Toyota Paseo


Toyota Paseo w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest wersja przejrzana, która została oznaczona 27 maj 2020. Na przejrzenie oczekują zmiany w szablonach lub plikach, które są zawarte na tej stronie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Toyota Paseo (w Japonii oraz innych regionach znana także jako Cynos) – ekonomiczny samochód sportowy, luźno oparty na podzespołach Toyoty Tercel. Produkowany od stycznia 1991 do lipca 1999 roku[1].

Dostępny w dwóch wersjach: coupé oraz późniejszej – kabriolet. W 1997 Toyota zaprzestała sprzedaży w USA, jakkolwiek jednak w Europie, Kanadzie oraz Japonii kontynuowała ją do 1999. W 2000 został zastąpiony przez model Echo. Paseo, podobnie jak Tercel skonstruowany jest na podobnej platformie co Toyota Starlet.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Tył nadwozia 1. generacji

Pierwsza generacja produkowana była od stycznia 1991 do września 1995 roku[1]. Pod względem konstrukcyjnym opierała się na modelu Tercel, charakteryzowała się 1,5 litrowym silnikiem z serii 5E-FE R4 o mocy 105 KM[2]. Oprócz tego oferowano także mocniejszą jednostkę 1.5 5E-FHE (115 KM)[2]. Samochód dostępny był z 5-biegową manualną skrzynią lub 4-biegową automatyczną[2].

Druga generacja | edytuj kod

Cynos drugiej generacji

Drugą generację modelu Paseo Toyota wprowadziła we wrześniu 1995 roku[3]. Obok drobnej modernizacji elektroniki silnika, jedyną zauważalną zmianą były modyfikacje w karoserii. Pojazd w Europie występował z silnikiem 1.5 (5E-FE, 90 KM), natomiast w Japonii miał dwie wersje - 1.3 (4E-FE, 88 KM) oraz 1.5 (5E-FHE, 110 KM)[3]. Do przenoszenia momentu obrotowego na przednią oś służyły 4-biegowe przekładnie automatyczne jak i 5-biegowe manualne[3]. W październiku 1996 roku wprowadzono wersję kabrioletu[4]. W celu zmniejszenia emisji spalin druga generacja silnika w Paseo sprowadzona została do kalifornijskich standardów CARB.

W Wielkiej Brytanii samochód oferowany był w trzech wersjach - ST, SI oraz limitowanej Galliano. Sprzedaży (1996-1998), która przynosiła niższe zyski niż spodziewane, zaniechano, po tym gdy okazało się, że stylistyka auta odbiega od gustów tamtejszego klienta.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  2. a b c 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Cynos (1st) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  3. a b c 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Cynos (2nd) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  4. 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Cynos Convertible (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Toyota Paseo" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy