Stacja Botaniczeskaja w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaStacja Botaniczeskaja Jekaterynburskiego Metra (ros: Ботаническая) – dziewiąta i jak na razie ostatnia stacja jedynej linii znajdującego się w Jekaterynburgu systemu metra. Jej uroczystego otwarcia dokonał rosyjski prezydent Dmitrij Miedwiediew[1].
Charakterystyka | edytuj kod
Stacja umiejscowiona jest w rejonie czkałowskim, u zbiegu najważniejszych ulic tej dzielnicy miasta[2]. Stacja ma za zadanie łączyć tą jedną z najgęściej zaludnionych dzielnic[3] z centrum Jekaterynburga. Szacuje się, że stacja będzie obsługiwać dziennie około 50 tysięcy pasażerów, co uczyni ją najruchliwszą ze wszystkich przystanków jekaterynburskiego systemu metra[2]. 27 marca 2007 roku rozpoczęła się budowa stacji[4]. Szacowano, że koszty budowy samej stacji wyniosą 1,2 miliarda rubli, a spodziewano się ukończyć ją jeszcze w 2010 roku[4]. Od 2008 roku trwało wiercenie tuneli, które postępowało z szybkością od 3 do 5 metrów dziennie[5]. Prace te zostały ukończone na początku 2011 roku, jednocześnie konstruowano już samą stację[6]. Od maja trwały prace wykończeniowe, m.in wykładano ściany oraz posadzki[7]. By oddać ją na czas pracowano w trybie trzyzmianowym[8].
Stacja Botaniczeskaja została uroczyście oddana do użytku 28 listopada 2011 roku[1]. Otwarcia dokonał prezydent Dmitrij Miedwiediew, a w uroczystości wzięli udział przedstawiciele najwyższych władz miasta, z merem na czele, oraz władz obwodu swierdłowskiego[1]. Zgodnie z rosyjską tradycją[1] Miedwiediew odbył inauguracyjny przejazd z nowej stacji na stację Gieologiczeskają[1]. Nazwę stacji nadaje znajdujący się w pobliżu ogród botaniczny[1]. Budowa tego odcinka metra wraz z dwoma stacjami (Botaniczeskają i oddaną do użytku latem 2012 roku Czkałowskają) pochłonęła 16 miliardów rubli[1]. Sufity stacji ozdobione heksagonami, które mają nadawać im niejako formę ula, co dodatkowo podkreślać ma użycie ciepłych i jasnych barw w dekoracji stacji[9]. Posadzki wykonane zostały z jasnego granitu, a kolumny z elementów metalowych[9]. Po opuszczeniu terenu stacji możliwa jest szybka przesiadka do komunikacji autobusowej lub tramwajowej[2].
Zobacz też | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b c d e f g Ria.ru: Медведев принял участие в открытии новой станции метро в Екатеринбурге (ros.). [dostęp 2012-08-08].
- ↑ a b c Ekbmetro.ru: станция Ботаническая (ros.). [dostęp 2012-08-08].
- ↑ Passport66.ru: Численность населения (ros.). [dostęp 2012-08-08].
- ↑ a b Vsesmi.ru: В Екатеринбурге началось строительство станции метро «Ботаническая» (ros.). [dostęp 2012-08-08].
- ↑ E1.ru: В Екатеринбурге снова начали бурить тоннели метро (ros.). [dostęp 2012-08-08].
- ↑ Ekburg.ru: Руководители Екатеринбурга провели сбойку тоннелей метрополитена (ros.). [dostęp 2012-08-08].
- ↑ Ekburg.ru: Строители одели в гранит будущую станцию метро «Ботаническая» (ros.). [dostęp 2012-08-08].
- ↑ Ekburg.ru: Александр Якоб потребовал от руководителя завода «ЭЛЭС» поставить все эскалаторы до декабря (ros.). [dostęp 2012-08-08].
- ↑ a b Stroyka74.ru: Метро Екатеринбурга (ros.). [dostęp 2012-08-08].
OryginałEdytujHistoria i autorzy
