The Settlers


The Settlers w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

The Settlers – gra komputerowa stworzona przez Volkera Werticha[3] i wydana w 1993 roku przez Blue Byte, rozpoczynająca serię gier strategiczno-ekonomicznych, w których gracze tworzą średniowieczne osady i kierują ich rozwojem[1]. Pierwotnie gra była przeznaczona na komputer Amiga, później została przeniesiona na PC. Celem gry jest stworzenie doskonale prosperującego państwa oraz przejęcie kontroli nad ludami zamieszkującymi sąsiednie tereny[4].

Spis treści

Fabuła | edytuj kod

Gra zawiera wprowadzenie w postaci animowanego intra, przedstawiającego rycerza, przejeżdżającego przez las, wioskę i ostatecznie wjeżdżającego do zamku. Gracz wciela się w możnowładcę państwa feudalnego, w którym wszyscy obywatele pracują ramię w ramię, ku dobru i rozwojowi królestwa.

Rozgrywka | edytuj kod

Zadaniem gracza jest takie kierowanie rozwojem społeczności i zarządzanie zasobami, by nie zabrakło surowców, ani żywności. W tym celu ma za zadanie sensowną instalację na podległym terenie najrozmaitszych kopalń, warsztatów, magazynów i budynków wojskowych, które umożliwiają poszerzenie terytorialne królestwo. Do tego musi dbać o sieć połączeń drogowych – bez nich nie istniał transport surowców[5]. Sama walka z przeciwnikiem o terytoria miała uproszczone mechanizmy – gracz wskazywał wojskowy budynek, oraz decydował, ilu żołnierzy może ruszyć do ataku, reszta odbywała się automatycznie, a żołnierze pojedynkowali się ze sobą[6]. Gra miała łącznie 24 typy budynków i 21 profesji[7]

Tryby gry | edytuj kod

  • misja – gracz gra przeciw przeciwnikom kontrolowanym przez komputer (AI zwana w czasach wydania gry CPU), lub dwóch graczy w kolonii niebieskich osadników.
  • trening – tryb przeznaczony dla niedoświadczonych graczy, umożliwiający zapoznanie się ze sposobem prowadzenia gry.
  • demonstracja – tryb obserwatora umożliwiający zapoznanie się z możliwościami oferowanymi w grze i sposobami rozwoju. Obserwujemy, jak komputer rozwija swoją kolonię.
  • jeden gracz – tryb jednego gracza z możliwością modyfikacji jednego lub dwóch graczy w kolonii niebieskich osadników.
  • dwóch graczy – tryb gry dla dwóch graczy walczących między sobą w kolonii niebieskiej i czerwonej. Ekran dzielony jest na dwie części, a sterowanie może się odbywać m.in. przy pomocy dwóch myszy komputerowych.

Wydania | edytuj kod

Oryginalne niemieckie wydanie gry Blue Byte nosiło nazwę Die Siedler, ale na rynku światowym funkcjonuje pod tytułem The Settlers. Przedsiębiorstwo Strategic Simulations Inc. chciało nadać grze tytuł Serf City, jednak wydanie drugiej wersji gry w serii (The Settlers II) zmusiło amerykańskiego wydawcę do powrotu do oryginalnej nazwy The Settlers.

Odbiór gry | edytuj kod


Gra została pozytywnie oceniona przez recenzentów – The Settlers zostało uznane przez magazyn CHIP w 2012 roku za najlepszą grę na Amigę[9], z kolei Wirtualna Polska umieściła ją na 16. miejscu w rankingu najlepszych gier na Amigę[10].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c The Settlers (PC). Gry-Online. [dostęp 2014-05-05].
  2. The Settlers (NDS). Gry-Online. [dostęp 2012-04-06].
  3. Click! Klasyka (bezpłatny dodatek do pisma Click!) nr 7,str 2
  4. Review from 1993 out of the CU Amiga magazine (ang.). Amiga Format, Issue 54, 1993. [dostęp 2012-04-06].
  5. Click! Klasyka (bezpłatny dodatek do pisma Click!) nr 7,str 4
  6. Click! Klasyka (bezpłatny dodatek do pisma Click!) nr 7,str 4-5
  7. CD-Action, tip100maniak 2008, str 108
  8. Paweł Chmielowiec. The Settlers. „Secret Service”, s. 8-9, marzec 1994. Warszawa: ProScript Sp. z o.o.. ISSN 1230-7726 (pol.). 
  9. Michał Wierzbicki: Dziesięć najlepszych gier na Amigę – Artykuły. CHIP. [dostęp 2014-05-05].
  10. The Settlers – 30 najlepszych gier na Amigę. gry.wp.pl. [dostęp 2014-05-05].
Kontrola autorytatywna (gra komputerowa):
Na podstawie artykułu: "The Settlers" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy