Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”


Na mapach: 53°27′02,23″N 14°29′38,11″E/53,450620 14,493920

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 26 mar 2021. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” (w skrócie SPAK lub SPA Klonowica) – samodzielna spółka prawa handlowego będąca w całości własnością gminy Miasto Szczecin. Jest jedną z czterech zajezdni autobusowych obsługujących komunikację miejską. Siedziba spółki mieści się w dzielnicy Zachód na osiedlu Zawadzkiego-Klonowica przy ulicy Klonowica 5 i choć adres ten dzieli razem z Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego i spółką Tramwaje Szczecińskie – swoją siedzibę ma w osobnym budynku.

Funkcjonuje jako oddzielna spółka od 1 listopada 1999 r. kiedy w życie weszła uchwała Rady Miasta o wydzieleniu jej z MZK – podobnie jak Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie”. Na zlecenie ZDiTM obsługuje następujące linie autobusowe: 51, 53, 57, 60, 63, 68, 69, 74, 75, 78, 80, 82, 86, 87, 89, 90, 92, 95, 99, pospieszną B oraz nocne: 521, 525, 527, 528 i 529.

Spis treści

Kalendarium historii Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” w latach 1999–2021 | edytuj kod

1999

  • 1 listopada 1999 – rozpoczęto działalność Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”.
  • 24 listopada 1999 – zostaje uruchomiona pierwsza linia bezpłatna obsługiwana przez SPA „Klonowica”.[2]

2000

  • listopad 2000 – wyremontowano dwa Ikarusy 280.26 (#1183, #1191) w zakładach Kapena.

2001

  • 10 marca 2001 – na terenie zajezdni doszczętnie spłonął Jelcz M11 #1004.
  • 7 maja 2001 – na ulicach pojawia się pierwszy reklamowy Jelcz 120M.[3]
  • październik 2001 – testowano dwa autobusy niskopodłogowe – MAN NL223 i MAN NG313.[4]

2002

  • luty-marzec 2002 – sprzedaż sześciu Ikarusów 280.26 z lat 1989–1991 do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Bytomiu.
  • październik 2002 – testowano przez okres tygodniowy MAN-a NL223.
  • 6 grudnia 2002 – wprowadzenie do eksploatacji pięciu pierwszych niskopodłogowych autobusów MAN NL223.

2003

  • maj 2003 – na ulicach pojawia się pierwsze Volvo B10MA w reklamie całopojazdowej. Było nim #1553.
  • 1 czerwca 2003 – prezesem spółki zostaje Krzysztof Putiatycki.

2004

  • 17 marca 2004 – w wozie Jelcz M11 #569 rozpoczęto testy pierwszego automatu biletowego.[5]
  • 15 czerwca 2004 – testowano przez okres pięciu dni Solarisa Urbino 12 II, który był wypożyczony z MPK Poznań. Autobus obsługiwał linię 51.
  • 1 października 2004 – wprowadzenie do eksploatacji pierwszych autobusów MAN NL283.
  • październik 2004 – w zakładach Kapena wyremontowano dwa kolejne Ikarusy 280.26 (#1098, #1298). Autobusy otrzymały pomarańczowe wyświetlacze R&G.

2005

  • 1 sierpnia 2005 – na płycie zajezdni Klonowica pojawiło się pierwsze pięć używanych autobusów – były to MAN-y NL262, sprowadzone z Berlina.
  • 22 sierpnia 2005 – wprowadzenie do eksploatacji używanych niskopodłogowych autobusów z 1997 roku. Są to autobusy MAN NL262 ex BVG Berlin.
  • 12 września 2005 – sprzedaż trzech Jelczy M11 pod Włocławek.[6]
  • 22 grudnia 2005 – do zajezdni Klonowica przybyło pięć pierwszych używanych autobusów Volvo B10L-SN12.[7]

2006

  • 24 stycznia 2006 – wprowadzenie do eksploatacji używanych autobusów z 1997 roku marki Volvo B10L-SN12 ex BVG Berlin.[8]
  • 30 sierpnia 2006 – nocny nalot policji na osiem sztuk przegubowych autobusów Volvo B10MA.
  • 30 września 2006 – na zajezdnię przybywają pierwsze przegubowe niskopodłogowe autobusy typu MAN NG272.
  • 24 października 2006 – wprowadzenie do eksploatacji pierwszych używanych niskopodłogowych autobusów z 1992 roku marki MAN NG272.[9]

2007

  • 9 lutego 2007 – do zajezdni Klonowica przybyły dwa MAN-y NL202 z 1994 roku, sprowadzone z Leverkusen.
  • 8 marca 2007 – rozpoczęcie eksploatacji dwudrzwiowych autobusów MAN NL202.
  • 5 kwietnia 2007 – zakończenie eksploatacji autobusu typu Jelcz L11.
  • 4 czerwca 2007 – do zajezdni Klonowica przybył MAN NL262 z 1998 roku, sprowadzony z Itzehoe.
  • 22 czerwca 2007 – rozpoczęcie eksploatacji MAN-a NL262, sprowadzonego z Itzehoe.
  • 26 czerwca 2007 – zakończenie eksploatacji autobusów typu Jelcz M11.[10]
  • 10 lipca 2007 – ze stanu SPA Klonowica zostaje wycofany pierwszy Jelcz 120M.
  • 28 sierpnia 2007 – do zajezdni Klonowica przybywa MAN NL262 z 1997 roku, sprowadzony z Hagen.[11]
  • 13 września 2007 – rozpoczęcie eksploatacji MAN-a NL262 z 1997 roku, który zadebiutował w białym malowaniu.
  • 2 października 2007 – ogłoszenie przetargu na dostawę czterech nowych autobusów przegubowych w formie leasingu.
  • listopad 2007 – w autobusie Volvo B10MA #1557 wybuchł pożar w sekcji B pojazdu. Pożar miał miejsce na ulicy Romera.

2008

  • 18 lutego 2008 – sprzedaż dwóch Autosanów H6-20 do prywatnej firmy Likos Kraśnik.
  • 12 maja 2008 – ogłoszenie przetargu na dostawę 10 nowych autobusów w formie leasingu.
  • 17 czerwca 2008 – wprowadzenie do eksploatacji pierwszych czterech autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 III.
  • czerwiec 2008 – ze stanu SPA Klonowica zostało wycofane pierwsze Volvo B10MA – wybór padł na wóz #1557, który uległ pożarowi instalacji elektrycznej na ulicy Romera w listopadzie 2007 roku.
  • 16 września 2008 – podpisanie umowy na zakup 10 nowych autobusów w formie leasingu i ogłoszenie przetargu na sprzedaż sześciu ostatnich Ikarusów 280.26.[12]
  • 30 grudnia 2008 – na terenie zajezdni Klonowica zostaje zaprezentowane pierwsze Volvo B10MA w malowaniu Floating Garden. Było nim #1581.

2009

  • 19 lutego 2009 – do zajezdni Klonowica przybyło 5 Solarisów Urbino 12 III, 5 Solarisów Urbino 18 III i dwa MAN-y NL262 z 2000 roku, sprowadzone z Oslo.
  • 23 lutego 2009 – wprowadzenie do eksploatacji pierwszych Solarisów Urbino 12 III.
  • 25 lutego 2009 – skonstruowanie pierwszego w Polsce technicznego autobusu typu Volvo B10MA. Autobus został odbudowany po pożarze instalacji elektrycznej członu B na ul. Romera.
  • 5 marca 2009 – rozpoczęcie eksploatacji dwóch MAN-ów NL262 z 2000 roku, sprowadzonych z Norwegii.
  • 28 marca 2009 – w MAN-ie NG272 #1255 wybuchł pożar w komorze silnika.
  • 6 kwietnia 2009 – zakończenie eksploatacji autobusów typu Ikarus 280.26.
  • 11 maja 2009 – ogłoszenie przetargu na dostawę czterech nowych autobusów MAXI.
  • 15 października 2009 – podpisanie umowy na zakup ośmiu nowych autobusów MEGA z klimatyzacją.
  • 30 października 2009 – rozpoczęcie eksploatacji czterech nowych Solarisów Urbino 12 III z drugiej dostawy.

2010

  • 26 stycznia 2010 – ogłoszono wspólny przetarg ze SPA Dąbie na dostawę osiemnastu klimatyzowanych, niskopodłogowych autobusów przegubowych.
  • 4 lutego 2010 - na zajezdnię Klonowica przybywają pierwsze autobusy przegubowe Solaris Urbino 18 III z klimatyzacją.[13]
  • 8 lutego 2010 – wprowadzenie do eksploatacji pierwszych fabrycznie nowych pojazdów wyposażonych w klimatyzację. Były to Solarisy Urbino 18 III o numerach #1050-#1057.
  • 18 lutego 2010 – spółka ogłasza przetarg na sprzedaż 8 Volvo B10MA (#1550, #1551, #1552, #1553, #1559, #1560, #1561, #1564) i dwóch Autosanów H6-20 (#1743, #1744).
  • 10 września 2010 - na zajezdnię przybywają pierwsze autobusy MIDI typu Solaris Urbino 10 III oraz druga partia ośmiu Solarisów Urbino 18 III.[14]
  • 16 września 2010 - wprowadzenie do eksploatacji ośmiu autobusów Solaris Urbino 18 III z drugiej dostawy.[15]
  • 21 września 2010 – wprowadzenie do eksploatacji pierwszych autobusów wyposażonych w automaty biletowe i autobusów MIDI – Solaris Urbino 10 III.
  • 12 października 2010 – ogłoszenie przetargu na czternaście nowych autobusów miejskich tj. cztery autobusy MEGA i dziesięć autobusów MAXI.

2011

  • 22 lutego 2011 – na terenie zajezdni SPA Klonowica został wycofany pierwszy autobus niskopodłogowy. Było nim Volvo B10L-SN12 #1713.[16]
  • 4 maja 2011 - do zajezdni przybywa czternaście nowych autobusów - 10 autobusów Solaris Urbino 12 III oraz 4 autobusy Solaris Urbino 18 III.[17]
  • 19 maja 2011 – wprowadzenie do eksploatacji czternastu nowych autobusów marki Solaris – (10 Urbino 12 III i 4 Urbino 18 III). Nowością w nich jest termometr elektroniczny marki Pixel.
  • 17 sierpnia 2011 – zakończenie eksploatacji autobusów typu MAN NG272, sprowadzonych z Niemiec w 2006 roku.[18]
  • 22 listopada 2011 – ogłoszenie przetargu na zakup ośmiu nowych autobusów (3 MEGA, 3 MAXI, 2 MIDI).

2012

  • maj 2012 – na terenie zajezdni Klonowica nastąpił pożar Autosana H6-20 #1748.
  • 12 czerwca 2012 - na terenie zajezdni pojawia się osiem nowych autobusów marki Solaris - (2 Urbino 10 III, 3 Urbino 12 III i 3 Urbino 18 III).[19]
  • 17 czerwca 2012 – rozpoczęcie eksploatacji ośmiu nowych autobusów Solaris – (3 Urbino 18 III, 3 Urbino 12 III i 2 Urbino 10 III). Nowościami w nich są stojak rowerowy oraz kasowniki R&G Mielec.
  • 11 lipca 2012 – zakończenie eksploatacji autobusów typu Volvo B10L-SN12, sprowadzonych z Berlina na przełomie 2005 i 2006 roku.

2013

  • 23 lutego 2013 – na płycie zajezdni SPA Klonowica pojawia się pierwszy MAN NG363, wyprodukowany pod koniec 2001 roku.
  • 29 marca 2013 – wprowadzenie do eksploatacji pierwszego autobusu typu MAN NG363, sprowadzonego z Fryburga Bryzgowijskiego.
  • 21 czerwca 2013 – zakończenie eksploatacji autobusów typu Jelcz 120M.
  • 5 lipca 2013 – Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. poinformowała na swojej stronie, że prowadzi wstępny wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia pn: „Zakup autobusów hybrydowych zasilanych sprężonym gazem CNG wraz z działaniami towarzyszącymi na potrzeby SPA „Klonowica” Sp. z o.o. w Szczecinie”.
  • 17 września 2013 – rozpoczęcie eksploatacji dwóch pierwszych autobusów MAN NG313 Lion’s City G z 2006 roku, sprowadzonych z Göteborga.
  • 2 października 2013 – rozpoczęcie eksploatacji autobusów MAN NL263 z 2002 i 2003 roku, sprowadzonych z Hagen.
  • grudzień 2013 – zakończenie eksploatacji autobusów typu MAN NL202.[20]
  • 20 grudnia 2013 – zakończenie eksploatacji mikrobusów typu Autosan H6-20.
  • 27 grudnia 2013 – rozpoczęcie eksploatacji jedynego autobusu MAN NL283-10,5 Lion’s City M (A47), sprowadzonego z Fryburga Bryzgowijskiego.

2014

  • 7 marca 2014 – na zajezdnię Klonowica przyjeżdża kolejne pięć MAN-ów NG313 Lion’s City G ex. Göteborg z 2005 roku.
  • 20 kwietnia 2014 – unieważnienie przetargu na autobusy gazowo-hybrydowe z programu GAZELA.
  • 9 czerwca 2014 – ogłoszenie przetargu na dostawę dwóch nowych autobusów MEGA, posiadających normę Euro 6.
  • 1 sierpnia 2014 – zaprzestanie obsługi przez SPAK linii A.
  • 19 sierpnia 2014 – podpisanie umowy przez miasto i dyrekcję firmy Solaris na zakup dwóch nowych autobusów przegubowych, spełniających normę Euro 6.
  • 14 listopada 2014 – ze stanu SPA Klonowica zostaje wycofany pierwszy MAN NL262.

2015

  • 5 stycznia 2015 – na zajezdni pojawiła się kolejna partia czterech autobusów MAN NG313 Lion’s City G z Göteborga, po dwa z 2005 i 2006 roku.
  • 25 lutego 2015 - na zajezdni Klonowica pojawiają się dwa nowe Solarisy Urbino 18 III, które spełniają normy emisji spalin Euro 6.
  • 20 marca 2015 – rozpoczęcie eksploatacji pierwszych autobusów w Szczecinie, które spełniają normy emisji spalin Euro 6.
  • 4 kwietnia 2015 – po raz ostatni wyjechały linie bezpłatne, obsługiwane przez SPA Klonowica. Były to linie 703 i 704.
  • 16 listopada 2015 – rozpoczęcie eksploatacji autobusów Solaris Urbino 12 III, sprowadzonych z Norwegii.
  • 23 grudnia 2015 – rozpoczęcie eksploatacji autobusów typu MAN NM283 Lion’s City M, sprowadzonych z Oslo.

2016

  • 29 czerwca 2016 – ogłoszenie przetargu na dostawę czterech autobusów używanych.[21]
  • grudzień 2016 – na płycie zajezdni Klonowica pojawiają się pierwsze autobusy MAN NG363 Lion’s City G z 2007 roku zakupione z ITS Michalczewski.

2017

  • 1 stycznia 2017 – zaprzestanie obsługi przez SPAK linii 70, 83 i 88.
  • 2 stycznia 2017 – wprowadzenie do eksploatacji autobusów typu MAN NG363 Lion’s City G z ITS Michalczewski.
  • 26 stycznia 2017 – na pętli Kołłątaja zapalił się Solaris Urbino 12 III #1904 obsługujący linię 63.
  • 1 marca 2017 – zakończenie eksploatacji autobusów typu MAN NL262, sprowadzonych z Berlina w 2005 roku.
  • 2 maja 2017 – na linii 57 debiutuje MAN NL273 Lion’s City #1700 z 2007 roku, sprowadzony z Poczdamu.
  • czerwiec 2017 – na zajezdnię Klonowica zawitały pierwsze dwudrzwiowe Solarisy Urbino 12 III z 2005 roku, autobusy pochodzą z Koblencji.
  • 12 lipca 2017 – wprowadzenie do eksploatacji dwudrzwiowych autobusów Solaris Urbino 12 III, pochodzących z Koblencji.
  • lipiec 2017 – na placu zajezdni SPA Klonowica pojawiły się trzy kolejne MANy NG363 Lion’s City z ITS Michalczewski – dwa z 2006 i jeden z 2007 roku.
  • 19 października 2017 – ogłoszenie przetargu na dostawę szesnastu nowych autobusów hybrydowych.
  • 4 listopada 2017 – ze stanu SPA Klonowica zostaje wycofany pierwszy MAN NL223.
  • 20 grudnia 2017 – ogłoszenie przetargu na dostawę trzech autobusów przegubowych, spełniających normę Euro 6.

2018

  • 5 stycznia 2018 – podpisanie umowy przez miasto i dyrekcję firmy Solaris na zakup szesnastu autobusów hybrydowych.
  • 10 kwietnia 2018 – podpisanie umowy przez miasto i dyrekcję firmy Solaris na zakup trzech autobusów przegubowych, spełniających normę Euro 6.
  • 10 września 2018 – ogłoszenie przetargu na dostawę jedenastu autobusów elektrycznych.
  • 31 października 2018 – na zajezdnię Klonowica zawitał pierwszy hybrydowy autobus – Solaris Urbino 12 IV Hybrid.
  • 22 listopada 2018 – na zajezdnię Klonowica zawitał pierwszy hybrydowy autobus przegubowy – Solaris Urbino 18 IV Hybrid.
  • 28 listopada 2018 – rozpoczęcie eksploatacji autobusów Solaris Urbino 12 IV Hybrid.
  • 10 grudnia 2018 – rozpoczęcie eksploatacji autobusów Solaris Urbino 18 IV Hybrid.
  • 21 grudnia 2018 – podpisanie umowy przez miasto i dyrekcję firmy Ursus na zakup jedenastu autobusów elektrycznych.

2019

  • styczeń 2019 – zakończenie eksploatacji jedynego MAN-a NL283-10,5 Lion’s City M, sprowadzonego na początku grudnia 2013 roku oraz pierwszego MAN-a NL283.
  • 4 stycznia 2019 – spółka ogłasza przetarg na sprzedaż siedmiu autobusów, ostatni planowy kurs autobusu Volvo B10MA w Szczecinie.
  • 11 stycznia 2019 – ostatni pożegnalny kurs autobusu Volvo B10MA i wycofanie tych autobusów z eksploatacji.
  • 31 stycznia 2019 – zakończenie eksploatacji ostatniego autobusu MAN NL262 i jednocześnie ostatniego autobusu z serii MAN NL2x2.
  • 28 lutego 2019 – na płycie zajezdni pojawia się pierwszy Solaris Urbino 18 IV z tegorocznej dostawy.
  • 19 marca 2019 – rozpoczęcie eksploatacji autobusów Solaris Urbino 18 IV.
  • 24 kwietnia 2019 – zakończenie eksploatacji ostatniego autobusu MAN NL223 oraz MAN-a NG363, sprowadzonego w 2013 roku z Fryburga Bryzgowijskiego.

2020

  • 1 stycznia 2020 – zaprzestanie obsługi przez SPAK linii 76.
  • 25 marca 2020 – na przystanku Pasterska zapalił się MAN NG363 Lion’s City G #1752 obsługujący linię 80.[22]
  • 31 marca 2020 – rozwiązanie umowy z firmą Ursus na zakup 11 autobusów elektrycznych.[23]
  • 5 maja 2020 – ogłoszenie przetargu na dostawę ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych.[24]
  • 5 sierpnia 2020 – spółka ogłasza przetarg na sprzedaż autobusów MAN NM283 Lion’s City M, sprowadzonych w grudniu 2015 roku z Norwegii.[25]
  • 15 września 2020 - podpisanie umowy przez miasto i dyrekcję firmy Solaris na zakup ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych.[26]
  • 22 września 2020 - ze stanu SPA Klonowica zostaje wycofany pierwszy MAN NG363 Lion's City G. Wybór padł na wóz #1752, który uległ pożarowi w marcu 2020 roku.[27]

2021

  • 19 stycznia 2021 - ogłoszenie przetargu na dostawę ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych.[28]
  • 1 lutego 2021 - zaprzestanie obsługi przez SPAK linii 58, 59 i 67.

Obecny tabor | edytuj kod

Wycofany tabor | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Informacje podstawowe. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”: Biuletyn informacji publicznej, 2016-05-27. [dostęp 2019-07-09].
  2. Archiwum wiadomości (1999-2000), 22 października 2002 [dostęp 2018-04-26] [zarchiwizowane z adresu 2002-10-22] .
  3. Archiwum wiadomości (2001), 22 października 2002 [dostęp 2018-04-26] [zarchiwizowane z adresu 2002-10-22] .
  4. Fotogaleria Transportowa – MAN NL223 #POZ P853, phototrans.eu [dostęp 2018-04-26]  (ang.).
  5. www.swiatowy.org – Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie, swiatowy.org [dostęp 2018-04-26] .
  6. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., 3 Jelcze mniej, „Serwis KOMIS” [dostęp 2018-04-26] .
  7. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Volvo przyjechały, „Serwis KOMIS” [dostęp 2018-04-26] .
  8. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Debiut ex-berlińskich Volvo, „Serwis KOMIS” [dostęp 2018-04-26] .
  9. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Przeguby wyjechały, „Serwis KOMIS” [dostęp 2018-04-26] .
  10. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Sprzątanie w SPAK i SPAD, „Serwis KOMIS” [dostęp 2018-04-26] .
  11. www.swiatowy.org – Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie, swiatowy.org [dostęp 2020-07-09] .
  12. Nowe przychodzą, stare odchodzą – Serwis KOMIS, www.mkm.szczecin.pl [dostęp 2020-07-09]  (pol.).
  13. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Encyklopedia: SPA Klonowica, Serwis KOMIS [dostęp 2019-04-07] .
  14. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Encyklopedia: SPA Klonowica, Serwis KOMIS [dostęp 2020-09-15] .
  15. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Debiuty Solarisów, Serwis KOMIS [dostęp 2020-09-15] .
  16. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Pierwszy klonowicki niskopodłogowiec do piachu, Serwis KOMIS [dostęp 2020-09-15] .
  17. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Encyklopedia: SPA Klonowica, Serwis KOMIS [dostęp 2020-09-15] .
  18. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Kolejne MAN-y opuściły Szczecin, Serwis KOMIS [dostęp 2020-09-15] .
  19. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Encyklopedia: SPA Klonowica, Serwis KOMIS [dostęp 2020-09-15] .
  20. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Żegnamy MAN-a, Serwis KOMIS [dostęp 2019-04-07] .
  21. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., SPAK kupuje używki, Serwis KOMIS [dostęp 2019-04-07] .
  22. {{{tytuł}}} .tytuł
  23. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Szczecin kończy z Ursusem. Prawie 2 mln kary, Serwis KOMIS [dostęp 2019-04-07] .
  24. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Przetarg na nowe autobusy elektryczne, Serwis KOMIS [dostęp 2019-04-07] .
  25. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., SPAK sprzedaje, Serwis KOMIS [dostęp 2019-04-07] .
  26. Umowa na elektrobusy podpisana, Wiadomości Szczecin [dostęp 2020-09-15] .
  27. MarcinM. Stefanowicz MarcinM., Ostatnia podróż, Serwis KOMIS [dostęp 2019-04-07] .
  28. dom, Szczecin zakupi kolejne autobusy elektryczne, Portal Komunalny [dostęp 2021-01-19] .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy