Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaTeatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie – teatr w Sopocie, założony w 1989 roku przez jego dotychczasowego dyrektora, André Hübnera–Ochodlo, znanego także jako interpretatora pieśni jidysz. Od 1995 roku prezesem Fundacji Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej jest Barbara Wiszniewska. Wiceprezesem Fundacji i jednocześnie kierownikiem muzycznym teatru jest kontrabasista i kompozytor, Adam Żuchowski. Od 1997 teatr nosi imię Agnieszki Osieckiej.
Spis treści
Początki teatru | edytuj kod
Teatr Atelier zapoczątkował swoją działalność 1 września 1989 roku spektaklem "Gwiazda za murem" Jacka St. Burasa, w reżyserii André Hübnera-Ochodlo, z muzyką Jerzego Satanowskiego. W 1994 roku teatr otrzymał stałą siedzibę przy sopockiej plaży, w dawnej stolarni Grand Hotelu. W lipcu i sierpniu tego samego roku w Teatrze Atelier po raz pierwszy odbyło się Lato Teatralne w Sopocie – coroczna impreza kulturalna obejmująca spektakle dramatyczne, głównie w reżyserii André Hübnera-Ochodlo, prezentujące przede wszystkim współczesną dramaturgię światową (Samuel Beckett, George Tabori, Edward Albee, Thomas Bernhard, Lars Noren) i muzyczne, przygotowywane przez artystów Teatru Atelier wraz z zaproszonymi gośćmi. Lato Teatralne w Atelier natychmiast stało się nieodłącznym elementem letniego sezonu w Trójmieście, a sam teatr jest dzisiaj postrzegany jako letni salon artystyczny Trójmiasta. Od samego początku z teatrem współpracuje wybitny polski kompozytor, Jerzy Satanowski, którego poetycko-muzyczne premiery są wydarzeniami każdego roku.
Agnieszka Osiecka | edytuj kod
W latach 1994–1997 z teatrem współpracowała Agnieszka Osiecka. Poetka specjalnie dla Atelier napisała sztukę "Darcie pierza" i zaadaptowała powieść Isaaka Bashevisa Singera "Wrogowie, opowieść o miłości", na podstawie której powstał tekst do spektaklu "Wilki", ze specjalnie przez nią napisanymi songami z muzyką Zygmunta Koniecznego. W oparciu o jednoaktówki Edwarda Albee’go: "Piaskownica" i "Opowiadanie o Zoo" Agnieszka Osiecka stworzyła dla teatru projekt sceniczny "Apetyt na śmierć" z songami, do których muzykę napisała Ewa Kornecka. Jej autorstwa były również songi do projektu "Do dna", adaptacji tekstów "Cinzano" i "Urodziny Smirnowej" Ludmiły Pietruszewskiej (muzyka: Przemysław Gintrowski).Współtworzyła również spektakl muzyczny „Wtedy wrócą moje pieśni”, przypominający twórczość żydowskiego barda Krakowa, Mordechaja Gebirtiga. Między innymi, poetka przetłumaczyła teksty wszystkich utworów wykonywanych w czasie koncertów z języka jidysz na polski. Wraz z André Ochodlo opracowała dramaturgię jego legendarnego recitalu „Shalom”.
Atelier dzisiaj | edytuj kod
Na scenie Atelier wystąpiło do tej pory wielu uznanych artystów. W tym gronie znaleźli się: Joanna Bogacka, Krzysztof Gordon, Ryszard Ronczewski, Magda Umer, Ewa Błaszczyk, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Maja Komorowska, Piotr Machalica, Marek Richter, Katarzyna Groniec, Hanna Banaszak, Mirosław Baka, Rafał Mohr, Małgorzata Zajączkowska, Mirosław Czyżykiewicz, Artur Barciś, Artur Żmijewski, Natalia Sikora, Renata Przemyk, Andrzej Chyra i wielu, wielu innych.
Nieodłączną częścią repertuaru Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie jest II etap ogólnopolskiego konkursu na interpretację piosenek Agnieszki Osieckiej „Pamiętajmy o Osieckiej”, którego pierwsza edycja odbyła się w 1998 roku. Od 2018 roku głównym organizatorem konkursu jest Teatr Nowy w Poznaniu.
Centralnym punktem każdego sezonu letniego w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej są zainicjowane w 2006 roku Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską, z udziałem znakomitych artystów z Polski i zagranicy. Spotkania obejmują również warsztaty przybliżające uczestnikom szeroko pojętą tradycję kultury jidysz.
Od paru lat Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie współpracuje z Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. W rezultacie powstały spektakle dramatyczne prezentowane na obu scenach: w Sopocie i Częstochowie.
W drodze wyjątku André Hübner-Ochodlo przyjmuje zaproszenia do reżyserowania w Czechach, gdzie współpracuje z Teatrem Komorní Scéna Aréna i Teatrem Petra Bezruče w Ostrawie oraz Narodowym Teatrem w Brnie.
Zarówno założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej, André Hübner-Ochodlo, jak i artyści współpracujący z teatrem, są laureatami wielu nagród artystycznych. Właścicielami statuetki „Sopocka Muza”, nagrody artystycznej Prezydenta Miasta Sopot są między innymi: Joanna Bogacka, Krzysztof Gordon, Ryszard Ronczewski, André Hübner-Ochodlo i Adam Żuchowski.
Alejka w Sopocie prowadząca do Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej od strony ul. Powstańców Warszawy nosi imię poetki.
Lista spektakli | edytuj kod
Ważniejsze premiery dramatyczne – wszystkie w reżyserii / scenografii André Hübnera-Ochodlo:
- Nuda wg. "Trzech sióstr" Antoniego Czechowa (uczestnictwo w "Diskus 87" w Gieβen)
- Gwiazda za murem Jacka St. Burasa (1989), muzyka: Jerzy Satanowski
- Judith Friedricha Hebbla (1990) - polska prapremiera
- Sen o życiu Jacka St. Burasa (1990), muzyka: Jerzy Satanowski (premiera światowa na Festiwalu Młodego Teatru Europejskiego / THEATRIUM, Menden 1990)
- Kwartet Heinera Müllera (1992) - polska prapremiera
- Weisman i Czerwona Twarz George'a Taboriego (1994) - polska prapremiera
- Wilki Agnieszki Osieckiej (1995) na podstawie powieści "Wrogowie" I. B. Singera, muzyka: Zygmunt Konieczny
- Apetyt na śmierć (1996) wg. Zoo-Story i Sandbox Edwarda Albee’go z songami Agnieszki Osieckiej, muzyka: Ewa Kornecka
- Jubileusz George'a Taboriego (1996) - polska prapremiera, muzyka: Jerzy Satanowski
- Do dna Ludmiły Pietruszewskiej (1997) z songami Agnieszki Osieckiej, muzyka: Przemysław Gintrowski
- Darcie pierza Agnieszki Osieckiej (1998), muzyka: Jerzy Satanowski, kostiumy: Irena Biegańska
- Demony Larsa Norena (1998) - polska prapremiera (realizacja filmów: Wojciech Ostrowski, Video Studio Gdańsk)
- Plac Brahmsa (1999) Marlene Streeruwitz - polska prapremiera
- Noc i sny (1999) na podstawie jednoaktówek S. Becketta
- Archeologia Aleksieja Szipienki (2000) - polska prapremiera
- Szary Anioł Moritza Rinkego (2001) - prapremiera polska, muzyka: Jerzy Satanowski
- Końcówka Samuela Becketta (2001)
- Upadek Biljany Srbljanović (2002) - polska prapremiera, muzyka: Marek Czerniewicz
- Komunikacja świń Roberta Woelfla (2003) - polska prapremiera, muzyka: Marek Czerniewicz
- Happy days Samuela Becketta (2004)
- Z prochu powstałeś Harolda Pintera (2008), muzyka: Adam Żuchowski
- Plaża Petera Asmussena (2010), muzyka: Adam Żuchowski
- Znikomość Larsa Norena (2011) - polska prapremiera, muzyka: Adam Żuchowski
- Hamlet Williama Shakespeare'a (2014), muzyka: Adam Żuchowski
- Proca Nikołaja Kolady (2015), muzyka: Adam Żuchowski
- Poniżej pasa (Below the belt) Richarda Dressera (2018), muzyka: Adam Żuchowski
- Siła przyzwyczajenia Thomasa Bernharda (2019), muzyka: Adam Żuchowski
OryginałEdytujHistoria i autorzy
