TV Puls


TV Puls w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

TV Puls – polska telewizja komercyjna, nadawca dwóch ogólnopolskich kanałów TV Puls i Puls 2.

Telewizja Puls swój pierwszy kanał uruchomiła 18 marca 2001, a drugi - Puls 2 19 lipca 2012 roku. 2 września 2014 roku uruchomiono kanał TV Puls HD, a 23 lutego 2015 roku - Puls 2 HD. 6 sierpnia 2014 Telewizja Puls uruchomiła własny serwis wideo na żądanie – PlayPuls.pl. W ramach PlayPuls.pl widzowie mogą oglądać produkcje własne nadawcy, animacje z pasma Junior TV, seriale, dokumenty oraz programy rozrywkowe. Produkcje własne są dostępne na platformie bezpłatnie przez cały czas, natomiast inne wybrane tytuły są dostępne w modelu catch up.

Siedziba Telewizji Puls znajduje się na terenie Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych przy ul. Chełmskiej 21 w Warszawie.

Spis treści

Historia | edytuj kod

2001–2003: Telewizja Familijna | edytuj kod

TV Puls została utworzona na bazie dawnej Telewizji Niepokalanów dzięki wsparciu spółek skarbu państwa (PKN Orlen, KGHM Polska Miedź, Polskie Sieci Elektroenergetyczne, PZU Życie) oraz Prokomu przez zakon franciszkanów[2].

Spółka nadająca początkowo program TV Puls nazywała się Telewizja Familijna S.A. Stacja zaczęła nadawać 18 marca 2001 roku na częstotliwościach TV Niepokalanów oraz na satelicie Astra (19,2°E). Sztandarowym programem informacyjnym TV Puls były Wydarzenia TV Puls, prowadzone m.in. przez Bogdana Rymanowskiego i Magdę Mołek. Głównym magazynem reporterskim był Raport Specjalny pod redakcją Jacka Łęskiego – program podejmujący tematykę z zakresu dziennikarstwa śledczego.

TV Puls szybko utraciła płynność finansową na skutek nadmiernych wydatków oraz wycofania się ze spółki Prokomu. 28 maja 2002 roku zdjęto z anteny sztandarowy program informacyjny Wydarzenia, który zastąpiono przez znacznie tańszy Serwis Pulsu. W październiku 2002 TV Puls zaczęła wyłączać nadajniki naziemne. Zadłużenie TV Familijnej sięgnęło 130 mln USD. 1 kwietnia 2003 TV Puls zakończyła nadawanie.

2003–2006: Antena 1 | edytuj kod

Wkrótce pomoc stacji zaoferowała prywatna spółka Antena 1, dzięki której stacja wznowiła nadawanie naziemne i satelitarne 25 czerwca 2003 roku[3], jednocześnie odcinając się od zadłużonej firmy „Telewizja Familijna”. W sierpniu 2003 roku wsparcie dla TV Puls zadeklarował właściciel Polsatu, Zygmunt Solorz. Od tego czasu stacja nadawała pod nazwą TV Niepokalanów Puls[4]. Do pierwotnej nazwy powrócono 6 grudnia 2003 roku, gdy na antenie zadebiutowało obecne wcześniej logo i oprawa graficzna. TV Puls współpracował też z Polsatem w sprawach reklamy i w produkowaniu programów przez związaną z Polsatem spółkę Antena 1. Stacja w koncesji na nadawanie miała zapisany chrześcijański i familijny charakter. W czerwcu 2006 Zygmunt Solorz-Żak wycofał się z TV Puls.

2006–2008: News Corporation | edytuj kod

28 czerwca 2006 roku podana została informacja, że ok. 25% udziałów w stacji kontroluje nowy inwestor zagraniczny, spółka News Corporation należąca do magnata mediowego – Ruperta Murdocha. Dzięki tej inwestycji stacja miała przynosić dochody i zaczęła produkcję nowych programów[5].

Od stycznia 2007 roku dzięki zmianom zapisów koncesyjnych TV Puls przestała być telewizją o charakterze religijno-społecznym, a zaczęła być kanałem uniwersalnym z udziałem audycji o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej. Program wypełniły głównie filmy fabularne i seriale.

Od kwietnia 2007 roku News Corporation posiadała 35% akcji[6]. 28 października 2007 roku w telewizji Puls nastąpiły zmiany, szczególnie jeśli chodzi o stronę publicystyczno-informacyjną. Tego dnia została wdrożona nowa ramówka kanału. Prowadzącymi nowego serwisu informacyjnego Puls Raport o 19.30 i 22.00 zostali m.in. Krzysztof Ziemiec i Katarzyna Trzaskalska, Katarzyna Olubińska, Piotr Maślak, Paulina Drapała, Katarzyna Niedźwiedź-Szałajko, Michał Siegieda, czy Marek Pyza. Tego samego dnia nastąpiła zmiana logo i oprawy graficznej stacji.

15 stycznia 2008 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała TV Puls dodatkowe, naziemne nadajniki telewizyjne we Wrocławiu i Szczecinie. Zostały one uruchomione 30 kwietnia 2008 roku, wtedy uruchomiono też nadajnik w Katowicach.

29 lutego 2008 roku prezes stacji, Farell Meisel został zastąpiony przez Dariusza Dąbskiego[a]. 16 lipca 2008 roku zostało wyemitowane ostatnie wydanie programu Puls Raport, który został zdjęty z anteny z powodu zbyt wysokich kosztów utrzymania w stosunku do przychodów[7].

2008–2010: Zmiany i poszukiwania inwestorów | edytuj kod

1 września 2008 roku TV Puls ponownie zmieniła logo i oprawę graficzną. 3 listopada 2008 roku koncern mediowy News Corporation poinformował o sprzedaniu 35% posiadanych akcji TV Puls pozostałym udziałowcom[8][6].

24 lipca 2009 roku stacja ponownie wystąpiła o zmianę w zapisach koncesyjnych, aby mogła nadawać program o charakterze uniwersalnym. Chce aby znikły zapisy zmuszające ją do nadawania programów religijnych i publicystyki[9]. Ostatecznie KRRiT przychyliła się do wniosku nadawcy. W jesiennej ramówce roku 2009 zniknęły stałe programy o tematyce religijnej.

Od 31 sierpnia 2009 roku TV Puls zaczęło również emitować seriale animowane przeznaczone dla dzieci, w porannej ramówce Stacja Porankowo pojawiły się takie seriale jak: Przygody Gapiszona, Zaczarowany ołówek, Trzy misie, Opowiadania Muminków, Bolek i Lolek, Reksio, Wyprawa Profesora Gąbki, Podróże kapitana Klipera oraz Smok Wawelski. W wieczornej ramówce Junior TV, pojawiły się takie seriale jak: Gadżet i Gadżetinis, Był sobie człowiek, Flintstonowie, Karmelowy obóz, W.I.T.C.H. Czarodziejki, Odjazdowe zoo, Jetsonowie, Całkiem nowe przygody Toma i Jerry’ego, Tom i Jerry, Piotruś Pan i piraci, Pan Andersen opowiada, Baśnie Braci Grimm: Simsala Grimm, Myszorki na prerii, Pszczółka Maja, Wilk i Zając oraz Pixie i Dixie.

Na początku października 2009 roku zmieniła się struktura udziałowców w stacji. Pakiet 75% przejął prezes stacji Dariusz Dąbski, a udział w spółce na poziomie 25% posiada Prowincja Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (OO. Franciszkanie)[10][11].

W tym samym roku TV Puls poinformowała o planach uruchomienia w przyszłości internetowej telewizji o tematyce religijnej[12], a także kanału dla dzieci[13].

Dariusz Dąbski w wywiadzie dla ISB powiedział, że w październiku 2009 roku stacja osiągnęła próg rentowności, a w listopadzie osiągnęła zysk. Ujawnił też, że prowadzone są rozmowy z trzema inwestorami, w sprawie przejęcia TV Puls[14].

W styczniu 2010 roku TV Puls nabyła prawa do pokazywania jednego z programów WWEWWE Superstars. Był emitowany w środy o godzinie 20:30[15].

22 lutego 2010 roku 25% udziałów stacji należących dotychczas do Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych przejął prezes tej stacji – Dariusz Dąbski, w wyniku czego przejął on pełną kontrolę nad stacją. Jednocześnie poinformował on, że kanał nie będzie już szukał inwestora, a skupi się nad rozwijaniem oferty programowej[16].

2010–2017: Szybki rozwój i cyfryzacja telewizji naziemnej | edytuj kod

W okresie od 5 do 11 kwietnia 2010 TV Puls wyprzedził pod względem oglądalności TV4 i TVN 7, znajdując się na 7. miejscu w Top 20 stacji według Agb Nielsen z wynikiem 1,93%. W połowie maja 2010 roku stacja lekko zmodyfikowała swoją ramówkę, wprowadzając kilka nowych pozycji[17]. W tym samym czasie złożyła do KRRiT wniosek o uzyskanie koncesji na uruchomienie nowego kanału telewizyjnego pod roboczą nazwą Puls Kids. Ma on być nadawany drogą satelitarną, a docelowo naziemnie przez MUX-2[18].

29 września 2010 roku podpisano umowę w której TV Puls przekazał prawo nadawania sygnału multipleksu cyfrowego Emitelowi. Tym samym kanał pojawił się w naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T) w II multipleksie, wdrażanej systematycznie w całej Polsce. II multipleks cyfrowy rozpoczął emisję 30 września 2010 roku.

W grudniu 2010 roku stacja rozpoczęła współpracę z telewizją TVN[19]. Współpraca ma na celu sprzedawanie przez TVN czasu reklamowego w TV Puls. Od 7 listopada 2011 roku stacja nadaje naprzemiennie w dwóch formatach obrazu – 16:9 i 4:3. Wcześniej emitowała swój sygnał w sztywnym 4:3, a programy 16:9 były emitowane w letterboxie.

19 lipca 2012 roku uruchomiono drugi kanał pod nazwą Puls 2. 11 marca 2013 roku TV Puls otrzymało Telekamerę 2013 w kategorii Kanał lifestylowy. 20 maja 2013 roku TV Puls wyłączyło ostatnie naziemne nadajniki analogowe. Tym samym TV Puls jest pierwszym ogólnopolskim nadawcą naziemnym, który zakończył naziemne nadawanie analogowe[20]. 10 lutego 2014 roku w godzinach 9:00-10:00 TV Puls została zakodowana na satelicie Hot Bird[21], a 2 września 2014 wystartował TV Puls w jakości HD[22][23][24].

10 kwietnia 2016 roku kanał TV Puls po raz pierwszy w historii zajął 3. miejsce w wynikach dziennej oglądalności w grupie widowni komercyjnej 16-49 (6%), wyprzedzając TVP1 i TVP2[25].

od 2017: Pierwsza transmisja na żywo | edytuj kod

10 lutego 2017 organizacja PL MMA ogłosiła współpracę z ogólnodostępną telewizją TV Puls, która uzyskała prawa do transmisji gal. Pierwszą galą transmitowaną na żywo była gala PLMMA 72, która odbyła się 4 marca w Łomiankach[26].

Programy | edytuj kod

Seriale | edytuj kod

Telenowele | edytuj kod

  • Ja, ona i Eva (4 grudzień 2012 – 26 kwiecień 2013)
  • Zbuntowany anioł (28 październik 2013 - 18 grudzień 2014; 21.30)
  • Sekret (1 wrzesień 2014 - obecnie; 22.30, teraz 23.30 i 0.30)
  • Królowa serc (3 grudzień 2014 - 23 styczeń 2015; 23.30, później 21.30, później 22.30)
  • Piękni i ambitni (4 marzec 2013- ?? maj 2013; 23.00)

Programy lifestylowe | edytuj kod

  • 10 lat mniej (2012-2013)
  • Ból za kulisami sławy
  • Menu na miarę (2012-2013)
  • Moda na cenzurowanym (2012–2013)
  • No problem! (2012–2013)
  • Perfekcyjne panny młode (2012)
  • W blasku fleszy (2012)
  • Zostań gwiazdą!
  • UFC Walki Mistrzów (2012)
  • Sekrety i kłamstwa (2013-)
  • Sekundy grozy (2013-)
  • Niezwykłe przypadki medyczne (2013-)
  • Najgroźniejsze zwierzęta świata (2013-)
  • Austin Stevens: Pogromca węży
  • Amerykańska straż graniczna (2013-)

Reality show | edytuj kod

Programy rozrywkowe | edytuj kod

Teleturnieje | edytuj kod

Talk-show | edytuj kod

Seriale animowane | edytuj kod

Programy muzyczne | edytuj kod

  • 4fun Music (2012)
  • Gramy po polsku (2012)

Odbiór | edytuj kod

Odbiór przez satelitę | edytuj kod

TV Puls była nadawana analogowo z satelity Astra 1E. Przekaz cyfrowy emitowano zarówno z satelity Astra do 2003 roku. We wrześniu 2009 roku stacja powróciła na pół roku z transpondera TVP, lecz zaprzestano transmisji z pozycji 19,2E. Od początku stacja jest dostępna z satelity Hot bird 13E. Stacja dość często zmieniała swoją częstotliwość, lecz od 2007 do 2015 roku była dostępna z częstotliwości 11,488 DVB-S QPSK 27500 3/4. Od początku swego istnienia do 14 lutego 2014 była niekodowana.

Wersji HD istniejącej od 1 września 2014, a od 19 października 2016 roku jest w przekazie satelitarnym.

Wersję SD z przekazu satelitarnego usunięto 9 stycznia 2017 roku i nie jest dostępna przez satelitę. Nadal pozostaje w sieciach kablowych i w DVB-T MUX 2.

Cyfrowe nadajniki naziemne | edytuj kod

Krytyka | edytuj kod

W roku 2008 telewizja wyemitowała kilka filmów, w których usunęła niektóre sceny. Władze TV Puls oświadczyły, iż usuwają sceny niezgodne z jej misją[29]. Twórcy filmów, powiadomieni przez dziennikarzy, byli oburzeni samowolnymi decyzjami stacji. Spór nie dotyczył samej akcji wycięcia scen, lecz braku uzyskania zgody autorów i poinformowania ich o planowanych zmianach. Żadna ze stron nie zdecydowała się na drogę sądową. Stacja przeprosiła twórców[30].

W październiku 2009 roku stacja została oskarżona przez katolicki portal KMDM o szerzenie erotyzmu i homoseksualizmu[31]. Sprawa dotyczyła emisji programu „Goło i wesoło” oraz jednego z odcinków kanadyjskiego programu „Test na super mamę” w którym pokazano parę homoseksualnych kobiet, mających zajmować się przez określony czas dziećmi. Portal rozpisywał się o promowaniu homoseksualizmu wśród dorosłych i dzieci. W komunikacie prasowym TV Puls[32] stacja przeprosiła za emisję odcinka i dała do zrozumienia, że nie promowała związków homoseksualnych, ani nie zachęcała do legalizacji ich w Polsce[33]. Portal wspólnie z prasą katolicką protestował także przy emisji programu „Goło i wesoło” pisząc o promowaniu erotyki i golizny na antenie stacji[34]. Program został przesunięty na godz. 23 ze względu na odważniejsze sceny w programie.

2 stycznia 2017 roku Cyfrowy Polsat ulokował kanał Super Polsat na pozycji 84, przenosząc kanał TV Puls na pozycję 157, nadużywając pozycji dominującej. Sprawa pozycji kanału TV Puls trafiła do KRRiT[35][36][37]. W marcu 2017 roku Telewizja Puls wystąpiła do KRRiT o unieważnienie koncesji kanału Super Polsat, co groziło jej uchyleniem i zakończeniem nadawania kanału[38][39][40].

Logo TV Puls |

TV Puls HD | edytuj kod

2 września 2014 emisję zaczęła TV Puls w jakości HD. Dostępna jest u niektórych dostawców. Jest ona nadawana w rozdzielczości 1080i[41][42].

PlayPuls | edytuj kod

W 2014 roku TV Puls uruchomiła serwis wideo na żądanie „PlayPuls”.

Uwagi | edytuj kod

  1. Według informacji podanych przez „Puls Raport”.

Przypisy | edytuj kod

  1. Polsat liderem, TVP1 z największym spadkiem w czołówce. Top 100 kanałów w Polsce, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27]  (pol.).
  2. Ryszard Krauze: przyjaciel polityków i zwiadowca światowych koncernów. Gazeta Wyborcza, 2010.
  3. TV Puls znów nadaje, wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27]  (pol.).
  4. Zmiany w TV Puls, wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27]  (pol.).
  5. Nowy książę polskiej telewizji, 27 kwietnia 2016 [dostęp 2018-01-23]  (pol.).
  6. a b News Corporation wycofał się z Telewizji Puls. Gazeta.pl, 2008-11-03. [dostęp 2010-12-17].
  7. TV Puls: koniec programu informacyjnego, będą duże zwolnienia. Wirtualnemedia.pl, 2008-07-17. [dostęp 2011-03-03].
  8. Murdoch wycofuje się z Telewizji Puls.
  9. TV Puls znów chce zmiany koncesji.
  10. Nowe struktury- pulstv.eu.
  11. Franciszkanie mają mniej Pulsu.
  12. TV Puls uruchomi e-telewizję – TV Puls, religia – Media2.pl.
  13. DVB-T: TV Puls z kanałem dla dzieci?
  14. TV Puls rozmawia z trzema inwestorami.
  15. WrestleFans – Wrestling Portal.
  16. Dariusz Dąbski jedynym właścicielem TV Puls; nie będzie zmian w koncesji.
  17. Nowości w TV Puls.
  18. TV PULS: Wniosek o kanał w MUX-2.
  19. TV Puls zawiera alians z TVN.
  20. Media2: TV Puls jako pierwsza kończy nadawanie analogowe.
  21. SATKurier.pl / Polonica / TV Puls zakodowany z satelity.
  22. SATKurier.pl / Polonica / 2.09 rusza TV Puls HD.
  23. Media2: We wrześniu ruszy TV Puls HD. Gdzie będzie dostępny?
  24. TV Puls HD już od 2 września.| TV Puls.
  25. TVP chwali się wynikami niedzieli, ale czy na pewno ma czym?, www.press.pl [dostęp 2016-04-12] .
  26. Profesjonalna Liga MMA w TV Puls. „Pierwsza walka transmitowana na żywo” [dostęp 2017-02-19]  (pol.).
  27. "Puls lata". Gwiazdy "Lombard. Życie pod zastaw" i "Rodzinnego interesu" poprowadzą nowy program TV Puls! - Telemagazyn.pl, www.telemagazyn.pl [dostęp 2019-10-01]  (pol.).
  28. Puls lata, puls2.pl, 25 czerwca 2019 [dostęp 2019-10-01]  (pol.).
  29. Mirosław Spychalski, Małgorzata Pietkiewicz, Ilona Blicharz. Telewizja wycina erotykę z filmów. „Dziennik”, 2008-03-31. 
  30. PAP, MS/1 kwietnia 2008 19:45: TV Puls wyraziła „ubolewanie” z powodu cenzurowania (pol.). [dostęp 2008-06-15].
  31. Krytyka KMDM.
  32. Komunikat Prasowy.
  33. Portal KMDM krytykuje TV PULS- pulstv.eu.
  34. Krytyka stacji.
  35. TV Puls skarży się do KRRiT: Cyfrowy Polsat nadużywa pozycji dominującej – KRRiT, Cyfrowy Polsat, TV Puls | media2.pl, media2.pl [dostęp 2017-11-27] .
  36. Sprawa pozycji TV Puls w Cyfrowym Polsacie trafiła do KRRiT | Cyfrowy Polsat – SATKurier.pl, satkurier.pl [dostęp 2017-11-27] .
  37. TV Puls skarży się na Cyfrowy Polsat do KRRiT. „Nie wiemy co z tym zrobić”, wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27] .
  38. Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat | Polonica – SATKurier.pl, satkurier.pl [dostęp 2017-11-27] .
  39. TV Puls chce unieważnienia koncesji dla Super Polsat. Jest wniosek do KRRiT – Polsat, KRRiT, TV Puls, Super Polsat | media2.pl, media2.pl [dostęp 2017-11-27] .
  40. Telewizja Puls chce unieważnienia przez KRRiT koncesji Super Polsatu. „Same powtórki z technicznymi udogodnieniami”, wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27] .
  41. TV Puls HD rusza 2 września. „Kanały HD powinny trafić na MUX-8”, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2018-04-07]  (pol.).
  42. TV Puls HD już od 2 września. | TV Puls, tvpuls.pl [dostęp 2018-04-07]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "TV Puls" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy