Star 28/29


Star 28/29 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Star 28 i Star 29samochody ciężarowe stanowiące konstrukcję przejściową pomiędzy poprzednimi modelami (Star 25 i jego odmiana z silnikiem wysokoprężnym - Star 27), a modelem docelowym jakim był Star 200. Star 28 był napędzany silnikiem wysokoprężnym, natomiast Star 29 posiadał silnik benzynowy i był ostatnim modelem z tego rodzaju jednostką napędową, produkowanym przez starachowicką fabrykę.

Spis treści

Historia modeli | edytuj kod

Star 29 z podnośnikiem Star 28, pojazd wieżowy pogotowia sieciowego zakładu komunikacji

Stary 28 i 29 wprowadzono do produkcji w 1968 roku. Od Starów 200 różniły się głównie ładownością. W ich konstrukcji wykorzystano wiele zmodernizowanych elementów ze Starów 25 i 27. Wśród najważniejszych były: silnik o powiększonej mocy, skrzynia biegów o wzmocnionych kołach zębatych oraz wzmocniony most tylny. Wszystkie pozostałe podzespoły pochodziły z projektowanego i przygotowywanego do produkcji Stara 200. Stare elementy konstrukcyjne były stopniowo usuwane, aż do osiągnięcia 100% udziału części Stara 200, czyli przekształcenia w nowy model.

Główną przyczyną powstania samochodów tej serii były przedłużające się prace konstrukcyjne nad silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim S359 o mocy 150 KM.

W Starach 28/29 zastosowano silniki:

  • wysokoprężny typu S530A1[1] o mocy 100 KM w modelu Star 28,
  • benzynowy typu S47A[2] o mocy 105 KM w modelu Star 29.

Oba modele są przeznaczone do transportu po drogach o nawierzchni ulepszonej. Pozostałe zespoły napędowe, układ hamulcowy, układ kierowniczy oba samochody mają identyczne. Samochody Star 28 i Star 29 mają kabinę opracowaną we współpracy z francuską firmą Chausson, która zapewnia kierowcy stosunkowo wygodne warunki pracy - anatomiczne siedzenia z możliwością regulacji, ogrzewanie, wentylacja, regulowanie położenia koła kierowniczego, możliwość zainstalowania radia i umywalki, zbliżyły samochody Star 28 i Star 29 do standardów europejskich. Oprócz podstawowych modeli Star 28 i Star 29 produkowane były jeszcze:

  • ciągnik siodłowy Star C28,
  • podwozie pod żuraw Star Ż28 lub urządzenia specjalne,
  • podwozie BW 28 pod wywrotkę,
  • podwozie pod furgony specjalne.

Wady samochodu wiązały się z brakiem wspomagania w układzie kierowniczym (co czyniło pracę kierowcy męczącą - szczególnie podczas manewrowania), sporych sił wymagało użycie sprzęgła i hamulca. Zastosowano także niecałkowicie synchronizowaną skrzynię biegów. Należy jednak podkreślić, że cechy takie miała zdecydowana większość samochodów ciężarowych ówcześnie jeżdżących po drogach w Polsce.

Star 28/29 w kulturze masowej | edytuj kod

W filmie Kurs na lewo Kazik, Antek i Paweł podróżują Starem 28 z długą kabiną.

Przypisy | edytuj kod

  1. Silnik o wystarczających parametrach trakcyjnych, o umiarkowanej głośności mający jednak pewne problemy z rozruchem w warunkach większych mrozów.
  2. Silnik mający cichą miękką pracę, i bardzo łatwy rozruch, nieco za słaby podczas trakcji z przyczepą.
  3. Brak danych lub nie dotyczy.
  4. W praktyce zużycie paliwa było niższe.

Bibliografia | edytuj kod

  • Naprawa Samochodów Star 28 i 29. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1970.
Na podstawie artykułu: "Star 28/29" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy