SuperMemo


SuperMemo w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

SuperMemo – metoda przyswajania wiedzy wykorzystująca wiedzę o zapominaniu oraz pakiet oprogramowania wykorzystujący tę metodę.

Metoda ta umożliwia szybkie uczenie się dzięki specjalnemu systemowi powtarzania materiału, opartemu na stochastycznym modelu pamięci długotrwałej, zawierającym dwa komponenty: dostępność, określającą prawdopodobieństwo wywołania danego śladu pamięciowego, oraz stabilność, odnoszącą się do szybkości zanikania śladów pamięciowych (krzywa zapominania). System ten opiera się na redukcji do minimum efektu przerwy. Według autorów, dana ilość wiedzy może zostać przyswojona w czasie 10-50-krotnie krótszym niż przy zastosowaniu tradycyjnych metod.

SuperMemo jest rozwijane od 1985 r. Autorami modelu teoretycznego, na którym została oparta ta metoda, byli dwaj polscy naukowcy z Akademii Medycznej w Poznaniu: dr Piotr Woźniak (biolog i informatyk) oraz dr Edward Jacek Gorzelańczyk (lekarz i biochemik, obecnie dr hab., profesor UKW w Bydgoszczy). Implementacją i komercyjnym zastosowaniem metody zajął się jednak wyłącznie Piotr Woźniak, do którego dołączył fizyk dr Janusz Murakowski.

Spis treści

SuperMemo a oprogramowanie | edytuj kod

Z metody można korzystać przy użyciu programu komputerowego na systemy Windows, Pocket PC, PalmOS, Android i iOS, można również wykorzystać przeglądarkę internetową. Istnieje także napisana w Javie wersja na telefony komórkowe. Oprogramowanie SuperMemo (w wersji UX) jest darmowe, płatne są gotowe, komercyjne kursy, np. Extreme English.

Kilka innych programów również wykorzystuje algorytm SuperMemo w starszej wersji (SM-2), są to między innymi bezpłatne, otwartoźródłowe Mnemosyne i Anki[1]. Ten ostatni dzięki możliwości dodawania baz danych online, posiada bardzo szeroki asortyment bezpłatnych, wielojęzycznych kursów.

Wersje oprogramowania SuperMemo dla PC | edytuj kod

Po roku 2000 oprogramowanie SuperMemo dla PC ma dwie niezależne od siebie linie:

  • linię multimedialną, reprezentowaną przez SuperMemo MSM, następnie SuperMemo UX i powiązane z nimi kursy językowe, rozwijane przez polską firmę SuperMemo World.
  • linię profesjonalną, reprezentowaną przez SuperMemo 2000 i późniejsze, którą rozwija twórca metody SuperMemo, Piotr Woźniak

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Anki Manual, apps.ankiweb.net [dostęp 2017-05-16]  (ang.).
  2. Three Decades: From SuperMemo 1.0 to SuperMemo 17.0 - SuperMemo Help, help.supermemo.org [dostęp 2017-05-16]  (ang.).

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "SuperMemo" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy