Tennis for Two


Tennis for Two w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Tennis for Twogra komputerowa autorstwa Williama Higinbothama, stworzona w 1958 roku na bazie oscyloskopu, stanowiąca symulację tenisa stołowego. Jest jedną z najstarszych gier wideo, niekiedy uznawaną za pierwszą w historii branży mimo braku generowanego sygnału wideo. Tennis for Two stanowił pierwowzór dzieła Pong.

Spis treści

Rozgrywka | edytuj kod

Tennis for Two był symulacją tenisa stołowego, w której rolę wyświetlacza odgrywał oscyloskop o przekątnej ekranu 5 cali. Gra przeznaczona była dla dwóch graczy. Obsługiwali ją oni przy pomocy skrzynek z gałkami i przyciskami, których naciśnięcie wpływało na tor lotu piłki. Sam stół był widoczny z boku, zaś piłka za sprawą działań graczy przesuwała się w lewo i prawo[1][2]. Tennis for Two nie podliczał punktów zdobywanych przez graczy[1], ale uwzględniał czynniki takie, jak prędkość wiatru i grawitacja[3].

Produkcja i dalsze losy | edytuj kod

Tennis for Two powstał w amerykańskim Brookhaven National Laboratory, a jego pomysłodawcą był fizyk William Higinbotham. Ze względu na złą opinię, jaką cieszyło się podejrzewane powszechnie o przeprowadzanie tajemniczych eksperymentów laboratorium, Brookhaven postanowiło zorganizować dni otwarte dla publiczności[4]. Higinbotham z tej okazji postanowił stworzyć grę, która przyniosłaby rozrywkę odwiedzającym. Do symulacji programu użył on komputera analogowego[3], do którego podłączył oscyloskop pełniący funkcję wyświetlacza[1].

Premiera Tennis for Two odbyła się 18 października 1958 roku[4]. Szybko gra wzbudziła zainteresowanie publiczności, stąd też Brookhaven notowało coraz większą liczbę odwiedzających. Dzieło Higinbothama pojawiło się ponownie na podobnej imprezie w 1959 roku, potem jednak gra została rozmontowana, nie rozpoczęto jej masowej produkcji, a amerykański fizyk nie był skory do jej opatentowania[2]. Dopiero w 2008 roku, już po śmierci twórcy, podczas jubileuszu pięćdziesięciolecia Tennis for Two został odbudowany i ponownie pokazany publiczności[5].

Znaczenie | edytuj kod

Tennis for Two za sprawą amerykańskiego dziennikarza Davida Ahla zyskał opinię pierwszej w historii gry wideo, a William Higinbotham został uznany za pierwszego twórcę gier komputerowych[4][1]. Jednak część historyków gier uznaje, że Tennis for Two nie można uznać za grę wideo, gdyż nie nadawała ona samodzielnie sygnału wideo charakterystycznego dla późniejszych dzieł[6][7]. Mimo to dzieło Higinbothama wywarło znaczący wpływ na rozwój branży: z jego inspiracji Steve Russell stworzył grę Spacewar![4], na jego bazie powstały również konsola Magnavox Odyssey oraz gra komputerowa Pong[8]. Ta ostatnia w odróżnieniu od pierwowzoru została wypuszczona na rynek i zdobyła wielką popularność[9].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d Kluska 2008 ↓, s. 12.
  2. a b Mańkowski 2010 ↓, s. 13.
  3. a b Wolf 2008 ↓, s. 32.
  4. a b c d Mańkowski 2010 ↓, s. 12.
  5. Kristin Kalning: The anatomy of the first video game (ang.). NBC News, 2008-10-23. [dostęp 2013-02-17].
  6. Mańkowski 2010 ↓, s. 14.
  7. Wolf 2012 ↓, s. 218.
  8. Mańkowski 2010 ↓, s. 23.
  9. Mańkowski 2010 ↓, s. 25.

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Tennis for Two" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy