Savoia-Marchetti SM.92


Savoia-Marchetti SM.92 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Savoia-Marchetti SM.92włoski samolot wielozadaniowy z okresu II wojny światowej. Miał wykonywać zadania samolotu myśliwskiego, bombowego, szturmowego i rozpoznawczego.

Spis treści

Historia | edytuj kod

SM.79 - widok od tyłu

W 1941 roku włoskie Ministerstwo Lotnictwa rozpisało konkurs[1] na ciężki wielozadaniowy samolot, który miał wykonywać zadania samolotu myśliwskiego, bombowego, szturmowego i rozpoznawczego. W odpowiedzi zgłoszono trzy projekty, jedne wytwórni Caproni Ca.380 Corsao oraz dwa SM.91 i SM.92 przez wytwórnię Savoia-Marchetti.

Projekt SM.92 był podobny do SM.91, gdzie z kolei wykorzystano projekt bombowca Savoia-Marchetti SM.88. SM.92 został zaprojektowany jako dwukadłubowy, dwusilnikowy samolot. Załoga mieściła się w lewym kadłubie. W stosunku do SM.91 dzięki usunięciu środkowej gondoli, miała spaść masa samolotu i miały poprawić się jego osiągi. W ten sposób zewnętrznie samolot był podobny do konkurencyjnego Caproni Ca.380 Corsao. Część stałego uzbrojenia umieszczono w gondolce pod centropłatem, pomiędzy kadłubami. Było ono złożone z 2 działek Mauser MG 151/20 kal. 20 mm. Ponadto 1 działko strzelało przez oś prawego śmigła. Dodatkowo pod każdym silnikiem umieszczono po 2 wkm 12,7 mm. Ponadto do obrony tylnej sfery samolotu, umieszczono w gondoli na środku statecznika poziomego wkm 12,7 mm obsługiwany zdalnie przez drugiego członka załogi. Prototyp maszyny nie miał jednak jeszcze zainstalowanego uzbrojenia[2]. Napęd miały stanowić silniki Alfa Romeo RA-1050 RC.58 Tifone, będące licencyjną wersją niemieckich silników Daimler-Benz DB 605A-1. Ponadto, o ile w SM.91 tylne kółko było stałe, to w SM.92 było chowane do małej gondoli umieszczonej pośrodku statecznika poziomego.

Budowę prototypu (MM531) rozpoczęto jeszcze przed kapitulacją Włoch 8 września 1943 roku, a ukończono już pod administracją niemiecką. Został on oblatany 12 listopada 1943 roku[3]. Jego testy wykazały, że ma lepsze osiągi i właściwości niż SM.91, tak jak tego oczekiwali konstruktorzy. Został on uszkodzony 17 kwietnia 1944 roku w zderzeniu z MC.205[4]. Po wyremontowaniu w czerwcu 1944 r. wykonał jeszcze kilka lotów. Został zniszczony w czasie nalotu Aliantów na zakład 27 grudnia 1944 roku[5] i Niemcy zdecydowali, aby go już nie remontować[4].

Opis konstrukcji | edytuj kod

SM.92 był dwusilnikowym, dwumiejscowym, dwukadłubowym samolotem wielozadaniowym o metalowej konstrukcji. Miał podwozie z kółkiem ogonowym, chowane w locie. Statecznik poziomy znajdował się pomiędzy podwójnym usterzeniem pionowym. Napęd stanowiły dwa silniki rzędowe w prototypach Daimler-Benz DB 605A-1 o mocy 1475 KM każdy, chłodzone cieczą, w układzie odwróconego V. Silniki napędzały trójłopatowe, metalowe śmigła o zmiennym skoku.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. http://archive.is/20030428102239/http://www.samoloty.ow.pl/str097.htm i http://www.airwar.ru/enc/fww2/sm92.html, [dostęp 9.11.2009 r.]
  2. http://archive.is/20030428102241/http://www.samoloty.ow.pl/str098.htm [dostęp 9.11.2009 r.]
  3. http://www.airwar.ru/enc/fww2/sm92.html i http://archive.is/20030428102241/http://www.samoloty.ow.pl/str098.htm [dostęp 9.11.2009 r.]
  4. a b http://www.airwar.ru/enc/fww2/sm92.html, [Dostęp 9.11.2009 r.]
  5. Podawana też jest data 30 grudnia 1944 r.: http://archive.is/20030428102241/http://www.samoloty.ow.pl/str098.htm [dostęp 9.11.2009 r.]
Na podstawie artykułu: "Savoia-Marchetti SM.92" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy