumowanie działalności, "Świat Kolei" nr 11/2010, s.17
  3. OT Logistics finalizuje transakcję przejęcia STK oraz Kolei Bałtyckiej, rynekinfrastruktury.pl, 29 grudnia 2016 [dostęp 2016-12-30] .
  4. Rynek Kolejowy mobile, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2020-07-09] .
  5. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl, ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 2020-02-15] .
  6. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl, ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 2020-03-03] .
  7. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl, ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 2020-03-03] .
  8. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl, ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 2020-07-09] .
  9. 182.002-6 na zkušební jízdu | Railpage.net, www.railpage.net [dostęp 2020-07-09]  (słow.).
  10. Rynek Kolejowy mobile, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2020-03-03] .
  11. OT LOGISTICS sprzedaje dwie lokomotywy serii 141, inforail.pl [dostęp 2020-02-15]  (pol.).

Bibliografia | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (biznes):
Na podstawie artykułu: "STK" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy