Thomas Newman


Thomas Newman w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Thomas Montgomery Newman (ur. 20 października 1955 w Los Angeles) – amerykański kompozytor muzyki filmowej. Stworzył muzykę do ponad 70 filmów.

Spis treści

Życiorys | edytuj kod

Młodość i wykształcenie | edytuj kod

Thomas Newman urodził się 20 października 1955 w Los Angeles, w rodzinie o muzycznych tradycjach. Jego ojcem był jeden z najbardziej uznanych kompozytorów filmowych Hollywood – Alfred Newman, a matką – Martha Montgomery. Jest bratem kompozytora Davida Newmana oraz skrzypaczki i kompozytorki Marii Newman, a także kuzynem kompozytora Randy’ego Newmana. W dzieciństwie pobierał nauki gry na fortepianie oraz na skrzypcach. Przez dwa lata studiował na profilu muzycznym na Uniwersytecie Południowej Kalifornii (nauczał go między innymi David Raksin), a następnie uczęszczał na Uniwersytet Yale’a, który ukończył ze stopniem magistra.

Kariera zawodowa | edytuj kod

Po ukończeniu studiów Newman pisał muzykę do produkcji teatralnych oraz spektakli offowych na Broadwayu. Poza tym był członkiem zespołów The Innocents oraz Tokyo 77 w których grał na keyboardzie, a także pisał muzykę do piosenek. Swoje pierwsze drobne zlecenia w branży filmowej otrzymał dzięki rodzinnym koneksjom (jego wuj Lionel Newman był kierownikiem muzycznym w wytwórni Fox). W 1979 skomponował muzykę do serialu The Paper Chase (trzy ostatnie odcinki pierwszego sezonu serialu), a w 1983 otrzymał szansę zorkiestrowania niewielkiego fragmentu kompozycji Johna Williamsa do VI epizodu Gwiezdnych wojen.

Pierwszą kompozycją stworzoną przez Newmana na potrzeby filmu kinowego była muzyka do dramatu Reckless (Buntownik z Eberton) Jamesa Foleya w 1984 roku. Większy rozgłos w Hollywood przyniosła mu napisana rok później muzyka do komedii Desperately Seeking Susan (Rozpaczliwie poszukując Susan) z Madonną w roli głównej. Dzięki niej został zauważony i do końca lat 80. tworzył oprawy muzyczne głównie do filmów rozrywkowych i komedii.

Do światowej czołówki Hollywood Newmanowi udało się przebić na początku lat 90. dzięki oprawom muzycznym do takich filmów jak Smażone zielone pomidory, Gracz, Zapach kobiety. W 1995 roku otrzymał dwie pierwsze nominacje do Oscara za filmy Skazani na Shawshank i Małe kobietki. Od tej pory zaczął tworzyć kompozycje do bardziej głośnych filmów i stał się autorem rozpoznawalnym, kojarzonym przede wszystkim z filmami obyczajowymi i psychologicznymi (Joe Black, Zaklinacz koni, Zielona mila). W 1996 kolejną nominację przyniosła mu muzyka do filmu Rodzinka z piekła rodem. W 1999 roku nawiązał współpracę z reżyserem Samem Mendesem, której owocem była muzyka do filmu American Beauty (nagroda Bafta i Grammy, nominacje do Oscara i Złotego Globu).

Po roku 2000 Newman stworzył muzykę do takich filmów jak Erin Brockovich, Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń (nominacja do Oscara), Człowiek ringu, Dobry Niemiec (nominacja do Oscara), Służące. Kontynuował także współpracę z reżyserem Samem Mendesem przy filmach Droga do zatracenia (nominacja do Oscara), Jarhead. Żołnierz piechoty morskiej, Droga do szczęścia, oraz do dwóch filmów z serii o Jamesie Bondzie:Skyfall (nagroda BAFTA i nominacja do Oscara) i Spectre. W 2003 i 2008 roku napisał muzykę do filmów animowanych studia Pixar Gdzie jest Nemo? i WALL·E (za oba nominacje do Oscara i nominacja za piosenkę Down to Earth z filmu WALL·E napisaną wspólnie z Peterem Gabrielem). W 2015 roku skomponował muzykę do filmu Stevena Spielberga Most szpiegów (nominacja do Oscara i BAFTA).

Do tej pory Thomas Newman był nominowany do Oscara aż czternastokrotnie, nie zwyciężając ani razu.

Muzyka Newmana pojawia się także w serialach. W 1990 stworzył muzykę do pierwszego odcinka serialu Against the Law, w 2000 temat główny do serialu Boston Public, a rok później temat główny do Sześciu stóp pod ziemią (nagroda Emmy i dwie nagrody Grammy). W 2003 stworzył muzykę do miniserialu HBO Anioły w Ameryce, a w 2012 temat główny i muzykę do pierwszego odcinka serialu Newsroom.

Styl Thomasa Newmana należy do jednych z najbardziej rozpoznawanych w Hollywood. Jego wczesne kompozycje zdominowane były przez elektronikę. Jednak począwszy od lat 90. zaczął korzystać z tradycyjnego brzmienia orkiestry. Charakterystyczne dla jego kompozycji jest kameralne wykorzystanie zespołu instrumentalnego, miękko brzmiąca sekcja smyczkowa, minimalistyczny fortepian oraz awangardowe dźwięki perkusji. Newman wykorzystuje także niekonwencjonalne brzmienie instrumentów elektronicznych, a także instrumentów z różnych rejonów świata (takich jak mandolina, tabla, dundun, saz).

Stali współpracownicy Newmana to m.in. orkiestrator Thomas Pasatieri, edytor Bill Bernstein, a także muzycy: Rick Cox, George Doering, Chas Smith, Steve Kujala, Steve Tavaglione, Michael Fisher. Newman osobiście dyryguje swoimi utworami, a także wykonuje partie solowe na fortepianie i skrzypcach.

Życie prywatne | edytuj kod

Thomas Newman poślubił Ann Marie Zirbes. Razem mają trójkę dzieci: Evana, Julię i Jacka. Mieszka w Los Angeles, w domu, w którym dorastał.

Filmografia | edytuj kod

Inne prace | edytuj kod

Thomas Newman na początku lat 80. był członkiem pop-rockowego zespołu (grał na keyboardzie) The Innocents (wspólnie z Michaelem Convertino vel Hurtem, Tonym Kowalskim, Chrisem Kayem i Martenem Inglem). W 1982 roku nakładem wytwórni Boardwalk zespół wydał jedyny album The Innocents.

Newman był także członkiem zespołu Tokyo 77 (muzyka alternatywna) (wspólnie z Rickiem Coxem, Chasem Smithem i George’em Buddem). Muzyka zespołu nagrana w latach 1989 – 2000 została wydana w 2002 roku na albumie Tokyo 77. Newman często współpracuje z muzykami z zespołu przy swoich filmowych kompozycjach.

Poza kompozycjami do filmów, Newman w 1996 roku skomponował 7 minutowy utwór Reach Forth Our Hands (Cleveland Greeting, 1896) z okazji obchodów dwóchsetlecia miasta Cleveland. W 2009 roku kompozytor stworzył 25 minutową suitę It Got Darkna kwartet smyczkowy i orkiestrę.

Kompozycje Newmana znajdują swoje zastosowanie także poza filmami, do których zostały pierwotnie skomponowane. Pojawiają się w wielu zwiastunach filmowych, w filmach dokumentalnych, krótkometrażowych i fabularnych (np. Madagaskar, Złoto pustyni), podczas wydarzeń tj. Igrzyska Olimpijskie 2000 i 2002 lub w muzyce popularnej (np. podkład fortepianowy w piosence Seala My Vision).

Nagrody i wyróżnienia | edytuj kod

Pozostałe wyróżnienia | edytuj kod

Hollywood Film Awards
  • 2004 – Wygrana – Kompozytor roku
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Palm Springs
  • 2006 – Wygrana – Nagroda Fredericka Loewe'a dla Najlepszego Kompozytora
  • 2014 – Wygrana – Nagroda Fredericka Loewe'a dla Najlepszego Kompozytora (za muzykę do filmu Ratując pana Banksa)
Nagroda Broadcast Film Critics Association (Critics’ Choice Awards)
Nagroda Czarna Szpula
Nagroda Online Film Critics Society
  • 2000 – Nominacja – Najlepsza muzyka – za muzykę do filmu American Beauty
  • 2009 – Nominacja – Najlepsza muzyka – za muzykę do filmu WALL·E
Nagroda Central Ohio Film Critics Association
Nagroda Chicago Film Critics Association
  • 2008 – Wygrana – Najlepsza muzyka – za muzykę do filmu WALL·E
Nagroda Las Vegas Film Critics Society (Sierra Award)
  • 2000 – Nominacja – Najlepsza muzyka – za muzykę do filmu American Beauty
  • 2006 – Wygrana – Najlepsza muzyka – za muzykę do filmu Dobry Niemiec
Nagroda Los Angeles Film Critics Association Awards
Nagroda Phoenix Film Critics Society
Nagroda Film Critics Circle of Australia
  • 1999 – Nominacja – Najlepsza muzyka – za muzykę do filmu Oskar i Lucinda
Nagroda BMI Film & TV
Nagroda BMI Film Music
Nagroda BMI Cable Award

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (osoba):
Na podstawie artykułu: "Thomas Newman" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy