Szpera


Szpera w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Szpera typu stożkowego

Szpera (LSD) (od niem. Sperrdifferenzial[1]) - mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wewnętrznym, który ma ograniczyć działanie stożkowego mechanizmu różnicowego [2]. Montowany na osi. Ma to na celu zmniejszyć różnice prędkości kół podczas jazdy po łuku. Najczęściej się używa je w samochodach sportowych, by podczas zakrętu miały wciąż możliwość przyspieszania. Stosuje się ją w samochodach o dużej mocy. Szpery dzielą się na dwa rodzaje: mechaniczne i elektryczne.
Szpera mechaniczna stara się równo rozdzielić moment sił obrotowych na koła. Jest bardzo popularna w samochodach wyścigowych.
Szpera elektroniczna monitoruje prędkość kół, i po wykryciu różnicy wyhamowuje jedno z kół. Jest tańsza w produkcji od szpery mechaniczne, lecz zużywa szybciej mechanizm hamulcowy. [3] Szpera też umożliwia rozpędzenie się auta na nierównej powierzchni.

Przypisy | edytuj kod

  1. Witold Hańczka: Czym jest szpera i do czego jest potrzebna?. [dostęp 2019-12-27].
  2. Marcin Łobodziński: Co to jest szpera?. [dostęp 2019-12-27].Sprawdź autora:1.
  3. Piotr Mokwiński: Co to jest szpera? I jak działa?. [dostęp 2019-12-27].
Na podstawie artykułu: "Szpera" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy