Samoczynna sygnalizacja przejazdowa w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Sterownik SSP firmy Bombardier przejazdu kolejowo-drogowego w km 4,692 linii nr 213 nieopodal przystanku Reda RekowoSamoczynna sygnalizacja przejazdowa[a], samoczynny system przejazdowy[b], SSP – urządzenia służące do zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych (mających w takim przypadku kategorię B lub C, w sporadycznych przypadkach E lub F)[1].
Urządzenia te uruchamiane są przez zbliżający się do przejazdu pociąg za pomocą czujników torowych. Na przejeździe zainstalowane są urządzenia ostrzegawcze, w skład których wchodzą sygnalizatory drogowe (najczęściej od 2 do 4 sztuk) uzupełnione zazwyczaj sygnałem dźwiękowym (dzwonem lub brzęczykiem) oraz półrogatki (zamykające wjazd i zjazd z przejazdu lub wyłącznie wjazd). Uruchomienie sygnalizacji następuje minimum 30 lub 46 sekund - w zależności od ilości zapór - i maksimum 120 sekund przed wjechaniem czoła pociągu na przejazd. Wyłączenie SSP (wygaszenie sygnalizatorów drogowych lub rozpoczęcie podnoszenia rogatek) może nastąpić po upływie minimum 6 sekund od momentu zjechania ostatniej osi z przejazdu. SSP składa się z następujących grup urządzeń: urządzenia oddziaływania (wykrywające zbliżający się do przejazdu pociąg), urządzenia ostrzegawcze (sygnalizatory drogowe, dzwony, rogatki, tarcze ostrzegawcze przejazdowe), urządzenia sterujące, kontrolne i zasilające i inne.
Wszystkie typy urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej eksploatowane na kolejach polskich (według stanu na dzień 07.12.2017 r.):
- SSP typu COB-58
- SSP typu COB-63
- SSP typu KSP-7M
- SSP typu SZP-1
- SSP typu SPA-1
- SSP typu SPA-2
- SSP typu SPA-2A
- SSP typu SPA-2A/B
- SSP typu SPA-2B
- SSP typu ERICSSON
- SSP typu SPA-4
- SSP typu SPA-41
- SSP typu SPA-44
- SSP typu SPA-5
- SSP typu SPA-5 wersja 01
- SSP typu BUES 2000
- SSP typu RASP-4
- SSP typu RASP-4F
- SSP typu RASP-4Ft
- SSP typu RASP-4.4Ft
- SSP typu RBUT-PL
- SSP typu RSSP-2.
Uwagi | edytuj kod
- ↑ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz.U. z 2015 r. poz. 1744)
OryginałEdytujHistoria i autorzy
