Transport zbiorowy w Pabianicach


Transport zbiorowy w Pabianicach w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Transport zbiorowy w Pabianicach – system transportu publicznego na który składa się linia tramwajowa, funkcjonująca od 1901 roku, oraz sieć połączeń autobusowych uruchomiona w 1972 r.

Spis treści

Komunikacja tramwajowa | edytuj kod

Historia | edytuj kod

Po raz pierwszy tramwaj na ulicach Pabianic pojawił się 17 stycznia 1901 roku. Łączący Pabianice z Łodzią tramwaj dojeżdżał jedynie na przedmieścia Pabianic, mając końcowy przystanek przy kościele św. Floriana. W 1905 roku linię wydłużono do centrum miasta, pod magistrat. Kolejne przedłużenie trasy pabianickiego tramwaju miało miejsce w 1924 roku. Wtedy tramwaj docierał do dworca PKP. W roku 1940 linię tramwajową Pabianice – Łódź oznaczono numerem 70. Po wojnie linię oznaczono nr 41 (tramwaje w Pabianicach nigdy nie jeździły z nr. 40. Błąd na planie Łodzi z 1956 r. jest powielany w wielu publikacjach). W 1968 roku wydłużono linię do pętli Wiejska oraz wybudowano pętlę Duży Skręt. W tym samym roku na trasie Wiejska – Duży Skręt uruchomiono linię dodatkową 41BIS. W latach 80. snuto plany budowy linii tramwajowej na największe pabianickie osiedle – Bugaj. Zbudowano nawet na niewielkim odcinku tory – na skrzyżowaniu ulic Nawrockiego i Waltera-Jankego oraz Świetlickiego. Planów jednak nie zrealizowano. 1 grudnia 1993 linię tramwajową 41, należącą do MPK Łódź przejęła MKT (Międzygminna Komunikacja Tramwajowa). 1 stycznia 1998 zlikwidowano linię 41BIS, a zamiast niej MZK Pabianice uruchomił autobus linii 11. Na tej samej trasie 4 października 2004 MPK Łódź uruchomiło obsługiwaną tramwajami solo 805Na linię P, kursowała do końca 2006 roku.

Od 1 stycznia 2004 roku linia do Łodzi ponownie była zarządzana przez MPK Łódź. Na ulicach Pabianic pojawiły się ponownie składy 2x 805 Na zamiast wagonów typu 803N. W tramwajach przestały obowiązywać bilety MZK Pabianice. Linia uruchomiona 1 stycznia przez MPK była komercyjna, a sprzedaż biletów prowadzili konduktorzy. Linia docierała do Helenówka, to znacznie dalej, niż 41, które jeździło jedynie do Placu Niepodległości. Miesiąc później, 1 lutego 2004 linia 11 została przedłużona do Zgierza, a 1 marca 2004 kursy do Helenówka otrzymały oznaczenie 11A. 4 października 2004 MPK reaktywowało miejską linię w Pabianicach na trasie Wiejska – Duży Skręt. 1 marca 2005 konduktorów zaczęły zastępować automaty biletowe. Po raz ostatni konduktor pojawił się 30 kwietnia 2005.

Linia 11 uznawana była za drugą co do długości linię tramwajową w Europie i Polsce. Prym wiedzie linia 46 z Łodzi do Ozorkowa.[potrzebny przypis]

Linie tramwajowe dawniej | edytuj kod

Po zakończeniu budowy ŁTR | edytuj kod

1 lipca 2008, w związku z zakończeniem budowy łódzkiej części Łódzkiego Tramwaju Regionalnego kursy linii 11 skrócono do Chocianowic-Ikei, likwidując jednocześnie linię 11A. Związane to było ze złym stanem torowiska w Ksawerowie i Pabianicach, niedostosowanym do nowoczesnych tramwajów Pesa. Między Łodzią a Chocianowicami kursował tramwaj linii P. Ciekawostką jest, że linia P jako jedyna linia tramwajowa w aglomeracji łódzkiej kursowała przez całą dobę, bez przerwy w godzinach nocnych.

Sytuacja obecna | edytuj kod

1 sierpnia 2010 roku dokonano kolejnych zmian w komunikacji tramwajowej pomiędzy Łodzią a Pabianicami. W mocy utrzymano ustalenia o ograniczeniu ilości kursujących wagonów do 1 sztuki podtypu Konstal 805Na. Ponadto dokonano zmian w rozkładzie (głównie w ilości kursów na godzinę, jak i częstotliwości w dni robocze i weekendy), jak także zlikwidowano nocne kursy linii. Najważniejszą zmianą, choć mającą najmniejszy wpływ na funkcjonowanie linii, była zmiana oznaczenia linii. Dotychczasowe P zastąpił numer 41, czym powrócono do tradycji numerowania linii oraz do historycznego oznaczenia linii tramwajowej kursującej do Pabianic.

Dla pasażerów największym ułatwieniem jest standaryzacja biletów. Zamiast dotychczasowych biletów strefowych wprowadzono łódzki bilet miejski. 14 maja 2017 zawieszono kursowanie tramwaju ze względu na zły stan techniczny sieci trakcyjnej i torowiska. Wprowadzona została autobusowa komunikacja zastępcza Z41 kursująca od Dworca PKP do Chocianowic Ikea[1]. W okresie od 2 lipca do 31 sierpnia 2017 przedłużono trasę linii Z41 do stacji Łódź Dąbrowa[2]. 1 listopada 2017 po przeprowadzeniu remontu trakcji elektrycznej przywrócono kursowanie tramwaju[3].

Mapa linii 41 kursującej w Pabianicach

Linie tramwajowe obecnie | edytuj kod

Plany na przyszłość | edytuj kod

 Osobny artykuł: Łódzki Tramwaj Regionalny.

W przyszłości w Pabianicach zrealizowany ma zostać projekt Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Szybkie połączenie tramwajowe zapewnić ma połączenie Pabianic ze Zgierzem. Pabianice rozpoczęły starania o fundusze unijne, które zostały przyznane pod koniec sierpnia 2017 roku.

Mimo to, obecność tramwaju w Pabianicach stoi pod znakiem zapytania. W latach 2009 i 2011–2012 prezydent Zbigniew Dychto rozważał zastąpienie tramwajów autobusami MZK Pabianice. W zorganizowanym przez niego sondażu 90 proc. z trzystu osób, które się wypowiedziały, zadeklarowało, że tramwaj w Pabianicach musi pozostać.

Komunikacja autobusowa | edytuj kod

Historia | edytuj kod

Autobusy komunikacji miejskiej po raz pierwszy w Pabianicach pojawiły się 19 lipca 1972 roku. MPK Łódź uruchomiło wówczas linię 1, a następnie linię 2, które swym zasięgiem objęły najważniejsze części miasta – os. Bugaj, os. Piaski, przemysłową część miasta, centrum i Klimkowiznę. Od 2 stycznia 1984 w szybkim tempie powstawały kolejne połączenia, które obsługiwało MPK Łódź w swojej zajezdni nr 5 w Pabianicach przy ul. Lutomierskiej, która to zajezdnia powstała 24 maja 1982. 1 lipca 1992 stacjonujące tam Ikarusy 260 oraz bazę przejęła nowa firma – MZK Pabianice, która działa do dziś[4].

Linie autobusowe dawniej | edytuj kod

Solaris Urbino 12 Hybrid

Dzisiaj | edytuj kod

Jelcz M081MB/3 Vero MZK Pabianice

Na tabor[5] MZK składa się 14 Solarisów Urbino 12 trzeciej generacji. Do tego miasto w 2018 roku pozyskało 85% kwoty z dotacji z Unii Europejskiej na zakup 18 nowoczesnych autobusów hybrydowych Solaris Urbino 12 czwartej generacji, które zostały dostarczone w 2018 i 2019 roku. Starsze autobusy malowane są w barwy niebiesko-żółte, będące także barwami Pabianic, natomiast nowe autobusy mają dodatkowe elementy, takie jak żółty napis „HYBRYDA”, biały dach oraz unikalny napis na szybie, np. „Miłego dnia!”, „Dobrze cię widzieć”. 1 października 2005 Miejski Zakład Komunikacyjny w Pabianicach został spółką prawa handlowego.

Z dniem 1 października 2011 roku przestały jeździć autobusy wysokopodłogowe[6].

Linie autobusowe obecnie | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Zawieszenie kursowania tramwajów.
  2. DamianD. Orłowski DamianD., Zobacz nową trasę Z41 – Pabianice – portal informacyjny, „Pabianice – portal informacyjny”, 29 czerwca 2017 [dostęp 2017-08-20]  (pol.).
  3. Wraca tramwaj.
  4. Historia komunikacji w Pabianicach.
  5. KomunikacjaPabianice.pl - rozkład MZK Pabianice, MPK-Łódź, ZKM Łask, PKS, PKP, komunikacjapabianice.pl [dostęp 2019-05-08] .
  6. Komunikacja Pabianice.plTylko niskopodłogowe (pol.). [dostęp 2011-11-15].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Transport zbiorowy w Pabianicach" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy