Taki Inoue


Taki Inoue w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Takachiho „Taki” Inoue (jap. 井上隆智穂 Inoue Takachiho, ur. 5 września 1963 w Kobe) – były japoński kierowca Formuły 1.

Spis treści

Życiorys | edytuj kod

Początki kariery | edytuj kod

Inoue w 1988 brał udział w Brytyjskiej Formule Ford, po czym w 1989 r. awansował do All-Japan F3, w której jeździł aż do 1993 r. Potem przejechał jeszcze sezon w międzynarodowej Formule 3000 w 1994.

Formuła 1 | edytuj kod

Taki Inoue wziął udział w 18 Grand Prix Formuły 1, debiutując 6 listopada 1994. Nie zdobył żadnego punktu i nigdy nie ukończył wyścigu nie będąc zdublowanym[1], kiedy jeździł dla zespołu Footwork w sezonie 1995 uczestniczył w dwóch incydentach.

Pierwszy z nich miał miejsce po sesji treningowej w Grand Prix Monako. Gdy jego zgaszone auto było holowane do boksów, zostało uderzone przez samochód bezpieczeństwa, prowadzony przez Jeana Ragnottiego, co spowodowało kilkukrotne przetoczenie się bolidu w stronę barier. Mimo tego Inoue był w stanie wystartować w następnych wyścigach.

Drugi incydent miał miejsce w trakcie Grand Prix Węgier. Jego bolid zatrzymał się po 13 okrążeniach z powodu wysokiego ciśnienia oleju, czego następstwem był pożar. W trakcie gaszenia pojazdu Taki Inoue, pomagający służbom porządkowym, został potrącony przez samochód, który miał go zabrać z toru. W wyniku zderzenia kierowca złamał nogę, jednak wykurował się do następnych wyścigów.

Przez większość sezonu jego partnerem w teamie był Gianni Morbidelli, ale szybko został zastąpiony przez Maksa Papisa, który z czasem stał się pierwszym kierowcą w teamie Footwork.

W 1996 r. Inoue prowadził rozmowy z zespołem Tyrrella, ale zamiast niego do ekipy dołączył Ukyō Katayama, mający pieniądze od Mild Seven, jego sponsora ze spółki Japan Tobacco. W styczniu tego roku zaś ogłoszono, że Taki Inoue walczył o miejsce w teamie Minardi, jednak jeden z jego sponsorów zrezygnował w ostatniej chwili i do drużyny Giancarlo Minardiego dołączył debiutujący wówczas Giancarlo Fisichella, mając wsparcie ze strony włoskiego przedstawiciela marki Marlboro.

Kiedy dla Inoue skończyły się możliwości startów w Formule 1, po kilku próbach startów w samochodach sportowych, kierowca zakończył karierę w 1999 roku. Jest menadżerem kierowców wyścigowych w Japonii.

Wyniki | edytuj kod

Formuła 1 | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Rafał Lichowicz: Taki Inoue: Byłem najgorszym kierowcą w historii F1 (pol.). sportowefakty.pl, 2013-10-10. [dostęp 2013-10-14].
Na podstawie artykułu: "Taki Inoue" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy