Sikorsky S-76 Spirit


Sikorsky S-76 Spirit w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Sikorsky S-76 Spiritamerykański średni śmigłowiec wielozadaniowy zbudowany przez Sikorsky Aircraft Corporation.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Prace nad nowym średnim śmigłowcem wielozadaniowym rozpoczęły się w firmie Sikorsky w połowie lat 70. Śmigłowiec konstruowano z myślą o odbiorcach cywilnych, głównie firm zajmujących się obsługą platform wiertniczych lub transportem przedsiębiorców. W 1982 opracowano wersję przeznaczoną do transportu rannych i ewakuacji medycznej a także wersję do zadań poszukiwawczo-ratowniczych która mogła być przystosowana do pełnienia funkcji ambulansu medycznego w formacjach obrony cywilnej.

W lutym 1982 S-76 ustanowił 12 międzynarodowych rekordów w swojej klasie m.in. pobił rekord prędkości na odcinkach 15 i 25 km a także rekord prędkości lotu w obwodzie zamkniętym 500 km.

Warianty | edytuj kod

  • S-76MkII – zwiększona moc silników-zmodernizowana konstrukcja
  • S-76A – wyposażony w silniki Rolls Royce Allison
  • S-76A+ – wyposażony we francuski silnik Turbomeca Arriel
  • S-76B – wyposażony w silniki Pratt& Whitney Canada PT6B
  • AUH-76 – wersja wojskowa powstała na bazie wersji S-76 MkII
  • H-76 Eagle – wersja dla lotnictwa wojsk lądowych powstała na bazie S-76B

Bibliografia | edytuj kod

  • Paweł Kłosiński, Śmigłowiec wielozadaniowy S-76 Spirit/H-76 Eagle, NTW nr 5/1993, ISSN 1230-1655

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Sikorsky S-76 Spirit" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy