Stanisław Panczakiewicz


Stanisław Panczakiewicz w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Grób Stanisława i Ludwika Panczakiewiczów na Cmentarzu Powązkowskim

Stanisław Panczakiewicz (ur. 11 kwietnia 1900 w Warszawie, zm. 8 lipca 1982 w Warszawie) – polski inżynier, konstruktor pojazdów.

Życiorys | edytuj kod

W latach 1921-1923, zaprojektował nadwozie pierwszego polskiego samochodu osobowego, CWS T-1 oraz airstreamową karoserię limuzyny Lux-Sport. Do wybuchu II wojny światowej, w okresie 1934-1939, pracował w Państwowych Zakładach Inżynierii, gdzie zbudował nadwozie do Fiata 621. Był współautorem projektu motocykla Sokół.

Po zakończeniu wojny był twórcą pierwszego powojennego auta ciężarowego Star 20 oraz autobusu Star 50. Brał udział w pracach nad samochodem FSO Syrena i nadwozie samochodu powstało według jego projektu[1].

W latach 1947-48 w zakładach WSK Mielec wytwarzano też autobus Leyland LOPS 3/1, w oparciu o ramę Leyland Motors[2][3], z nadwoziem zaprojektowanym przez Stanisława Panczakiewicza[4]. Na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych do produkcji wprowadzono też autobus Fiat 666RN, również z karoserią według projektu S. Panczakiewicza[4].

Zmarł 8 lipca 1982 roku w Warszawie. Pochowany na Cmentarzu Powązkowskim (kwatera 100-6-20/21)[5].

Przypisy | edytuj kod

  1. Historia i tradycja, PANCZAKIEWICZ ART.DESIGN | Studio projektowania graficznego [dostęp 2020-06-21]  (pol.).
  2. Leyland LOPS 3/1 - zdjęcie w World Encyclopedia of Cars [dostęp 8.08.2015]
  3. Adam Mehring, Tabor komunikacji miejskiej w małych miastach w latach 50. XX wieku, 9.01.2014 [dostęp: 8.08.2015]
  4. a b Stanisław Panczakiewicz 1900-1982, Panczakiewicz Design Art [dostęp: 8.08.2015]
  5. Cmentarz Stare Powązki: PANCZAKIEWICZOWIE, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [online] [dostęp 2020-02-10] .
Na podstawie artykułu: "Stanisław Panczakiewicz" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy