Toyota Corolla


Toyota Corolla w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 20 paź 2020. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Toyota Corollasamochód osobowy segmentu B, a następnie segmentu C, produkowany pod japońską marką Toyota od roku 1966. W 1974 roku po raz pierwszy model został bestsellerem roku. W 1997 Corolla wyprzedziła model Typ 1 Volkswagena (Garbus) w rankingu na najlepiej sprzedających się modeli w historii[1]. W lipcu 2013 roku Corolla przekroczyła 40 milionów sprzedanych egzemplarzy[2]. W latach 2004-2016 jest nieprzerwanie najlepiej sprzedającym się samochodem roku[3][4]. W pierwszym kwartale 2018 roku model był również najpopularniejszym kompaktowym sedanem w Polsce[5]. Najlepszym rokiem dla Corolli był 2015, kiedy kupiono 1,35 mln egzemplarzy. Oznaczeniem kodowym dla Corolli jest „E”.

Od 2018 roku produkowana jest dwunasta generacja.

W 2019 roku, po 13 latach przerwy, Toyota wróci do oferowania swojego kompaktowego hatchbacka w Europie pod nazwą Corolla przy okazji prezentacji jedenastej generacji. Oznacza to, że nazwa Auris zostanie trwale wycofana z użycia[6].

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Toyota Corolla I od samego początku produkowana była w Japonii. Jej głównym konkurentem był Datsun 1000.

sedan z 1966 Corolla Sprinter 1968 Corolla Wagon E10

Toyota rozpoczęła projektowanie Corolli na początku lat 60. Japońskie społeczeństwo stawało się coraz bogatsze i potrzebny był popularny model, większy od Toyoty Publica z silnikiem 0,8 l. Szefem zespołu projektantów był inżynier Tatsuo Hasegawa. Samochód otrzymał zawieszenie MacPhersona i 4-stopniową skrzynię biegów, a drążek zmiany biegów zamontowano nie przy kierownicy, lecz na podłodze. Samochód miał 2 rodzaje nadwozia: 2-drzwiowy sedan i 4-drzwiowy sedan.

Specjalnie z myślą o montażu Corolli Toyota zbudowała fabrykę w Takaoka, pierwszą, której prace kontrolował komputer. Nowa fabryka Kamigo produkowała silniki do Corolli.

W maju 1967 roku zadebiutowała wersja kombi, a miesięczna sprzedaż przekroczyła 10 tys. egzemplarzy. W 1968 roku sprzedaż wyniosła ponad 167 tys. aut i rozbudowano fabrykę w Takaoka, w rok później sprzedano 248 tys. aut. W październiku 1968 miesięczna produkcja przekroczyła 100 tys. egzemplarzy. W ten sposób powstała masowa motoryzacja w Japonii.

W 1968 roku rozpoczęła się sprzedaż Corolli w USA. Samochód został wyposażony w tarczowe hamulce i silnik 1,2 l o mocy 68 KM. Dzięki Corolli w 1969 roku Toyota było drugą najpopularniejszą marką importowaną w USA[7].

Silniki | edytuj kod

  • 1.1 60KM
  • 1.1 73KM
  • 1.2 65KM
  • 1.2 78KM


Druga generacja | edytuj kod

Toyota Corolla II stała się drugim najlepiej sprzedającym się samochodem 1970 roku na świecie. W 1973 roku auto przeszło niewielkie zmiany stylistyczne.

Corolla sedan E20 (Laos) 1972–1974 Corolla (KE25) Deluxe coupe (Australia)

Silniki | edytuj kod

  • 1.2 55 KM
  • 1.2 73 KM
  • 1.2 77 KM
  • 1.4 86 KM
  • 1.4 90 KM
  • 1.6 75 KM
  • 1.6 102 KM
  • 1.6 115 KM


Trzecia generacja | edytuj kod

Toyota Corolla III była produkowany od sierpnia 1974 do sierpnia 1979 roku.

Sprinter E40 (Japan) 1978-1980 Toyota Corolla (KE55R) SE sedan

Silniki | edytuj kod

  • 1.2 55 KM
  • 1.4 75 KM
  • 1.6 124 KM


Czwarta generacja | edytuj kod

W czasie produkcji Corolla IV doczekała się kilku modernizacji.

Corolla liftback Corolla sedan po 1981 roku Corolla kombi KE70 (1981-83)

Silniki | edytuj kod

  • 1.3 60 KM (1979-1983)
  • 1.3 65 KM (1982-1983)
  • 1.6 115 KM (1979-1983)
  • 1.6 75 KM (1982-1983)
  • 1.6 90 KM (1979-1983)
  • 1.8 D 58 KM (1983-1983)


Piąta generacja | edytuj kod

Corolla GT AE86 Corolla liftback 1986-1989 Toyota Corolla (AE82) CSX sedan

Silniki | edytuj kod

  • 1.3 69 KM
  • 1.3 75 KM
  • 1.5 83 KM
  • 1.6 84 KM
  • 1.6 90 KM
  • 1.6 16V 112 KM
  • 1.6 16V 121 KM
  • 1.6 16V 130 KM
  • 1.6 20V 160 KM
  • 1.8 58 KM


Szósta generacja | edytuj kod

liftback kombi z większym zderzakiem,wersja USA Corolla Tercel 4x4 Corolla GT-S Coupe Corolla sedan (EU)

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • XL
  • GL
  • SE
  • SE Limited
  • Si
  • GT
  • GTI
  • DX

Silniki | edytuj kod

Benzynowe

  • 1.3 12V 75 KM
  • 1.6 16V 95 KM
  • 1.6 16V 105 KM
  • 1.6 16V 115 KM
  • 1.6 16V 135 KM

Diesla

  • 1.8D 67 KM


Siódma generacja | edytuj kod

E100 3d, 1.6 Si Toyota E100 należąca w przeszłości do Zdzisława Beksińskiego Corolla kombi 93-97

Silniki | edytuj kod

Benzynowe

  • 2A - 1.0 12V 60 KM
  • 2E - 1.3 12V 72 KM
  • 4E-FE - 1.3 16V 75 KM EcoTronic
  • 4E-FE - 1.3 16V 88 KM
  • 4E-FE - 1.3 16V 100 KM (Japonia)
  • 5E-FE - 1.5 16V 105 KM
  • 5A-FE - 1.5 16V 105 KM
  • 4A-FE - 1.6 16V 115 KM
  • 4A-GE - 1.6 20V VVT 160 KM
  • 4A-GZE - 1.6 16V 170 KM
  • 7A-FE - 1.8 118 KM

Diesla

  • 2C-III - 2.0D 72 KM
  • 3C-E - 2.2D 78 KM


Ósma generacja | edytuj kod

Wersja kombi przed faceliftingiem Wersja hatchback sedan z lat 2000-01 Liftback po faceliftingu w 2000 roku

Początek produkcji | edytuj kod

Ósma generacja Toyoty Corolli weszła do sprzedaży w 1997 roku. Z oferty zniknął pięciodrzwiowy hatchback, do wyboru pozostały trzydrzwiowy hatchback, pięciodrzwiowy liftback i kombi oraz czterodrzwiowy sedan. W odniesieniu do poprzedniej generacji nowa Corolla miała zupełnie inną stylistykę nadwozia. Nowa stylistyka Corolli wielu osobom nie przypadła do gustu (przednie jak i tylne reflektory miały nawiązywać do oczu owada).

Facelift | edytuj kod

W listopadzie 1999 roku auto przeszło face lifting co wyeliminowało odklejające się uszczelki reflektorów z przodu, ta wersja ma gładkie klosze lamp i osobne reflektory świateł mijania i drogowych (zdjęcie po prawej). Delikatnie zmodyfikowano wnętrze. Wprowadzono wielofunkcyjny komputer pokładowy zespolony z radiem, odtwarzaczem CD lub (i) kasetowym. W najbogatszych wersjach można było zakupić w opcji nawigację która wyświetlana była na ekranie komputera pokładowego. Wprowadzono nowe, lepiej wyprofilowane fotele o innych materiałach tapicerskich. Do oferty weszły nowoczesne silniki VVT-i ze zmiennymi fazami rozrządu 1.4 97KM oraz 1.6 110KM. E11 to ostatnia corolla która posiada zaawansowane wielowahaczowe tylne zawieszenie.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Linea Terra
  • Linea Sol
  • G6
  • G6R (tylko przed faceliftingiem)

Dodatkowo pakiet TTE, Carlos Sainz (tylko przed faceliftingiem)

W Polsce oferowano wyłącznie wersję Linea Terra oznaczoną w zależności od wyposażenia numerem 1,2,3 lub 4

Silniki | edytuj kod

Benzyna

  • 4E-FE 1.3L (1331cc) 16V DOHC 86KM
  • 4ZZ-FE 1.4L (1398cc) 16V DOHC VVT-i 97KM (wersja poliftowa)
  • 4A-FE 1.6L (1587cc) 16V DOHC 110KM
  • 3ZZ-FE 1.6L (1598cc) 16V DOHC VVT-i 110KM (wersja poliftowa)
  • 7A-FE 1.8L (1762cc) 16V DOHC 110KM (wyłącznie wersja kombi z napędem 4x4 na rynek skandynawski)

Diesel

  • 1-WZ 1.9L (1868cc) 8v SOHC 69KM
  • 2C-E 2.0L (1974cc) SOHC 72KM
  • 1CD-FTV 2.0L (1995cc) 16v DOHC D-4D 90KM (wersja poliftowa)

Wersja WRC | edytuj kod

 Osobny artykuł: Toyota Corolla WRC.

W oparciu o Corollę E11 i Toyotę Celicę GT-Four skonstruowano samochód WRC. Używany był on podczas Rajdowych Mistrzostw Świata 1997–1999 przez zespół Toyota Team Europe.

Dziewiąta generacja | edytuj kod

Corolla 5d 2002-04 Corolla sedan 2002-04 Corolla kombi 2002-04

Toyota Corolla IX zadebiutowała w 2001 roku. Sprzedaż rozpoczęto od razu w czterech wersjach nadwoziowych. W przeciwieństwie do poprzedników auto powstało w europejskim centrum projektowym. W 2004 auto przeszło drobne zmiany stylistyczne. Przeprojektowano przede wszystkim zderzak, atrapę i reflektory. Na bazie Corolli IX sprzed modernizacji produkowano Toyotę Corollę Verso I, a na bazie Corolli IX po modernizacji produkowano Toyotę Corollę Verso II. Są to minivany[9].

Silniki Toyota Corolla E12/E13 | edytuj kod

Benzynowe:

  • 1.4 16V DOHC VVT-i 97 KM
  • 1.6 16V DOHC VVT-i 110 KM (3ZZ-FE)
  • Toyota Corolla E130 z rynku USA1.8 16V DOHC VVT-i 130KM (1ZZ-FE) (wersja USA E130)
  • 1.8 16V DOHC VVT-i 135 KM
  • 1.8 16V DOHC VVT-i 164 KM (2ZZ-GE) (wersja USA E130 XRS)
  • 1.8 16V DOHC VVTL-i TS 192 KM
  • 1.8 16V DOHC VVTL-i TS COM. 225 KM

Diesla:

  • 1.4 D-4D 90 KM
  • 2.0 D-4D 90 KM
  • 2.0 D-4D 110 KM
  • 2.0 D-4D 116 KM
  • 2.0 D-4D 150 KM

Wersje wyposażeniowe:

  • Base
  • Terra
  • Polaris (wersja base z dołożoną klimatyzacją w stacji dilerskiej)
  • Luna
  • Sol
  • Prestige
  • Prestige Plus
  • TSport

Wersje USA:

  • CE
  • LE
  • S
  • XRS


Dziesiąta generacja | edytuj kod

Corolla 2007 Tył Corolii Fielder

Toyota Corolla X zadebiutowała w 2006 roku w Helsinkach. W 2010 roku auto przeszło facelifting. Zmieniono przednią cześć auta oraz wnętrze[10].

Silniki benzynowe | edytuj kod

  • Corolla europejska
  • Corolla amerykańska

Silniki Diesla | edytuj kod

  • Corolla europejska

Osiągi | edytuj kod

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

Europa

  • Terra
  • Luna
  • Sol
  • Premium
  • Prestige

USA

  • Standard
  • LE
  • XLE
  • S
  • XRS


Jedenasta generacja | edytuj kod

Toyota Corolla XI – tył Toyota Corolla XI po liftingu Toyota Corolla XI na rynek amerykanśki

Toyota Corolla XI występuje w dwóch wersjach stylistycznych: jednej na rynek europejski oraz drugiej na amerykański[11]. W roku 2016 przeszła gruntowny lifting, głównie zewnętrznego nadwozia.

Silniki[12] | edytuj kod

Benzynowe:

  • 1.3 Dual VVT-i 99 KM
  • 1.6 Valvematic 132 KM

Diesla:

  • 1.4 D-4D 90 KM

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Life
  • Active
  • Premium
  • Prestige

oraz pakiety doposażające

Dwunasta generacja | edytuj kod

Jeden z pierwszych modeli, jeszcze pod nazwą Auris III Toyota Corolla XII - tył Toyota Corolla XII Touring Sports Toyota Corolla XII Sedan – wersja europejska Toyota Corolla XII Sedan – wersja amerykańska i chińska Toyota Corolla XII - wnętrze

Toyota Corolla XII została zaprezentowana po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2018.

Dwunasta generacja Corolli trafiła do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i Australii, najpierw jako hatchback, latem 2018 roku, na pół roku przed debiutem na Starym Kontynencie. Samochód pierwotnie miał być w Europie trzecią generacją modelu Auris, jednakże, na skutek zmiany polityki nazewniczej, w sierpniu europejski oddział marki poinformował, że Toyota wraca do nazywania swojego kompaktowego hatchbacka Corolla na całym świecie[13]. Oznacza to, że po 13 latach marka wraca do oferowania swojej kompaktowej rodziny w Europie pod jednolitą nazwą, a gama nadwoziowa nowej Corolli będzie największa od czasu wycofania 9. generacji z produkcji w 2006 roku.

Poza hatchbackiem, samochód trafi do sprzedaży w Europie na początku 2019 roku jednocześnie także jako kombi[14], a także sedan[15], jedyny model oferowany pod tą nazwą w Europie w latach 2006 – 2019.

Pomimo wycofania nazwy Auris w Europie, samochód i tak będzie jeszcze pod nią oferowany na Tajwanie. W Japonii z kolei samochód w wersji hatchback nosi dodatkowy przydomek Sport.

Corollę dwunastej generacji oparto na nowej platformie TNGA, samochód jest o 25 mm niższy i o 40 mm dłuższy, a nadwozie otrzymało nową, bardziej zwartą stylistykę. Auto będzie dostępne z silnikiem spalinowymi oraz w dwóch wersjach hybrydowych. W ofercie zabraknie jednostki Diesla. Samochód na rynek europejski będzie produkowany w fabryce Toyota Manufacturing UK w brytyjskim Burnaston[16].

Samochód jest standardowo wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense drugiej generacji. W 2019 roku Toyota Corolla otrzymała maksymalny wynik 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Samochód zdobył odpowiednio 95% i 84% za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów i dzieci oraz 86% w zakresie ochrony pieszych[17].

Corolla Touring Sports | edytuj kod

W październiku 2018 roku na salonie samochodowym w Paryżu Toyota zaprezentowała Corollę dwunastej generacji z nadwoziem kombi. Samochód będący następcą Toyoty Auris Touring Sports jest o 58 mm dłuższy do poprzednika. Auto ma również o 100 mm większy rozstaw osi, a także większą o 48 mm odległość od uśrednionej pozycji przedniego fotela do oparcia kanapy. Podobnie jak hatchbacka, Toyotę Corollę Touring Sports oparto na modułowej platformie Toyoty TNGA i przygotowano w trzech odmianach napędowych, w tym dwóch hybrydowych[18].

Corolla TREK | edytuj kod

Na Salonie Samochodowym w Genewie 2019 Toyota zaprezentowała specjalną wersję modelu Corolla Touring Sports - TREK. Auto ma m.in powiększony o 20 mm prześwit, dodatkowe osłony podwozia, dwukolorowe wnętrze i elementy dekoracyjne wykonane z drewna w środku[19].

Corolla Sedan | edytuj kod

W listopadzie Toyota zaprezentowała Corollę Sedan. Konstrukcję oparto na nowej platformie GA-C z serii TNGA, dzięki czemu auto ma niżej umieszczony środek ciężkości i 60% sztywniejsze nadwozie. Sedan ma wydłużony rozstaw osi do 2700 mm, podobnie jak odmiana kombi. Auto w tej wersji nadwoziowej będą napędzać układ hybrydowy o mocy 122 KM oraz silnik benzynowy 1,6 o mocy 132 KM[20].

Corolla Sedan oferowana będzie w trzech wersjach stylistycznych:

  • Na rynek Europy i Chin – inna stylizacja pasa przedniego i reflektorów.
  • Na rynek Ameryki Północnej – takie same lampy, jak w innych odmianach, ale większy wlot powietrza i znaczek na masce.
  • Na rynek Chin, jako tańsza alternatywa dla klasycznej Corolli Sedan, pod nazwą Levin – identyczny przód, co w innych wersjach.

Corolla GR Sport | edytuj kod

Na początku 2019 roku zadebiutowała usportowiona z wyglądu odmiana "GR Sport". Wersja specjalna otrzymała m.in. nowy grill w kolorze ciemnego chromu, nakładki na progi, inny bardziej sportowo wyglądający zderzak z tyłu, specjalny wzór 17 calowych felg, dostępne w wyposażeniu standardowym przednie światła LED, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, a także lakierowany na czarny dach. We wnętrzu znajdziemy pokryte skórą sportowe fotele czy też czarno-czerwone akcenty. Równocześnie ze zmianami stylistycznymi nie poszły żadne. Początkowo wersja "GR Sport" była dostępna tylko w przypadku nadwozia hatchback i kombi[21], jednak w połowie 2020 roku do oferty dołączyła również odmiana sedan[22]

Silniki | edytuj kod


Przypisy | edytuj kod

  1. History of the Corolla (ang.).
  2. Toyota says you might have the 40-millionth Corolla ever built, autoblog.com, 7 września 2013
  3. World's top 50 best-selling cars. Toyota Corolla is still the queen, focus2move.com, 22 kwietnia 2013
  4. World Best Selling Car 2016. Ford takes back the 2nd place, focus2move.com, 30 stycznia 2017
  5. Toyota Corolla najpopularniejszym kompaktowym sedanem w Polsce 1Q2018 - Test Auto, „Test Auto”, 24 kwietnia 2018 [dostęp 2018-05-18]  (pol.).
  6. Toyota Adopts Corolla Nameplate Globally, Will Replace Auris In Europe (ang.). [dostęp 2018-08-28].
  7. I generacja 1966 - 1970. Narodziny popularnego samochodu, corolla50lat.toyotanews.pl, dostęp: 17 lutego 2017
  8. Overview of Overseas Production Affiliates: Oceania, Toyota Motor Corporation, 2012 [dostęp 2017-12-03] .
  9. Tygodnik Auto Świat, nr 6, 4 lutego 2008
  10. Taka będzie Corolla po liftingu - Onet.pl Moto - 27.04.2010
  11. Bartosz Pokrzywiński: Toyota Corolla – oficjalnie oficjalna [aktualizacja. autokult.pl, 2013-06-07. [dostęp 2013-08-09].
  12. Bartosz Pokrzywiński: Nowa Toyota Corolla – jednostki napędowe. autokult.pl, 2013-07-11. [dostęp 2013-08-09].
  13. Toyota Adopts Corolla Nameplate Globally, Will Replace Auris In Europe (ang.). [dostęp 2018-08-28].
  14. 2019 Toyota Auris Wagon Makes Spyshots Debut, Looks Promising (ang.). [dostęp 2018-08-28].
  15. SPIED: 2019 Toyota Corolla sedan drops some camo (ang.). [dostęp 2018-08-28].
  16. INTERIA.PL, Toyota Auris nowej generacji w Genewie [dostęp 2018-03-07]  (pol.).
  17. Euro NCAP: siedem nowych aut z kompletem gwiazdek, www.auto-swiat.pl, 22 maja 2019 [dostęp 2019-07-19]  (pol.).
  18. Nowa Corolla z nadwoziem kombi. Touring Sports imponuje mocą, „Autokult.pl” [dostęp 2018-10-16]  (pol.).
  19. Toyota Corolla TREK - nowa wersja kombi stworzona z myślą o aktywnych, www.se.pl [dostęp 2019-04-16] .
  20. Nowe Corolle pokazane w Warszawie - ZOBACZ! Toyota Corolla Sedan Hybrid i Toyota Corolla Touring Sports Hybrid [dostęp 2018-11-23] .
  21. Toyota Corolla GR Sport to jeszcze nie hot hatch, Autokult.pl [dostęp 2020-07-22]  (pol.).
  22. Toyota Corolla GR Sport także jako sedan. To dobra wiadomość dla fanów klasycznych nadwozi, Autokult.pl [dostęp 2020-07-22]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Toyota Corolla" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy