TVP Polonia


TVP Polonia w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 27 lip 2019. Od tego czasu wykonano 2 zmiany, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

TVP Polonia, Telewizja Polonia (dawniej TV Polonia, TVPolonia) – polski kanał satelitarny Telewizji Polskiej, skierowany głównie do Polaków mieszkających za granicą. Kanał TVP Polonia rozpoczął regularną emisję od 31 marca 1993 roku, choć wcześniej, od 24 października 1992 roku, nadawana była emisja próbna programu.

Wiosną 2018 r. rozpoczęto reemisję stacji w ramach naziemnej telewizji cyfrowej na terenie Litwy[2].

Logo emitowane z okazji 25 urodzin TVP Polonia

Spis treści

Ramówka | edytuj kod

Ramówka TVP Polonia jest w dużej mierze przygotowywana z wykorzystaniem bogatego archiwum Telewizji Polskiej (polskie filmy fabularne i krótkometrażowe, seriale, filmy dokumentalne i filmy animowane) i programów realizowanych współcześnie dla anten ogólnopolskich Telewizji Polskiej. W TVP Polonia pokazywane są np. najważniejsze programy informacyjne TVP1Wiadomości, Teleexpress, retransmitowane z półgodzinnym opóźnieniem. Oprócz tego, raz w tygodniu nadawany jest program informacyjny o życiu środowisk polonijnych na świecie – Polonia 24 (do 2007 roku wydawany jako Wieści polonijne, a od 2007 do 5 września 2010 – Tydzień Polski, potem od 13 września 2010 Polska 24 potem od 5 września 2011 do 29 sierpnia 2014 i od 6 lipca 2015 Polonia 24, od 2 września 2014 program Halo! Polonia!).

Dużą część programów TVP Polonia stanowią także magazyny historyczne (m.in. Sensacje XX wieku Bogusława Wołoszańskiego), krajoznawcze, o tematyce europejskiej, programy kulturalne i rozrywkowe, koncerty muzyki poważnej i estradowej, przedstawienia Teatru Telewizji oraz programy interaktywne dla widzów z zagranicy (m.in. Kulturalni.PL). Początkowo napisy angielskie były dostępne jedynie w teletekście, później zastąpiono je napisami niemieckimi. Aktualnie wybrane filmy i seriale emituje się w TVP Polonia z napisami w języku angielskim nałożonymi na ekran i/lub polskimi dostępnymi w teletekście. Co tydzień w niedzielę są transmisje mszy. W przerwy wakacyjne emitowany jest program Błękitne wakacje.

Od 26 lutego 2018 o 2:00 w nocy czasu polskiego dla widzów z USA i Kanady emitowana jest powtórka Wiadomości z angielskim lektorem oraz przetłumaczonymi belkami[3].

 Osobny artykuł: Lista programów TVP Polonia.

Odbiór | edytuj kod

W Europie sygnał satelitarny kanału TVP Polonia nie jest kodowany i można go odbierać za pośrednictwem satelity Hot Bird, Astra i Eutelsat W3A. Odbiór programu jest także możliwy w sieciach telewizji kablowej w Austrii, Belgii, Białorusi, Bułgarii, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Gruzji, Hiszpanii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainy, Węgier i Wielkiej Brytanii (w Anglii, Szkocji, Walii i Irlandii Północnej), gdzie dostępny jest za dodatkową opłatą. Za pomocą nadajników naziemnych program jest rozpowszechniany na Litwie i Ukrainie, a za pomocą technologii ADSL także we Francji. W Ameryce Północnej sygnał Telewizji Polonia jest rozpowszechniany przez GlobeCast Direct TV, w Ameryce Południowej dzięki satelicie Satmex oraz systemowi direct to home. Program jest też odbierany w Australii i Kazachstanie, a także za pośrednictwem Internetu (transmisja płatna on demand).

W Polsce kanał poza niekodowanym przekazem satelitarnym, platformami cyfrowymi i sieciami kablowymi można także było odbierać na III multipleksie (przeznaczonym dla telewizji publicznej) naziemnej telewizji cyfrowej - jednakże przekaz został wyłączony 19 lipca 2016 roku, kiedy to o godzinie 1:12 TVP Polonia zakończyła tam swoje nadawanie. Emisję zakończono nie urywając żadnego programu, po nadaniu serialu „Galeria” i bloku reklamowym. Miało to związek z planowanym wprowadzeniem na multipleks TVP Info HD i usunięciem TVP Info oraz dołączeniem jednego dodatkowego kanału Telewizji Polskiej. Zwolnione miejsce według zapowiedzi prezesa TVP Jacka Kurskiego zajął TVP Sport, który dołączył ostatecznie do oferty cyfrowej telewizji naziemnej 7 czerwca 2018[4].

Logo TVP Polonia |

Ciekawostki | edytuj kod

  • Pod koniec lat 90. TV Polonia nadawała w PALplus[5].
  • Do 1998 roku retransmitowały ją ośrodki regionalne TVP (m.in. Tele3 Katowice, WOT, PTV Poznań).
  • TVP Polonia jest laureatem statuetki Dziecięcej Nagrody SERCA, którą otrzymała od dzieci ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci Chorych "SERCE" ze Świdnicy.

Prezenterzy | edytuj kod

Krytyka | edytuj kod

Akcja Mariusza Maxa Kolonko przeciwko TVP Polonia | edytuj kod

W sierpniu 2013 roku Mariusz Max Kolonko, należący do amerykańskiej Polonii dziennikarz, za pośrednictwem swojego kanału w serwisie YouTube rozpoczął akcję protestacyjną "Zlikwidować TVPolonia". Argumentując swoją decyzję, stwierdził, iż oferta programowa telewizji nie spełnia podstawowych oczekiwań Polaków mieszkających poza krajem, a przy tym kosztuje mnóstwo pieniędzy podatników. Według Kolonki szczególnym problemem stacji jest brak dostępu do istotnych dla Polonii aktualnych informacji z Polski i nadmiar powtórek nieinteresujących adresatów programów. Innym zarzutem jest zawarta między TVP a kanadyjską spółką Spanski Enterprises Inc. umowa o prawo wyłączności transmisji sygnału TVP Polonia na terenie Ameryki dla tej drugiej. Warunki okazały się z czasem bardzo niekorzystne dla polskiej strony, czyniąc ją w praktyce wykorzystującym publiczne finanse zewnętrznym producentem dla kanadyjskiej firmy. Sami Polacy mieszkający w USA są zmuszeni do korzystania z oferty kablowej lub serwisu internetowego, co w obydwu przypadkach wiąże się z pewnymi opłatami. Dziennikarz jako alternatywę dla państwowej stacji proponuje stworzenie darmowego internetowego kanału, który miałby być finansowany z obecnie przeznaczanych na kanał TVP dotacji. Tezę Kolonki potwierdza wielu innych widzów, którzy wpisali się na internetową listę podpisów poparcia prowadzoną na Facebooku, a także autorskiej stronie przeznaczonej dla osób nieposiadających konta we wspomnianym serwisie społecznościowym. Pomysł likwidacji TVP Polonia został skrytykowany przez rzecznika TVP Jacka Rakowieckiego. Stwierdził on, że apele pana Kolonki, w których kreuje się na "licencjonowanego" przedstawiciela Polonii z całego świata są nadużyciem oraz oskarżył dziennikarza o to, że ten chce przejąć ministerialne dotacje i wymusić na TVP płacenie mu za jego pomysł na telewizję[6].

Przypisy | edytuj kod

  1. Grudzień TV: Jedynka liderem, TVN7 przed TV Puls, TV4 przed TVN24 (pol.). media2.pl, 2013-01-02. [dostęp 2013-01-04].
  2. TVP Info, TVP Polonia i TVP Historia dostępne naziemnie na Litwie, 9 maja 2018 [dostęp 2018-05-09]  (pol.).
  3. TVP Polonia od dziś rozpoczyna nadawanie "Wiadomości" po angielsku, Press.pl [dostęp 2018-06-16]  (pol.).
  4. TVP: TVP Sport od 7 czerwca w NTC – naziemna.info – Telewizja cyfrowa, Radio, Wideo online, VOD, www.naziemna.info [dostęp 2018-06-16]  (pol.).
  5. PalPlus na sylwestra.
  6. Jacek Rakowiecki odpowiada Kolonce: jego apele to nadużycie

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (stacja telewizyjna):
Na podstawie artykułu: "TVP Polonia" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy