Star 28/29 w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaStar 28 i Star 29 – samochody ciężarowe stanowiące konstrukcję przejściową pomiędzy poprzednimi modelami (Star 25 i jego odmiana z silnikiem wysokoprężnym - Star 27), a modelem docelowym jakim był Star 200. Star 28 był napędzany silnikiem wysokoprężnym, natomiast Star 29 posiadał silnik benzynowy i był ostatnim modelem z tego rodzaju jednostką napędową, produkowanym przez starachowicką fabrykę.
Spis treści
Historia modeli | edytuj kod
Star 29 z podnośnikiem Star 28, pojazd wieżowy pogotowia sieciowego zakładu komunikacjiStary 28 i 29 wprowadzono do produkcji w 1968 roku. Od Starów 200 różniły się głównie ładownością. W ich konstrukcji wykorzystano wiele zmodernizowanych elementów ze Starów 25 i 27. Wśród najważniejszych były: silnik o powiększonej mocy, skrzynia biegów o wzmocnionych kołach zębatych oraz wzmocniony most tylny. Wszystkie pozostałe podzespoły pochodziły z projektowanego i przygotowywanego do produkcji Stara 200. Stare elementy konstrukcyjne były stopniowo usuwane, aż do osiągnięcia 100% udziału części Stara 200, czyli przekształcenia w nowy model.
Główną przyczyną powstania samochodów tej serii były przedłużające się prace konstrukcyjne nad silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim S359 o mocy 150 KM.
W Starach 28/29 zastosowano silniki:
- wysokoprężny typu S530A1[1] o mocy 100 KM w modelu Star 28,
- benzynowy typu S47A[2] o mocy 105 KM w modelu Star 29.
Oba modele są przeznaczone do transportu po drogach o nawierzchni ulepszonej. Pozostałe zespoły napędowe, układ hamulcowy, układ kierowniczy oba samochody mają identyczne. Samochody Star 28 i Star 29 mają kabinę opracowaną we współpracy z francuską firmą Chausson, która zapewnia kierowcy stosunkowo wygodne warunki pracy - anatomiczne siedzenia z możliwością regulacji, ogrzewanie, wentylacja, regulowanie położenia koła kierowniczego, możliwość zainstalowania radia i umywalki, zbliżyły samochody Star 28 i Star 29 do standardów europejskich. Oprócz podstawowych modeli Star 28 i Star 29 produkowane były jeszcze:
- ciągnik siodłowy Star C28,
- podwozie pod żuraw Star Ż28 lub urządzenia specjalne,
- podwozie BW 28 pod wywrotkę,
- podwozie pod furgony specjalne.
Wady samochodu wiązały się z brakiem wspomagania w układzie kierowniczym (co czyniło pracę kierowcy męczącą - szczególnie podczas manewrowania), sporych sił wymagało użycie sprzęgła i hamulca. Zastosowano także niecałkowicie synchronizowaną skrzynię biegów. Należy jednak podkreślić, że cechy takie miała zdecydowana większość samochodów ciężarowych ówcześnie jeżdżących po drogach w Polsce.
Star 28/29 w kulturze masowej | edytuj kod
W filmie Kurs na lewo Kazik, Antek i Paweł podróżują Starem 28 z długą kabiną.
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Silnik o wystarczających parametrach trakcyjnych, o umiarkowanej głośności mający jednak pewne problemy z rozruchem w warunkach większych mrozów.
- ↑ Silnik mający cichą miękką pracę, i bardzo łatwy rozruch, nieco za słaby podczas trakcji z przyczepą.
- ↑ Brak danych lub nie dotyczy.
- ↑ W praktyce zużycie paliwa było niższe.
Bibliografia | edytuj kod
- Naprawa Samochodów Star 28 i 29. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1970.