System typów ML


System typów ML w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

System typów MLsilny system typów stosowany w językach rodziny ML (Ocaml, Standard ML) oparty na inferencji.

Podstawowy system typów jest następujący: istnieją typy proste, takie jak string, int, bool, unit (typ pusty) itd. Z dowolnych typów można też generować typy złożone – przez krotki (typ1 * typ2, typ1 * typ2 * typ3 itd.), konstruktory typów (typ list, typ tree itd.) i funkcje (typ1 → typ2).

System próbuje nadać typy każdemu wyrażeniu języka, i nie licząc kilku rzadkich przypadków, udaje mu się to całkiem dobrze.

Generalnie system taki wyklucza polimorfizm (nie licząc typów polimorficznych), jednak w Standard ML stworzono specjalne reguły umożliwiające polimorfizm dla wyrażeń arytmetycznych.

System typów ML jest interesujący z teoretycznego punktu widzenia – wiele problemów ma bardzo wysoką złożoność, jednak w praktyce inferencja zachodzi bardzo szybko – typy, które są rzeczywiście używane, są zwykle bardzo proste – rzadko używa się funkcji rzędów wyższych niż trzeci-czwarty, oraz liczby argumentów większej niż kilkanaście.

W rzeczywistych implementacjach dochodzą do tego bardziej złożone problemy typizacji obiektów, modułów itd.

Na podstawie artykułu: "System typów ML" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy