TSS Stefan Batory


TSS Stefan Batory w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

TSS Stefan Batory – polski statek pasażerski, o napędzie parowoturbinowym, ostatni polski liniowiec na regularnej linii transatlantyckiej (do 1988 roku). Był w latach 70 i 80 XX wieku statkiem flagowym Polskich Linii Oceanicznych[1].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Do 1988 r. | edytuj kod

  • Położenie stępki: 19 grudnia 1950 jako frachtowiec pod nazwą Diemerdyk[2]; w trakcie budowy zmiana przeznaczenia kadłuba na pasażerski Maasdam (IV) dla Holland America Line
    • stocznia: Wilton-Fijenoord Dok-en-Werf-Maatschapij, Schiedam, Holandia (numer budowy: 733)
  • Wodowanie: 5 kwietnia 1952 – był czwartym transatlantykiem NASM/HAL, który otrzymał nazwę Maasdam
  • Przekazanie do użytku: 11 lipca 1952 (pierwsza podróż na trasie RotterdamHawrSouthamptonMontrealNowy Jork)
  • Zakupienie za 3 miliony USD od Holendrów dla Polskich Linii Oceanicznych[3], aby zastąpić już legendarny MS Batory: 1968 r.
  • Przybycie do Gdańska: 15.10.1968 r.
  • Rozpoczęcie pierwszej podróży: 11.04.1969 r.
  • Opuszczenie bandery polskiej: 06.04.1988 r.

Po 1988 r. | edytuj kod

  • Zmiana nazwy na TSS Stefan: 1990
  • Hulk mieszkalny dla szukających azylu w Göteborgu w Szwecji: 1990–1992
  • Wycofany i w rezerwie: 1992–2000
  • Złomowanie w stoczni złomowej Aliağa w Turcji: od 22 marca 2000

Dane techniczne | edytuj kod

Promenady (otwarta na pokładzie łodziowym i osłonięta na spacerowym)
  1. słoneczny
  2. nawigacyjny
  3. łodziowy
  4. spacerowy
  5. główny
  6. A
  7. B
  8. C
  9. D
  10. E

Dodatkowe informacje | edytuj kod

TSS Stefan Batory miał największą pojemność spośród transatlantyków, na jakich kiedykolwiek podniesiono polską banderę handlową. W odróżnieniu od starszego i mniejszego (mimo większego gabarytu) MS Batory, miał jeden komin i jedną śrubę oraz służył na jednej linii regularnej. Przebudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej, przy pierwszym swoim zawinięciu do portu Rotterdam dawny liniowiec HAL wzbudził zachwyt swoich dawnych właścicieli, którzy nawet wyrazili chęć odkupienia tak odnowionego statku[3]. Pod koniec swojej służby Stefan Batory był jedynym pasażerskim liniowcem pływającym przez Ocean Atlantycki. Odbył 140 okrężnych podróży przez ocean. Odbywał też liczne rejsy wycieczkowe, zarówno po Bałtyku, jak i w inne rejony.

Co najmniej dwukrotnie pojawił się w polskich filmach fabularnych; szczególnie pamiętany jest z filmu Kochaj albo rzuć (od 16'34 do 30'24). Ekipa filmowa sfilmowała wtedy autentyczne pożegnanie i wyjście statku oraz fragmenty autentycznej podróży, łącznie ze sztormem na Morzu Północnym.

Orkiestra na wycieczkowcu

Mocną stroną polskich transatlantyków były orkiestry. Szczególnie duża w tym zasługa znakomitych, przez wiele lat związanych z "Batorym" orkiestr kierowanych przez Jerzego Kowalewskiego, Czesława Słabolepszego, Pawła Laskowskiego i Bronisława Dyszkiewicza z Katowic, a w ich składzie także znakomitych muzyków jak np. Alojzy Musiał, wybitny polski jazzman i Janusz Popławski.

Orkiestra na TSS Stefan Batory pod kierownictwem Bronisława Dyszkiewicza (saksofon)

Jedna to oktet grający przedpołudniowe koncerty symfoniczne i na wieczornych balach w dużym salonie druga to kwartet, który umilał czas gościom po południu (słynne angielskie "tea time"). Ponadto mniejszy skład grywał podczas kolacji i nocnych dancingów w małym salonie (od godz. 21 do 2 rano).

Od 1974 roku dyskutowana była budowa następcy "Batorego" i "Stefana Batorego", jednak kryzys gospodarczy i przemiany polityczne lat 1980-89 nie pozwoliły na realizację tych zamierzeń. Kolejny transatlantyk miał nosić imię Król Stefan Batory[potrzebny przypis].

Bibliografia | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Peter Grajda: TS/S Stefan Batory, Polish Ocean Liner 1968–1988. StefanBatoryOceanLiner.weebly.com. [dostęp 2017-07-13].
  2. Arnold Kludas: Die großen Passagierschiffe der Welt, tom IV
  3. a b Kawałek innego świata w PRL. "Jak Holendrzy zobaczyli statek po remoncie, to chcieli go odkupić" (pol.). www.tokfm.pl, 22.03.2020. [dostęp 23-03-2020].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "TSS Stefan Batory" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy