Trolejbusy w Słupsku


Trolejbusy w Słupsku w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Trolejbusy w Słupsku – jeden z dziewięciu zlikwidowanych systemów komunikacji trolejbusowej w Polsce.

Sieć została oddana do użytku 20 lipca 1985, a zlikwidowana 18 października 1999[1][2]. Świadczeniem usług transportu trolejbusowego zajmowało się początkowo Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji, a potem istniejący do dziś Miejski Zakład Komunikacji, obsługujący również linie komunikacji autobusowej.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pierwsze projekty trolejbusów w Słupsku sięgają jeszcze lat 30. XX wieku, kiedy to projektowano w mieście jedną linię trolejbusową. Miała ona połączyć Kobylnicę z Bruskowem Wielkim. Ten plan nie doczekał się realizacji[3].

Pod koniec lat 70. XX wieku Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji opracowało projekt budowy sieci trakcyjnej. Plan zakładał budowę pięciu linii trolejbusowych, w tym jednej do odległej o 18 km Ustki. Budowę pierwszego odcinka rozpoczęto w kwietniu 1985 roku.

Otwarcie pierwszej linii, oznaczonej literą A miało miejsce 20 lipca 1985 roku. Linia była obsługiwana przez dziesięć zakupionych od ZSRR trolejbusów ZiU-9. Zajezdnię ulokowano w miejscu byłej bazy tramwajowej. Kolejne linie uruchomiono 11 listopada 1986 – B i 27 czerwca 1987 – C. Zła sytuacja ekonomiczna nie pozwoliła na uruchomienie linii D i E[4].

Do koncepcji uruchomienia dwóch dodatkowych linii już nie wrócono – przekształcone w MPK, a później w MZK Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne inwestowało głównie w tabor autobusowy. Na początku lat 90. skasowano jedenaście sprawnych pojazdów (10 ZiU-9 oraz jednego Ikarusa 280E) – spowodowało to problemy taborowe i wypuszczenie autobusów jako uzupełnienia na trasach trolejbusowych. Przebudowano jednak trzy Jelcze PR110 na trolejbusy.

W lipcu 1997 MZK Słupsk wymienił z tyskim przewoźnikiem siedem sprawnych trolejbusów na siedem autobusów. Pozostałe osiem pojazdów nie wystarczyło do pełnej obsługi trakcji. Dochodowość sieci drastycznie spadła. Do roku 1999 pozostało tylko pięć trolejbusów sprawnych na tyle, aby móc wyjechać na ulice miasta. Pojawiły się pierwsze głosy o likwidacji sieci. Przytaczano takie argumenty jak:

  • nie jest opłacalne utrzymywanie infrastruktury technicznej dla pięciu pojazdów
  • należy wymienić kable zasilające stację prostownikową
  • trolejbusy spowalniają ruch na ulicach miasta
  • sieć jest stara i zniszczona
  • stacje prostownikowe produkowały zbyt dużo mocy dla obsługi sieci[3]

MZK przeniosło się do Kobylnicy, a przeniesienie infrastruktury było zbyt kosztowne, aby brać je pod uwagę. Również koncepcja utworzenia oddzielnej trolejbusowej spółki, jak w Gdyni czy w Tychach upadła. W połowie maja 1999 rozpoczęto zwijanie sieci trakcyjnej na ulicy Hubalczyków, co oznaczało koniec linii B i C. 18 października 1999 na ulice wyjechały ostatnie trolejbusy linii A[4].

Obecnie trasy linii A, B i C uległy nieznacznym korektom, nadano im również numery, odpowiednio 17, 16 i 15. Decyzja o likwidacji trolejbusów w Słupsku była wielokrotnie krytykowana przez media, mieszkańców i radnych Słupska. Zarząd Miasta Słupska oskarżano, że przegłosował decyzję bez konsultacji z mieszkańcami i radnymi, będącymi w większości za pozostawieniem trolejbusów w mieście[3].

Linie | edytuj kod

Zlikwidowane | edytuj kod

Niezrealizowane | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Fot i inni, Dziesięć lat temu zlikwidowano słupskie trolejbusy, Głos Pomorza, 29 marca 2009 [dostęp 2020-05-05]  (pol.).
  2. HISTORIA, www.mzk.slupsk.pl [dostęp 2020-05-05] .
  3. a b c MarcinM. Połom MarcinM., Trolejbusy w obsłudze komunikacyjnej Słupska w latach 1985–1999, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe”, 14 (1-2), 2013, s. 36–42 .
  4. a b AnnaA. Powałka AnnaA., MariaM. Tkocz MariaM., Zlikwidowane sieci trolejbusowe w Polsce, „Acta Geographica Silesiana”, Sosnowiec: Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, 2010 .

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Trolejbusy w Słupsku" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy