Tunel średnicowy w Łodzi


Tunel średnicowy w Łodzi w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Początek tunelu średnicowego od stacji Łódź Fabryczna (rok 2016)

Tunel średnicowy w Łodzi – budowany kolejowy tunel średnicowy o długości 7,5 km, mający przebiegać 17 m pod centrum Łodzi, który ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W tunelu zaplanowano również dodatkowe przystanki z peronami. Przewiduje się budowę jednego tunelu od stacji Łódź Fabryczna, który będzie się rozgałęział do dwóch tuneli, prowadzących do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Budowa będzie realizowa w drodze wykonania wykopów kotwach, a także poprzez drążenie tarczami TBM[1].

Jeden z nich pierwotnie został przewidziany dla kolei dużej prędkości „Y”, obecnie linii kolejowej nr 85, i umożliwi poprowadzenie jej przez stację kolejową Łódź Fabryczna, natomiast drugi będzie przedłużeniem linii nr 17 z Dworca Fabrycznego, która skrzyżuje się z linią nr 15 na północ od dworca Łódź Kaliska. Odległość między stacjami wynosi około 2,7 km w linii prostej.

Rozpoczęcie[2] inwestycji o wartości 1,59 mld zł[3] nastąpiło pod koniec 2017 roku od podpisania umowy na realizację dokumentacji projektowej i roboty budowlane, a prace budowlane planowano zacząć w czerwcu 2019 r.[2], podczas gdy ich ukończenie zaplanowano w 2022 r.[4] Ostatecznie prace budowlane rozpoczęto w sierpniu 2019 r.[5]

Spis treści

Tunel kolei konwencjonalnej | edytuj kod

Tunel ten będzie służył zarówno pociągom Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, jak i innym przewoźnikom regionalnym i ponadregionalnym. Docelowo powstaną w nim następujące przystanki[6][7][8]:

  • Łódź Śródmieście
    • Lokalizacja: w rejonie skrzyżowań ul. Zielonej z Wólczańską i al. Kościuszki
    • Opis: trzy podziemne poziomy połączone schodami ruchomymi i stałymi oraz windami. Na poziomie -3 dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m. Pozostałe poziomy będą służyć komunikacji. Dodatkowo na jednym z nich będą dostępne punkty usługowe/handlowe.
  • Łódź Polesie
  • Łódź Koziny [9][10]
    • Lokalizacja: w miejscu komory startowej w pobliżu osiedla Koziny
    • Realizacja w drugim etapie inwestycji[4].
Schemat tunelu (w kolorze niebieskim)

Tunel Kolei Dużych Prędkości | edytuj kod

W nieokreślonej przyszłości ma powstać drugi tunel, który będzie obsługiwać ruch na linii kolejowej nr 85 z Warszawy do Poznania, będącej rozwinięciem dawnego wariantu linii kolei dużej prędkości „Y”[11].

Kalendarium | edytuj kod

  • 2002 – Instytut Rozwoju i Promocji Kolei przedstawił koncepcję „Metra Łódź”[12].
  • 26 września 2009 – podpisanie porozumienia pomiędzy miastem Łódź, PKP PLK, EC1 Łódź – Miasto Kultury oraz Samorządem Województwa Łódzkiego dotyczącego finansowania i realizacji studium wykonalności dla tunelu średnicowego[13].
  • 23 grudnia 2009 – ogłoszenie przetargu na opracowanie studium wykonalności tunelu[13].
  • 11 marca 2010 – podpisanie umowy z firmą Sener na wykonanie studium wykonalności tunelu[14][15].
  • 12 listopada 2014 – rząd zatwierdził Kontrakt Terytorialny dla województwa łódzkiego, który obowiązywać ma w latach 2014–2023. Wśród głównych projektów są m.in. obwodnice Wielunia i Bełchatowa oraz tunel kolejowy pod Łodzią[16].
  • 20 sierpnia 2015 Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego poinformował o aktualnym harmonogramie realizacji inwestycji. Zakłada on do połowy 2016 ogłoszenie postępowania przetargowego na projekt i realizację tunelu, pod koniec 2018 rozpoczęcie prac budowlanych, zaś w 2023 ukończenie budowy tunelu kolei konwencjonalnej[17].
  • 28 listopada 2016 PKP PLK ogłosiły przetarg w formule „projektuj i buduj” na budowę tunelu średnicowego w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź FabrycznaŁódź Kaliska/Łódź Żabieniec”. Szacunkowy koszt budowy to 2,17 mld PLN brutto, a termin realizacji to 48-51 miesięcy. Termin składania ofert minął 11 stycznia 2017[18].
  • wrzesień 2017 – zwycięzcami przetargu zostały konsorcjum Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego[19][20].
  • 28 grudnia 2017 – PKP PLK podpisały z Energopolem Szczecin umowę na budowę tunelu[3].
  • lipiec 2019 – Przedsiębiorstwo Energopol Szczecin, mające być głównym wykonawcą tunelu, złożyło wniosek o upadłość, co może stanowić poważne utrudnienie dla realizacji inwestycji[21]. Energopol przestał być liderem konsorcjum[22], a nowym zostało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o z Mińska Mazowieckiego, które otrzymało zgodę na budowę komory startowej[23].
  • sierpień 2019 – rozpoczęcie budowy komory startowej w rejonie ulic Odolanowskiej i Stolarskiej[5].
  • luty 2020 – zatwierdzenie przystanku Łódź Koziny[9][10].
  • jesień 2020 – planowany początek prac budowlanych[24]
  • 2022 – planowane zakończenie prac.

Przypisy | edytuj kod

  1. W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, www.rynekinfrastruktury.pl [dostęp 2020-04-14]  (pol.).
  2. a b Łódź: Tunel średnicowy zgodnie z planem. W czerwcu budowa komory startowej, rynek-kolejowy.pl, 27 lutego 2019 [dostęp 2019-02-27]  (pol.).
  3. a b Łódź: Jest umowa na tunel średnicowy. Początek prac jesienią [dostęp 2017-12-28]  (pol.).
  4. a b RomanR. Czubiński RomanR., Łódzki tunel średnicowy. Otwarcie w 2022 r., www.transport-publiczny.pl, 6 lutego 2020 [dostęp 2020-02-10]  (pol.).
  5. a b Ruszyły pierwsze prace przy łódzkim tunelu. Na razie – rozbiórkowe [zdjęcia], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2020-04-02]  (pol.).
  6. Łódź: KE przyznała dofinansowanie na tunel średnicowy – Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej. [dostęp 2018-12-06].
  7. Ogromny przetarg na budowę tunelu pod Łodzią ogłoszony – Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej. [dostęp 2016-12-02].
  8. Łódź: Jakiego tunelu chcą PKP PLK? – Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej. [dostęp 2016-12-02].
  9. a b Łódzki tunel średnicowy. Otwarcie w 2022 r., www.transport-publiczny.pl [dostęp 2020-02-07]  (pol.).
  10. a b RadioR. Łódź RadioR., Wszystkie części pierwszej maszyny do drążenia tunelu średnicowego już w Łodzi, Radio Łódź [dostęp 2020-02-07]  (pol.).
  11. Ciąg nr 9, Centralny Port Komunikacyjny [dostęp 2020-08-02]  (pol.).
  12. Biuletyn Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
  13. a b EC 1 – Miasto kultury – Aktualności. [dostęp 2010-03-11].
  14. Łódź: Umowa z Senerem na studium wykonalności budowy tunelu KDP podpisana – www.rynek-kolejowy.pl. [dostęp 2010-03-11].
  15. Hiszpanie zaprojektują kolejowy tunel z Fabrycznego na Kaliski – Łódź – Naszemiasto.pl. [dostęp 2010-03-12].
  16. Łódzkie. Projekty o wartości 26 mld zł w Kontrakcie Terytorialnym dla regionu. [dostęp 14 listopada 2014].
  17. Tunel pod Łodzią powstanie za osiem lat. Jest harmonogram – Rynek Kolejowy. [dostęp 4 listopada 2015].
  18. Ogromny przetarg na budowę tunelu pod Łodzią ogłoszony – Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej. [dostęp 28 listopada 2016].
  19. Łódzki tunel średnicowy: KIO oddaliła odwołania [dostęp 2017-11-03]  (pol.).
  20. Tunel średnicowy w Łodzi. Wybrano najlepszą ofertę, metro za 4 lata, „lodz.wyborcza.pl” [dostęp 2017-11-03]  (pol.).
  21. PiotrP. Jach PiotrP., Budowa tunelu średnicowego zagrożona? Wykonawca złożył wniosek o upadłość, Express Ilustrowany, 4 lipca 2019 [dostęp 2019-07-05]  (pol.).
  22. Zmiana lidera konsorcjum budującego tunel średnicowy w Łodzi, Inżynieria.com [dostęp 2019-10-20]  (pol.).
  23. Łódź: zgoda na budowę komory startowej dla TBM, Inżynieria.com [dostęp 2019-10-20]  (pol.).
  24. Jesienią ruszy budowa podziemnej stacji Łódź Śródmieście, www.transport-publiczny.pl [dostęp 2020-08-05]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Tunel średnicowy w Łodzi" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy