Szewron (lotnictwo)


Szewron (lotnictwo) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Szewron na silniku GE GEnx w samolocie typu Boeing 787 należącym do Air India

Szewron – ząbkowane zakończenie osłony dyszy niektórych samolotów odrzutowych stosowane w celu zredukowania hałasu pochodzącego z silnika. Kiedy gorące powietrze wylatujące z silnika miesza się z zimnym powietrzem na zewnątrz, ząbkowane krawędzie łagodzą proces mieszania, co zmniejsza hałas. Szewrony zostały wynalezione z pomocą NASA[1][2][3][4]. Szewrony stosowane są np. w silnikach General Electric GEnx i Rolls-Royce Trent 1000.


Przypisy | edytuj kod

  1. Jim Banke: NASA Helps Create a More Silent Night (ang.). NASA, 13 grudnia 2010. [dostęp 4 maja 2015].
  2. Przylot pierwszego 747 w barwach LOT. Fly4photo. [dostęp 4 maja 2015].
  3. Myśliwiec na biopaliwie. Kopalnia Wiedzy, 12 maja 2010. [dostęp 4 maja 2015].
  4. Zaman, K.B.M.Q., Bridges, J. E., Huff, D. L.. Evolution from 'Tabs' to 'Chevron Technology’ – a Review. „Proceedings of the 13th Asian Congress of Fluid Mechanics 17–21 December 2010, Dhaka, Bangladesh”. PDF-1.34 Mb, 17–21 grudnia 2010. NASA Glenn Research Center. Cleveland, Ohio (ang.). [dostęp 29 stycznia 2013]. 
Na podstawie artykułu: "Szewron (lotnictwo)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy