STS Kruzensztern


STS Kruzensztern w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

STS Kruzensztern (ros. Крузенштерн, transkr. ang. Kruzenshtern[1]), poprzednio Padua – rosyjski żaglowiec, czteromasztowy bark, jeden z największych (obok "Siedowa" i "Royal Clippera") żaglowców i ostatnich windjammerów.

Spis treści

Historia i rejsy | edytuj kod

Żaglowiec został zbudowany w 1926 w stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermünde dla Ferdynanda Laeisza. Pływał pod nazwą „Padua” (Padwa) jako żaglowiec towarowy, przywożąc do Europy saletrę z Chile. 12 stycznia 1946 został przekazany ZSRR jako odszkodowanie po II wojnie światowej. Obecnie pływa jako statek szkolny rybołówstwa.

„Padua” była ostatnim zbudowanym w historii wielkim żaglowcem handlowym. Pod banderą radziecką otrzymała imię Iwana Kruzenszterna, dowódcy pierwszej rosyjskiej wyprawy dookoła świata podjętej w latach 1803-1806 na statkach "Nadieżda" i "Newa".

Porty macierzyste:

Dalsza literatura | edytuj kod

  • Janusz Kozak. Śladami swojego patrona. „Morza, Statki i Okręty”. 2/1996, s. 68, lipiec-wrzesień 1996
  • Siergiej Bałakin. Windjammery. Część V. "Okręty Wojenne". 6/2016 (140)

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. STS Kruzensztern (ang.). ITU. [dostęp 2015-03-16].
Kontrola autorytatywna (czteromasztowy bark):
Na podstawie artykułu: "STS Kruzensztern" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy