Simplontunnel


Na mapach: 46°16′21,8″N 8°05′49,3″E/46,272722 8,097028

Simplontunnel w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Simplontunneltunel kolejowy łączący szwajcarską miejscowość Brig z włoskim Iselle di Trasquera.

Spis treści

Historia | edytuj kod

W latach 70. XIX w. powstał projekt tzw. Ligne d’Italie, czyli linii kolejowej łączącej tunelem dolinię Rhonetal z doliną Val d’Ossola. W 1878 r. do Brig doprowadzono linię kolejową z dalszą koncepcją jej przedłużenia w kierunku południowym. W 1889 r. na konferencji, w której wzięli udział przedstawiciele kolei szwajcarskich, jak i włoskich, podjęto decyzję o budowie tunelu bazowego o długości niemal 20 km łączącego oba państwa. W 1896 r. ostatecznie wynegocjowano warunki finansowania i budowy tunelu między stronami. Jeden wylot tunelu miał być w szwajcarskim Brig, a drugi na stacji Iselle di Trasquera. Ze względów strategicznych ustalono, iż granica państwowa ma przebiegać równo pośrodku tunelu. W tym samym roku ruszyła budowa pierwszej tuby. Przy budowie pracowało ok. 3000 osób, z czego 67 zginęło w wyniku wypadków na budowie. 19 maja 1906 r. tunel oficjalnie przekazano kolejom szwajcarskim. W 1912 r. rozpoczęto prace budowlane nad drugą tubą Simplon II o długości 19 823 m równolegle do pierwszej nitki. Jej uruchomienie miało miejsce w 1921 r.[1][2] Do 1930 r. w trakcji poprowadzonej w tunelu obowiązywało napięcie 3 kV 16,5 Hz AC. Później zmieniono je na system obowiązujący na innych liniach kolejowych w Szwajcarii – 15 kV 16,7 Hz AC[3].

Tunel Simplon, mierzący 19 803 m (tunel wschodni) oraz 19 823 m (tunel zachodni), był od momentu wybudowania najdłuższym tunelem kolejowym na świecie do czasu otwarcia w 1982 r. tunelu Dai-Shimizu w Japonii. Od nazwy przełęczy oraz tunelu pochodziła nazwa łączącego Paryż ze Stambułem pociągu Simplon-Orient Express, którego trasa przebiegała tędy od 1920 r. do końca jego kursowania w 1962 r.[4]

Dane techniczne | edytuj kod

  • długość: 19 803 m / 19 823 m
  • wysokość bezwzględna:
    • Brig: 865,8 m n.p.m.
    • Iselle di Trasquera: 633,5 m n.p.m.
    • najwyższy punkt: 705 m n.p.m.
  • maksymalne nachylenie podjazdu: 7‰

Przewóz samochodów koleją | edytuj kod

Od 1959 r. na odcinku Brig – Iselle di Trasquera realizowane są przewozy samochodów pociągiem, co pozwala uniknąć drogi przez Simplonpass. W 1993 r. ze względu na niewielkie zainteresowanie, kursowanie pociągów samochodowych zawieszono, jednak połączenie reaktywowano w 2004 r. Podróż trwa ok. 20 min. Od 2017 r. połączenia obsługuje spółka BLS. Kursują one w takcie 90 min.[5][6]

Przypisy | edytuj kod

  1. Przełęcz Simplon, Schweiz Tourismus [dostęp 2019-06-15]  (pol.).
  2. 100 Jahre Simplon-Tunnel, S. W. I. swissinfo.ch [dostęp 2019-06-15]  (niem.).
  3. CezaryC. Kowanda CezaryC., Slalom po napięciach i rozstawach, „O kolei po kolei. Pomocnik historyczny Polityki”, 2015, s. 94–95, ISSN 2391-7717 .
  4. Simplontunnel, brig-simplon.ch [dostęp 2019-06-15]  (niem.).
  5. BLS betreibt ab dem 10.12.2017 den Autoverlad zwischen Brig und Iselle – 27.09.2017 – BLS AG, BLS, 12 sierpnia 2016 [dostęp 2019-06-15]  (niem.).
  6. BLS Car Transport Simplon – Brig–Iselle – BLS AG, BLS, 20 września 2017 [dostęp 2019-06-15]  (ang.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (tunel kolejowy):
Na podstawie artykułu: "Simplontunnel" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy