Sekretariat ONZ


Sekretariat ONZ w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Sekretariat Organizacji Narodów Zjednoczonych (ang. UN Secretariat) – organ administrujący i koordynujący prace ONZ.

Instytucję Sekretariatu wprowadziła Karta Narodów Zjednoczonych (1945), w art. 7 oraz rozdziale XV (art. 97-101); do zadań Sekretariatu obok bieżącego nadzoru prac zaliczono także sygnalizowanie Radzie Bezpieczeństwa o zagrożeniach dla świata i pokoju.

Art. 102 nakazuje rejestrować w Sekretariacie wszystkie umowy międzynarodowe.

W latach 60. XX w. na wniosek ZSRR oraz państw Trzeciego Świata przeprowadzono reorganizację Sekretariatu w celu wprowadzenia zasady reprezentacji geograficznej. Obowiązuje także zasada niezależności personelu od instrukcji rządów narodowych.

Sekretariat zatrudnia około 15 tysięcy pracowników.

Sekretarze | edytuj kod

Pracami Sekretariatu (z siedzibą w Nowym Jorku) kieruje Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych.

 Osobny artykuł: Sekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (principal organ of the United Nations):
Na podstawie artykułu: "Sekretariat ONZ" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy