SY Bieszczady


s/y Bieszczady w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z SY Bieszczady) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Pomnik pamięci s/y Bieszczady

s/y Bieszczadyjacht żaglowy jol typu Opal, należący do Centrum Wychowania Morskiego ZHP.

Zatonął 10 września 2000 w wyniku kolizji.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Ostatni rejs | edytuj kod

Jacht zatonął 10 września 2000 ok. godz. 05:26 w wyniku zderzenia z gazowcem MV Lady Elena na pozycji 56°36′04″N 7°29′07″E/56,601111 7,485278 przy wietrze W ok. 5°B, stanie morza 4 i bardzo dobrej widzialności[1].

Jacht – rozbity od strony prawej burty gruszką dziobową statku – zatonął wraz z niemal całą załogą. Utonęli: kpt. jacht. Lech Łuczak (kapitan), sternik jacht. Artur Bogusz (I oficer), sternik jacht. Arkadiusz Jakubiszyn (III oficer), sternik jacht. Tomasz Bruś, sternik jacht. Paweł Romaniuk i żeglarz jacht. Rafał Makowski, a zaginął żeglarz jacht. Tomasz Malinowski. Wypadek przeżyła tylko sterniczka jacht. Małgorzata Kądzielewska (II oficer).

Hołd żeglarzom z s/y Bieszczady oddał zespół Banana Boat w swojej piosence "Requiem dla nieznajomych przyjaciół z s/y Bieszczady".

Orzeczenie | edytuj kod

W sprawie zatonięcia jachtu orzekała po raz pierwszy Izba Morska przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku z siedzibą w Gdyni. Orzeczeniem z 20 września 2001[2] stwierdzono, że przyczyną zderzenia była nienależyta obserwacja na obydwu statkach, skutkująca – w przypadku s/y Bieszczady złą oceną sytuacji i zmianą kursu na prowadzący do zderzenia, a w przypadku MV Lady Elena spóźnionym podjęciem działań zapobiegających zderzeniu i winę za wypadek ponoszą w 70% s/y Bieszczady, a w 30% MV Lady Elena. Orzeczenie to zostało jednak uchylone przez Odwoławczą Izbę Morską.

Po ponownym rozpoznaniu sprawy Izba Morska orzeczeniem z 5 grudnia 2006[3] ustaliła, że przyczyną zderzenia było niepowodzenie manewrów ostatniej chwili, które to manewry spowodowane zostały wcześniejszym brakiem działań jednostek w celu uniknięcia nadmiernego zbliżenia. Prawdopodobnymi przyczynami nadmiernego zbliżenia mogło być:

  • po stronie s/y Bieszczady:
    • prowadzenie niewłaściwej obserwacji skutkujące brakiem świadomości zbliżania się MV Lady Elena lub błędną oceną wzajemnej odległości i niepodjęciem działań w celu zasygnalizowania statkowi swojej obecności w sytuacji, gdy miał wątpliwości, czy statek podejmie wystarczające działanie w celu uniknięcia zderzenia
    • ograniczona możliwość wykrycia jachtu wynikająca z wyposażenia w reflektor radarowy niedający echa zapewniającego odpowiednią możliwość wykrycia, a nadto ewentualnego niepalenia się świateł burtowych lub palenia się z niedostateczną jasnością
  • po stronie MV Lady Elena: brak świadomości zbliżania się do jachtu wynikający z wysoce ograniczonej możliwości wykrycia jachtu nieoświetlonego właściwie i niosącego niewłaściwy reflektor radarowy lub prowadzenia niewłaściwej obserwacji wzrokowej skutkującej niewykryciem prawidłowo oświetlonego jachtu.

Stwierdzono ponadto, że Urząd Morski w Gdyni dopuścił do żeglugi jacht wyposażony w reflektor radarowy, który nie spełniał wymogów bezpieczeństwa żeglugi statków morskich i bezpieczeństwa życia na morzu.

Zobacz też | edytuj kod

Bibliografia | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Godzina i współrzędne według orzeczenia Izby Morskiej z 5. 12. 2006 r. – w: Morze, statki i okręty nr 1/2007. W pierwotnym orzeczeniu były niewielkie różnice.
  2. Bieszczady, 2000, zatonięcie-utonięcie 6 żeglarzy-zaginięcie jednego, Morze Północne – Wypadki jachtów [dostęp 2021-05-11]  (pol.).
  3. BIESZCZADY, 2000, zatonięcie – ponowne rozpoznanie sprawy, Morze Północne – Wypadki jachtów [dostęp 2021-05-11]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "SY Bieszczady" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy