Star Wars Jedi: Upadły zakon


Star Wars Jedi: Upadły zakon w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Star Wars Jedi: Upadły zakon (ang. Star Wars Jedi: Fallen Order) – komputerowa przygodowa gra akcji wyprodukowana przez Respawn Entertainment i wydana przez Electronic Arts na platformy Microsoft Windows, PlayStation 4 i Xbox One 15 listopada 2019 roku, a także 11 czerwca 2021 na PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S[4].

Jest to pierwsza gra studia Respawn Entertainment osadzona w uniwersum Gwiezdnych wojen. Jej akcja rozgrywa się pomiędzy trzecią a czwartą częścią filmowej sagi, w czasach panowania Imperium. Gra opowiada historię Cala Kestisa – padawana Jedi, który usiłuje uniknąć śmierci z rąk działających dla Imperium inkwizytorów, mających za zadanie wytropienie i wyeliminowanie wszystkich ocalałych Jedi rozproszonych po galaktyce po upadku zakonu Jedi. Kestis wraz z byłą Jedi imieniem Cere, Laterońskim pilotem Greezem Dritusem, a także droidem BD-1 rozpoczyna podróż mającą na celu odbudowanie upadłego zakonu Jedi. W trakcie gry główny bohater odwiedza kilka planet, na których zajmuje się walką z różnego rodzaju przeciwnikami, eksploracją poszczególnych miejsc oraz rozwiązywaniem zagadek.

Produkcję gry rozpoczęto w 2014 roku, kiedy Stig Asmussen, znany m.in. z reżyserii God of War III, dołączył do Respawn Entertainment i wraz ze swoją grupą rozpoczął pracę nad nowym projektem, który w późniejszym czasie przekształcił się w grę osadzoną w świecie Gwiezdnych wojen. Asmussen został reżyserem gry, zaś głównym projektantem poziomów Jeff Magers. Scenariusz do gry pisali Aaron Contreras (główny scenarzysta), Manny Hagopian, Chris Avellone, Megan Fausti i Matt Michnovetz. W grze wystąpili m.in. tacy aktorzy jak Cameron Monaghan, Debra Wilson, Daniel Roebuck czy Forest Whitaker.

Gra została pozytywnie oceniona przez krytyków, którzy chwalili głównie system walki gry, opisując go jako „rzucający wyzwanie” i „zmuszający do myślenia” oraz światy do eksploracji określane w recenzjach jako „różnorodne” i „skomplikowane”. Upadły zakon otrzymał szereg nominacji do wielu różnych nagród z dziedziny gier komputerowych (m.in. Game Critics Awards, BAFTA Games Awards i The Game Awards) ostatecznie zdobywając m.in. statuetkę D.I.C.E. Awards jako „najlepsza przygodowa gra roku”.

Produkcja odniosła także sukces komercyjny, sprzedając się do końca maja 2020 w ponad 10 milionach egzemplarzy.

Spis treści

Rozgrywka | edytuj kod

Star Wars Jedi: Upadły zakon jest jednoosobową przygodową grą akcji należącą do podgatunku Metroidvania[4][5]. Gracz wciela się w postać Cala Kestisa – padawana Jedi, którego obserwuje z perspektywy trzeciej osoby[4]. Postać gracza dysponująca mieczem świetlnym oraz Mocą porusza się po otwartym świecie, eksplorując różne planety takie jak: Bracca, Bogano, Zeffo, Kashyyyk, Dathomira czy Ilum, a także księżyc planety Mustafar Nur[6][7]. Na ich terenie gracz zajmuje się pokonywaniem rozmaitych przeszkód oraz walką z różnego rodzaju przeciwnikami – od imperialnych szturmowców, droidów, inkwizytorów i maszyn, poprzez łowców nagród i wrogo nastawionych Zabraków, aż po zamieszkujące poszczególne planety stworzenia takie jak m.in. Scazzy, Fillaki czy Wyyyschokki[8][6][7]. Oprócz walki na poziomach gry gracz rozwiązuje też różne zagadki umożliwiające mu przejście do określonych obszarów[8][6]. Nieodłącznym towarzyszem Cala jest droid astromechaniczny BD-1, który pomaga mu w wykonywanych przez niego zadaniach, m.in. hakując różne terminale, zapisując do poradnika taktycznego istotne informacje o nowych rodzajach wrogów, a także lecząc Cala specjalnymi stymami przywracającymi zdrowie[8].

W miarę rozwoju rozgrywki główny bohater rozwija swoje umiejętności – po zdobyciu wymaganej ilości punktów doświadczenia gracz otrzymuje punkty umiejętności, które po wejściu w tryb medytacji może przeznaczyć m.in. na opanowanie określonego ataku mieczem świetlnym bądź ulepszenie zdolności Cala do posługiwania się Mocą[8]. Oprócz umiejętności wybieranych przez gracza Cal pozyskuje także zdolności, które opanowuje samoczynnie po przejściu danej części gry takie jak np. podwójny skok czy przyciąganie umożliwiające Calowi dostanie się do obszarów, do których wcześniej nie miał dostępu[6]. Gracz może również odnajdywać ukryte na obszarach planet znajdźki takie jak m.in. nowe ponczo dla głównego bohatera, dodatkowe zbiorniki na stym czy elementy do modyfikacji miecza świetlnego[8][9].

Zapis gry następuje po dotarciu gracza do punktu kontrolnego i wybraniu przez niego opcji odpoczynku w trakcie medytacji[8]. Odpoczynek oprócz zapisywania gry sprawia, że zdrowie, stymy i zasób mocy Cala regenerują się, a wrogowie w jego otoczeniu ulegają odrodzeniu[8].

Gracz ma też możliwość (po zebraniu odpowiednich znajdziek) dowolnej personalizacji ubioru głównego bohatera, struktury i wyglądu miecza świetlnego, a także malowania droida BD-1 i statku Modliszka, którym główny bohater podróżuje przez galaktykę[9].

Fabuła | edytuj kod

Tło fabularne | edytuj kod

Akcja gry rozgrywa się pomiędzy trzecią a czwartą częścią filmowej sagi Gwiezdnych wojen, na pięć lat po przekształceniu demokratycznej Republiki w złowrogie Imperium Galaktyczne przez Sheeva Palpatine’a. Zakon Jedi został zniszczony, a niemal wszyscy Jedi zostali zabici przez Dartha Vadera i działających na jego polecenie inkwizytorów. Imperium pełni najwyższą władzę w galaktyce, dążąc do wytropienia i całkowitego wyeliminowania wszystkich pozostałych żyjących Jedi rozproszonych po galaktyce[4].

Opis fabuły | edytuj kod

Głównym bohaterem gry jest jeden z ocalałych Jedi – młody padawan znany jako Cal Kestis, który ukrywa się przed siłami Imperium na planecie Bracca, gdzie pracuje jako złomiarz. Pewnego dnia zostaje on zmuszony do użycia Mocy w celu uratowania swojego przyjaciela Praufa, co zarejestrowuje jedna z imperialnych sond. Za sprawą nagrania Imperium wysyła na Braccę w ślad za Jedi dwie inkwizytorki – „Drugą Siostrę” i „Dziewiątą Siostrę”. „Drugiej Siostrze” udaje się odnaleźć Cala po czym wdaje się z nim w pojedynek na miecze świetlne. Walkę pomiędzy inkwizytorką a padawanem przerywa jednak była Jedi imieniem Cere, która wraz ze swoim kompanem – pilotem Greezem Dritusem – ratuje Kestisa z opresji, zabierając go na pokład swojego statku Modliszka, którym razem opuszczają planetę[7].

Cere zabiera Cala na planetę Bogano z nadzieją, że ten będzie mógł się dostać do położonego tam starożytnego sanktuarium. Wkrótce Kestis rusza w kierunku sanktuarium, a po drodze zaprzyjaźnia się z małym droidem astromechanicznym BD-1, który pokazuje mu wiadomość od byłego mentora Cere – mistrza Eno Cordovy. W tym nagraniu Cordova ujawnia, że sanktuarium zostało zbudowane przez starożytną cywilizację „Zeffo”, a w jego wnętrzu znajduje się ukryty przez Cordovę holokron zawierający listę dzieci wrażliwych na Moc. Cere wierzy, że zdobycie holokronu może pomóc w odbudowie upadłego zakonu Jedi, jednakże jedynym sposobem na pozyskanie go jest podążanie ścieżką Cordovy[7].

Cal odwiedza planetę Zeffo, gdzie odkrywa pradawną świątynię, a także pozyskuje wskazówkę, która prowadzi go do Tarffula – wodza Wookieech będącego niegdyś przyjacielem Cordovy. Na ojczystej planecie Wookieech Kashyyyk główny bohater spotyka rebelianta Sawa Gerrerę, któremu pomaga uwolnić Wookieech przetrzymywanych przez Imperium jako niewolników. Cal nie może wówczas odnaleźć Tarfulla, w związku z czym wraca na Zeffo w celu zdobycia większej ilości poszlak dotyczących sanktuarium. Po powrocie na wspomnianą planetę padawan wpada jednak w pułapkę zastawioną przez „Drugą Siostrę”. Ta ujawnia mu wówczas swoją tożsamość – wyjawia mu, że w rzeczywistości jest byłą uczennicą Cere znaną niegdyś jako Trilla Suduri. Zdradza mu także, że została schwytana przez Imperium i przeciągnięta na ciemną stronę Mocy po tym jak Cere pod wpływem tortur wyjawiła miejsce ukrycia Trilli. „Druga Siostra” przestrzega też Cala przed Cere, twierdząc, że ta zdradzi go gdy tylko zdobędą holokron. Kestis w końcu dowiaduje się, że aby otworzyć sanktuarium potrzebuje artefaktu Zeffo zwanego Astrium. Wkrótce padawan wraca na Kashyyyk, gdzie spotyka się z Tarfullem. Wódz Wookieech instruuje Cala jak dostać się na położne na tej planecie drzewo początku, gdzie znajduje się kolejne nagranie Cordovy. Cal po dotarciu na miejsce i obejrzeniu wiadomości, z której dowiaduje się, że Astrium może odnaleźć w grobowcu Zeffo na Dathomirze zostaje zaatakowany przez „Dziewiątą Siostrę”, którą udaje mu się pokonać[7].

Cal po odlocie z Kashyyyk odwiedza Dathomirę, gdzie jednak jest niemile widziany przez siostrę nocy – Merrin. Obwinia ona rycerzy Jedi za masakrę jej ludzi z czasów Wojen klonów, w związku z czym nasyła na Cala armię upiorów. Po tym jak padawan przypomina sobie rozkaz 66, kiedy to jego mistrz Jaro Tapal poświęcił swoje życie by go chronić przed śmiercią, kryształ miecza świetlnego należącego do Cala ulega zniszczeniu. Wkrótce Kestis napotyka na swojej drodze Tarona Malicosa – byłego Jedi, który w czasie Czystki Jedi rozbił się na Dathomirze, gdzie usiłował nauczyć się magii Sióstr Nocy z czasem popadając w szaleństwo i ulegając wpływowi ciemnej strony Mocy. Po tym jak Cal odmawia Malicosowi nauki ciemnej strony Merrin atakuje ich obu, po czym padawan opuszcza Dathomirę. Na pokładzie Modliszki Cere zwierza się Calowi, że odcięła się od Mocy po tym jak na krótko uległa ciemnej stronie gdy dowiedziała się, że jej uczennica Trilla stała się inkwizytorką[7].

Padawan odwiedza planetę Ilum w celu odbudowy miecza świetlnego i odnajduje tam przeznaczony do niego kryształ[7]. Następnie wraca na Dathomirę, gdzie znajduje Astrium i przezwycięża swoje poczucie winny za śmierć swojego mistrza Tapala, a także przekonuje Merrin do pokojowego nastawienia względem Jedi. Cal pokonuje Malicosa z pomocą Merrin, która postanawia dołączyć do załogi Modliszki. Po powrocie na Bogano Kestis uzyskuje dostęp do sanktuarium i wchodzi w posiadanie holokronu, jednakże Trilla atakuje padawana i po stoczeniu z nim walki kradnie holokron. Wkrótce Cere, która postanawia znowu zostać Jedi w imieniu rady Jedi nadaje Calowi tytuł pełnoprawnego rycerza Jedi. Załoga Modliszki leci do położonej na oceanicznym księżycu planety Mustafar fortecy inkwizytorów, którą Cal i Cere infiltrują. Calowi udaje się pokonać w walce Trillę i odzyskać holokron. Po tym zdarzeniu Cere usiłuje przekonać swoją byłą uczennicę do powrotu na jasną stronę Mocy, jednakże na miejscu zjawia się sam Darth Vader, który zabija Trillę za jej niepowodzenie i żąda od Kestisa poddania się. Cal i Cere wiedząc, że nie mają żadnych szans w starciu z Mrocznym Lordem Sithów rozpoczynają ucieczkę przed Vaderem, który za wszelką cenę nie chce pozwolić dwójce Jedi na zabranie holokronu. Wraz z pomocą Merrin Calowi i Cere z ledwością udaje się uciec z fortecy inkwizytorów i opuścić oceaniczny księżyc. Na pokładzie Modliszki grupa bohaterów otwiera holokron, który ukazuje listę dzieci wrażliwych na Moc. Cal jednak – uświadomiwszy sobie, że zgromadzenie i nauka tych dzieci ułatwi Imperium zlokalizowanie młodych adeptów – niszczy holokron, aby to Moc zadecydowała o ich losie[7].

Produkcja | edytuj kod

Rozwój projektu | edytuj kod

Prace nad grą rozpoczęto w 2014 roku, gdy Stig Asmussen, który uprzednio pracował jako reżyser przy God of War III dołączył do studia Respawn Entertainment i rozpoczął produkcję nowej gry[10]. Projekt, nad którym pracowała grupa Asmussena w ciągu najbliższych dwóch lat przekształcił się w grę osadzoną w świecie Gwiezdnych wojen[11][12]. W 2016 roku ogłoszono, że Respawn Entertainment wspólnie z Electronic Arts oraz Lucasfilm pracuje nad nową grą wideo osadzoną w tymże uniwersum i obserwowaną z perspektywy trzeciej osoby[13]. Pracownicy Respawn chcieli, aby gra, nad którą rozpoczęli pracę skupiała się na rycerzu Jedi, jednakże wytwórnia Lucasfilm nie chciała zezwolić na takie przedsięwzięcie – zamiast tego zaproponowała studiu opracowanie gry o łowcach nagród[14]. Stig Asmussen – reżyser projektu – stwierdził jednak, że produkcja tego typu gry nie jest specjalnością jego grupy, dodając, że „równie dobrze można od nas w tym momencie wymagać stworzenia gry wyścigowej i raczej nikt nie byłby zadowolony z rezultatów naszej pracy”[14]. Ostatecznie Lucasfilm zgodziła się na produkcję gry o Jedi pod warunkiem, że główny protagonista nie będzie zbyt potężnym użytkownikiem Mocy[14]. Grę po raz pierwszy zapowiedziano jako Star Wars Jedi: Fallen Order podczas E3 w 2018 roku[15].

Tworzenie gry | edytuj kod

Do projektu zaangażowano Aarona Contrerasa (m.in. Mafia III), który zajął stanowisko głównego scenarzysty i wraz z udziałem kilku innych scenarzystów, w tym Manny’m Hagopianem[1] (m.in. Apex Legends i Titanfall 2) oraz Chrisem Avellone[2] (m.in. Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords i Prey) napisał fabułę do gry[16]. Głównym projektantem poziomów do Upadłego zakonu został Jeff Magers[16]. Twórcy zdecydowali, aby akcja gry toczyła się pomiędzy trzecią, a czwartą częścią filmowej sagi, w czasach Imperium, gdyż – jak stwierdził Jeff Magers – „jest to idealny okres dla bohatera gry wideo; bohatera, który stanowi migoczący promyk światła w tych naprawdę mrocznych czasach”[16]. Celem twórców było stworzenie gry, w której „gracz mógłby doświadczyć zostawania rycerzem Jedi tak jak jeszcze nigdy dotąd”[3]. W ich zamyśle było także wykreowanie wielu różnorodnych światów, które gracz będzie mógł swobodnie przemierzać i eksplorować[16]:

Naprawdę chcieliśmy stworzyć planety, które będą autentyczne dla świata Gwiezdnych wojen, nawet jeśli będą one nowością w owym uniwersum. W grze znajdują się istniejące już światy takie jak Kashyyyk, ale również te które dopiero tworzymy i definiujemy. (...) Staraliśmy się, aby planety obecne w grze różniły się od siebie, a rozgrywka na każdej z nich była unikatowa.

Jeff Magers[16]

W założeniu reżysera Upadłego zakonu – Stiga Asmussena – było opracowanie do gry takiego systemu walki, aby potyczki toczone przez gracza w trakcie rozgrywki były „inteligentne i przemyślane”, a także by wymagały one od gracza stosowania pewnego rodzaju strategii[3]. Asmussen przyznał, że głównym źródłem inspiracji przy tworzeniu mechaniki walki w Upadłym zakonie były systemy walki z takich gier jak The Legend of Zelda: The Wind Waker, Dark Souls czy Bloodborne[17][18]. Reżyser gry zdradził też, że sam projekt poziomów w grze był natomiast w dużej mierze inspirowany serią Metroid, a zwłaszcza grą Metroid Prime[18][19]

Studio Respawn Entertainment, którego wcześniejsze gry takie jak Titanfall czy Apex Legends opierały się na silniku Source postanowiło, aby Upadły zakon opierał się na silniku Unreal Engine 4. Powodem takiej decyzji był fakt, że silnik z którym Respawn dotychczas pracowało nie nadawał się do tego typu gry, a Unreal Engine 4 bardziej pasował do tego co grupa tworząca grę chciała osiągnąć[20].

Reżyserem udźwiękowienia gry został Nick Laviers, a głównym dialogistą Harrison Deutsch[21]. Prace nad dźwiękiem odbywały się we współpracy dźwiękowców z Respawn z należącym do Electronic Arts studiem Criterion w Wielkiej Brytanii[21]. Główny dialogista zdradził, że kwestie dialogowe w fikcyjnych językach Gwiezdnych wojen zostały pierwotnie napisane po angielsku, a później były przerabiane na język kosmitów przez aktorów w trakcie improwizacji[21]:

Każdy aktor przypisany do roli obcego najpierw grał daną kwestię po angielsku, czyli w takiej formie w jakiej została napisana, a przy kolejnym podejściu improwizował, tworząc język kosmitów. Aktorzy podczas improwizacji wykorzystywali intonację z wersji granej po angielsku. Do ról obcych specjalnie dobierałem takich aktorów, którzy dobrze wiedzieli jak brzmią języki kosmitów z Gwiezdnych wojen.

Harrison Deutsch[21]

W tworzeniu dźwięku do gry brał udział też znany z opracowania udźwiękowienia filmowej sagi Gwiezdnych wojen Ben Burtt, który na potrzeby gry stworzył głos wydawany przez droida BD-1[21].

Muzykę do gry skomponowali Gordy Haab oraz Stephen Barton[22]. Choć zdecydowana większość utworów w Upadłym zakonie jest autorstwa Haaba i Bartona, w grze pojawiły się też kompozycje Johna Williamsa znane z filmowej sagi[22]. Haab stwierdził, że wprowadzenie muzyki Williamsa do gry było konieczne, aby „przypomnieć odbiorcy, że jest w kanonie i świecie Gwiezdnych wojen[22]. W Upadłym zakonie pojawiła się także skomponowana na potrzeby gry piosenka „Sugaan Essena” autorstwa mongolskiego zespołu folk metalowego The HU[23]. Tekst piosenki pierwotnie został napisany w języku mongolskim, a później został przerobiony na fikcyjny język Gwiezdnych wojen[23].

Wydanie | edytuj kod

Grę wydano 15 listopada 2019 roku na PC (Windows), PlayStation 4 oraz Xbox One na miesiąc przed kinową premierą filmu Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie zwieńczającego główny cykl filmowy[4]. Premiera wersji Stadia odbyła się 24 listopada 2020[24]. Gra została wydana w dwóch edycjach – w edycji standardowej oraz edycji „deluxe”. Druga z wymienionych zawiera dodatkowe skórki dla droida BD-1 i statku Modliszka, cyfrowy artbook, a także materiały wideo zza kulis[25]. 4 maja 2020 z okazji światowego dnia Gwiezdnych wojen udostępniona została darmowa aktualizacja, która wprowadziła dodatkowy tryb gry zwany „treningiem medytacyjnym”, nową grę plus oraz zmiany kosmetyczne dla postaci gracza i BD-1[26][27]. Kolejną darmową aktualizację opublikowano 12 stycznia 2021 roku, a poprawiono w niej wydajność gry uruchamianej na konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S dzięki kompatybilności wstecznej[28]. 11 czerwca 2021 roku wydano wersję gry przeznaczaną na platformy PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S[4].

Obsada | edytuj kod

Cameron Monaghan Debra Wilson Daniel Roebuck

Odbiór | edytuj kod

Sprzedaż | edytuj kod

Star Wars Jedi: Upadły zakon w ciągu pierwszych dwóch tygodni od premiery stał się najszybciej sprzedającą się grą w dystrybucji cyfrowej spośród wszystkich dotychczasowych gier z uniwersum Gwiezdnych wojen[32]. Do końca listopada sprzedano ponad 2 miliony egzemplarzy gry w dystrybucji cyfrowej, w wyniku czego Upadły zakon uplasował się na 3. miejscu listy najlepiej sprzedających się gier konsolowych listopada 2019. W zestawieniu najlepiej sprzedających się gier na komputery osobiste tego samego okresu zajął 6. miejsce[33]. Do stycznia 2020 gra sprzedała się w ponad 8 milionach egzemplarzy, co znacznie przekroczyło oczekiwania wydawcy[34]. Do maja 2020 sprzedano ponad 10 milionów kopii[35].

Krytyka w mediach | edytuj kod

Gra została dobrze przyjęta przez krytyków. W agregatorze Metacritic gra zebrała „ogólnie pozytywne recenzje” ze średnią ocen 81/100 w wersjach na PC i konsolę Xbox One[38][40] oraz 79/100 w wersji na PlayStation 4[39].

Dan Stapleton z serwisu IGN przyznał grze ocenę 9/10, chwaląc m.in. różnorodne lokacje; oprawę audiowizualną dorównującą swoją jakością ostatnim grom z serii Battlefront; efektowne animacje w walkach z trudniejszymi przeciwnikami oraz system walki, który opisał jako „rzucający wyzwanie”. Docenił też występ aktorski Debry Wilson (Cere) i opisał go jako przyćmiewający rolę samego Camerona Monaghana, wcielającego się w głównego bohatera. Skrytykował natomiast system modyfikacji miecza świetlnego, stwierdzając, że zmiany wielu różnych podzespołów w budowie miecza nie wpływają w żaden sposób na jego działanie w trakcie walki[9]. Phil Hornshaw z GameSpotu przyznał Upadłemu zakonowi ocenę 8/10 i wymienił jako jego zalety rozbudowane i ciekawe światy do eksploracji, starannie napisane postacie, a także walkę, którą uznał za „zmuszającą do myślenia”, zwłaszcza w dalszej części gry. Negatywnie wyraził się na temat parowania ciosów podczas walki, które niekiedy zawodzi, mimo że jest wykonywane z wyczuciem czasowym (w szczególności w starciach z bossami). Hornshaw za wadę Upadłego zakonu uznał też zbyt wolno rozwijającą się fabułę na początku gry, która zdaniem recenzenta, podobnie jak bohaterowie, robi wrażenie dopiero w drugiej części gry[8]. Ben Tyrer z portalu GamesRadar+ przyznał grze 4 na 5 gwiazdek, chwaląc walkę, która umożliwia graczowi poczuć się jak prawdziwy Jedi oraz zagadki środowiskowe w stylu Tomb Raidera[6]. Pozytywnie wypowiedział się też o systemie rozwoju umiejętności postaci gracza pozwalającym graczowi na eksperymentowanie z różnymi mocami oraz rozmaitych i skomplikowanych planetach odwiedzanych i eksplorowanych przez gracza w trakcie rozgrywki, które uznał za największy atut gry[6]. Docenił również bohaterów gry, zwłaszcza droida BD-1 oraz „Drugą Siostrę”. Słowa krytyki ze strony Tyrera spadły na nieprecyzyjne elementy platformowe oraz oprawę graficzną gry[6].

Andrew Reiner z serwisu Game Informer przyznał Upadłemu zakonowi ocenę 8.75/10, pisząc, że najprzyjemniejszym aspektem rozgrywki jest eksploracja świetnie zaprojektownych poziomów przepełnionych ekscytującymi elementami platformowymi i najróżniejszymi wyzwaniami[36]. Przychylnie wyraził się ponadto na temat fabuły gry, którą opisał jako „wciągającą”, a także na temat retrospekcji, które opisał jako „doskonale napisane” i nadające dodatkowy wymiar bohaterom gry[36]. Reiner za największą wadę Upadłego zakonu uznał błędy techniczne takie jak zacinające się animacje[36].

Magazyn „Time” uznał Upadły zakon za „pierwszą wielką grę wideo ze świata Gwiezdnych wojen tej dekady”[41].

Średnia ocen graczy dla Upadłego zakonu w serwisie Gry-Online wyniosła 8.1/10[4]. Gra zajęła także 2. miejsce w plebiscycie „Gra roku” według czytelników tego portalu[4].

Nagrody i nominacje | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Dylan Blight: Star Wars Jedi: Fallen Order Review. explosionnetwork.com, 2019-11-21. [dostęp 2021-01-07].
  2. a b Kirk McKeand: Star Wars Jedi: Fallen Order has a big focus on story, and six narrative designers. vg247.com, 2019-04-12. [dostęp 2021-01-07].
  3. a b c Matt Cabral: Inside the Cinematic Storytelling and Thoughtful Combat of Star Wars Jedi: Fallen Order. starwars.com, 2019-11-15. [dostęp 2021-01-05].
  4. a b c d e f g h i j k l m n Star Wars Jedi: Upadły zakon. Gry-Online. [dostęp 2021-07-11].
  5. David Jenkins: Star Wars Jedi: Fallen Order interview – ‘our project has always been single-player focused’. metro.co.uk, 2019-11-08. [dostęp 2021-01-04].
  6. a b c d e f g h Ben Tyrer: Star Wars Jedi: Fallen Order review: „Gets what makes the series special”. GamesRadar, 2019-11-15. [dostęp 2020-10-18].
  7. a b c d e f g h Respawn Entertainment, Star Wars Jedi: Upadły zakon. Electronic Arts, PC. (pol.).
  8. a b c d e f g h i Phil Hornshaw: Star Wars Jedi: Fallen Order Review – A Good Feeling About This. GameSpot, 2019-11-18. [dostęp 2020-10-18].
  9. a b c d Dan Stapleton: Star Wars Jedi: Fallen Order Review. IGN, 2019-11-15. [dostęp 2020-10-18].
  10. Eddie Makuch: E3 2014: Veteran God of War Dev Joins Titanfall Studio. GameSpot, 2014-06-12. [dostęp 2021-01-06].
  11. Alex Calvin: Jedi: Fallen Order wasn’t always a Star Wars title. pcgamesinsider.biz, 2020-01-17. [dostęp 2021-01-06].
  12. The Making of STAR WARS Jedi: Fallen Order – Documentary. ScereBro PSNU, 2019-11-17. [dostęp 2021-01-06].
  13. Wesley Yin-Poole: Titanfall developer Respawn is making a third-person Star Wars game. Eurogamer, 2016-05-04. [dostęp 2021-01-05].
  14. a b c Dylan Chaundy: Lucasfilm Didn’t Want Star Wars Jedi: Fallen Order Devs To Make A Game With Jedi. wegotthiscovered.com. [dostęp 2021-01-05].
  15. Robert Purchese: Respawn’s Star Wars game announced as Jedi: Fallen Order. Eurogamer, 2018-06-09. [dostęp 2021-01-05].
  16. a b c d e Ozzie Mejia: Star Wars Jedi: Fallen Order interview: Jedi combat, BD-1, and the Dark Souls comparison. shacknews.com, 2019-10-22. [dostęp 2021-01-05].
  17. Evan Lewis: Star Wars Jedi: Fallen Order director discusses characters, story, and inspiration from Zelda and Dark Souls. ew.com, 2019-06-09. [dostęp 2021-01-05].
  18. a b Dave Tach: Metroid + Zelda + Dark Souls = Star Wars Jedi: Fallen Order. polygon.com, 2019-06-10. [dostęp 2021-01-05].
  19. Star Wars Jedi: Fallen Order Gameplay and Combat Mechanics. Xbox, 2019-06-13. [dostęp 2021-01-05].
  20. Brianna Reeves: Respawn Devs Say Unreal Engine 4 Was the Best Fit for Star Wars Jedi: Fallen Order. playstationlifestyle.net, 2019-06-24. [dostęp 2021-01-05].
  21. a b c d e Asbjoern Andersen: Shaping the satisfying sound of ‘Star Wars Jedi: Fallen Order’. asoundeffect.com, 2020-01-16. [dostęp 2021-01-05].
  22. a b c Susan Lulgjuraj: Jedi: Fallen Order share their love of Star Wars and what it took to record the score of the popular video game. dorksideoftheforce.com. [dostęp 2021-01-05].
  23. a b How Mongolian Band the HU Made a Song for ‘Star Wars’ in an Alien Language. revolvermag.com, 2020-02-18. [dostęp 2021-01-05].
  24. Olly Smith: Star Wars Jedi: Fallen Order available today on Google Stadia. pocketgamer.com, 2020-11-24. [dostęp 2021-02-26].
  25. STAR WARS™ Jedi: Fallen Order™ – Find your Deluxe or pre-order content. ea.com, 2019-11-15. [dostęp 2021-02-26].
  26. Jeremy Winslow: Star Wars Jedi: Fallen Order Patch Notes: Update Adds New Game Plus Mode And More. GameSpot, 2020-05-06. [dostęp 2021-02-26].
  27. Star Wars Jedi: Upadły Zakon – Trening Medytacyjny, Nowa Podróż+ i wiele więcej. Interia, 2020-05-04. [dostęp 2021-02-26].
  28. Charlie Hall: Star Wars Jedi: Fallen Order next-gen update improves frame rates, resolution. polygon.com, 2021-01-12. [dostęp 2021-02-26].
  29. Full Cast & Crew. IMDb. [dostęp 2021-01-06].
  30. Pełna obsada i twórcy. Filmweb. [dostęp 2021-01-06].
  31. Dezerter: „Star Wars Jedi: Upadły zakon”: obsada polskiego dubbingu. polski-dubbing.pl, 2019-11-15. [dostęp 2021-01-06].
  32. Chris Wray: Star Wars Jedi: Fallen Order Fastest Selling Digital Launch in Series History. wccftech.com, 2019-11-26. [dostęp 2020-10-18].
  33. Worldwide digital games market: November 2019 – edited. superdataresearch.com, 2019-12-24. [dostęp 2020-10-18].
  34. Emma Kent: Star Wars Jedi: Fallen Order beat EA expectations by selling 8m copies. Eurogamer, 2020-01-31. [dostęp 2020-10-18].
  35. Dean Takahashi: Star Wars Jedi: Fallen Order tops 10 million copies sold. venturebeat.com, 2020-05-05. [dostęp 2020-10-18].
  36. a b c d Andrew Reiner: Star Wars Jedi: Fallen Order Review – A Turbulent Thrill Ride. Game Informer, 2019-11-14. [dostęp 2020-10-18].
  37. DM: Recenzja gry Star Wars Jedi Fallen Order – EA kontratakuje i robi to dobrze. Gry-Online, 2019-11-15. [dostęp 2020-10-18].
  38. a b Star Wars Jedi: Fallen Order PC. Metacritic. [dostęp 2020-10-18].
  39. a b Star Wars Jedi: Fallen Order PlayStation 4. Metacritic. [dostęp 2020-10-18].
  40. a b Star Wars Jedi: Fallen Order Xbox One. Metacritic. [dostęp 2020-10-18].
  41. Metthew Gault: ‘Star Wars Jedi: Fallen Order’ Is the First Great Star Wars Video Game in a Decade. Time, 2019-11-16. [dostęp 2020-11-29].
  42. Stephany Nunneley: E3 2019 Game Critics Awards – Final Fantasy 7 Remake wins Best of Show. vg247.com, 2019-06-27. [dostęp 2020-12-14].
  43. BEST VIDEO GAMES OF THE YEAR. funandseriousgamefestival.com. [dostęp 2020-12-14].
  44. Andy Chalk: Control and Death Stranding get 8 nominations each for the 2020 DICE Awards. pcgamer.com, 2020-01-13. [dostęp 2021-03-19].
  45. Eric Van Allen: Untitled Goose Game Wins Top Bill at the 2020 DICE Awards. usgamer.net, 2020-01-18. [dostęp 2020-12-14].
  46. Thomas J. Allen: 2019 Winners. navgtr.com. [dostęp 2021-01-25].
  47. Grayshadow: 2020 SXSW Gaming Awards Nominees Revealed. noobfeed.com, 2020-02-17. [dostęp 2021-01-22].
  48. Grayshadow: SXSW 2020 Gaming Award Winners Revealed. noobfeed.com, 2020-03-25. [dostęp 2021-01-22].
  49. Gary Watkins: Announcing the 2020 SXSW Gaming Awards Winners. sxsw.com, 2020-03-24. [dostęp 2021-02-28].
  50. Keith Stuart: Death Stranding and Control dominate Bafta games awards nominations. The Guardian, 2020-03-03. [dostęp 2020-12-14].
  51. Jazz Tangcay: ‘Death Stranding’ Sweeps Gaming’s G.A.N.G. Awards With Six Wins Including Audio of the Year. Variety, 2020-05-06. [dostęp 2021-03-11].
  52. Bobbi Marcus: ASCAP 2020 Screen Music Awards Receive Standing Ovation on All Social Platforms During Three-Day Virtual Celebration June 23-25. ascap.com, 2020-06-25. [dostęp 2020-12-14].
  53. Gene Park: Here are the nominees for The Game Awards 2020. washingtonpost.com, 2020-11-18. [dostęp 2020-12-14].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Gwiezdne wojny

Respawn Entertainment
Na podstawie artykułu: "Star Wars Jedi: Upadły zakon" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy