Tunel Wisłostrady


Na mapach: 52°14′26″N 21°01′52″E/52,240556 21,031111

Tunel Wisłostrady w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Tunel Wisłostradytunel na lewym brzegu Wisły, na Powiślu, którym przebiega odcinek Wisłostrady o długości ok. 900 m. W latach 2003–2016 był najdłuższym drogowym tunelem w Polsce[1].

Spis treści

Budowa | edytuj kod

Budowę tunelu rozpoczęto w kwietniu 2001 roku, zakończono zaś w następnym roku, jednak przez niemal rok był on nieużywany ze względu na niespełnianie wymogów bezpieczeństwa i kilkakrotne odkładanie terminu otwarcia. Wielokrotnie krytykowano za jego budowę władze miasta, uważając go za niepotrzebny wydatek. Budowa tunelu kosztowała ok. 210 mln zł[2] – o ok. 30 mln zł więcej niż planowano.

Na czas budowy tunelu wybudowano specjalną jezdnię na nabrzeżu Wisły, która stała się rajem dla rolkarzy, rowerzystów i spacerowiczów. Po oddaniu do użytku tunelu, jezdnia ta została zamknięta dla ruchu samochodowego, jednakże w wypadku awarii lub kolizji w tunelu, miała służyć jako jego objazd. Stało się tak w sierpniu 2012 roku, kiedy awaria podczas budowy II linii warszawskiego metra wymusiła zamknięcie tunelu[3]. Nad tunelem powstał duży skwer, ze ścieżkami rowerowymi i alejkami.

Otwarcie tunelu nastąpiło w sierpniu 2003 roku. Od sierpnia 2012, tunel został zamknięty dla ruchu ze względu na wypłukanie ziemi pod tunelem. Awaria nastąpiła w trakcie budowy stacji metra Centrum Nauki Kopernik. Ruch samochodowy prowadzony był objazdami bulwarami wiślanymi oraz Wybrzeżem Kościuszkowskim. Ratusz planował ponowne otwarcie tunelu do końca 2012 roku[4][5]. Ponowne otwarcie nastąpiło 23 czerwca 2013[6].

Cel | edytuj kod

Tunel powstał w związku z budową Mostu Świętokrzyskiego. Jezdnia mostu została zaprojektowana tuż nad poziomem jezdni Wisłostrady, wskutek czego przejazd wzdłuż Wisły trzeba było umieścić w tunelu.

Tunel okazał się przydatny – przyspieszył przejazd Wisłostradą w obu kierunkach oraz spowodował, że Most Świętokrzyski stał się mostem lokalnym, przeznaczonym dla dojeżdżających z Pragi do centrum do pracy. Niestety obecnie wyraźnie widać, że tunel jest za krótki – w godzinach popołudniowych zatyka się w kierunku północnym, gdyż skrzyżowanie pod mostem Śląsko-Dąbrowskim ma dość skomplikowany układ świateł. Istnieją plany budowy dalszej części tunelu, nie wiadomo jednak czy zostaną one zrealizowane.

Konstrukcja | edytuj kod

Dwunawowy tunel drogowy, po trzy pasy ruchu w każdą stronę. W kierunku południowym tunel ma 930 m, zaś w kierunku północnym 889 m. Tunel wyposażony jest w systemy szybkiego oddymiania i wentylacji, oraz specjalne urządzenia zapewniające łączność odpowiednim służbom podczas akcji ratowniczych. W każdym z tuneli mniej więcej w połowie znajduje się przystanek autobusowy.

Strop tunelu lekko opada na obie strony, dzięki czemu woda nie zatrzymuje się na nim, tylko spływa grawitacyjnie na boki i wsiąka w grunt. Trzy grube i głębokie ściany szczelinowe, na których opiera się tunel, w dolnych partiach mają "zęby", otwory, umożliwiające swobodny spływ wody pod tunelem od strony skarpy do Wisły[7][8].

Nad częścią tunelu, na ogromnych, pustych w środku skrzyniach fundamentowych, zbudowano Centrum Nauki Kopernik. Podczas budowy centrum w 2008 część tunelu Wisłostrady odkopano, a wzdłuż niego od strony ul. Wybrzeże Kościuszkowskie zbudowano dodatkowy tunel techniczny na instalacje elektryczne i wodno-kanalizacyjne[8].

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Najdłuższy tunel w Polsce. [dostęp 2010-05-11].
  2. Niepotrzebne tunele: podziemne przejazdy windują koszty inwestycji - Raporty surowcowe - Forsal.pl – Biznes, Gospodarka, Świat, forsal.pl [dostęp 2017-11-20] .
  3. Osunięcie ziemi na budowie metra. Zamknięte most i Wisłostrada
  4. Nowy objazd Wisłostrady tuż nad brzegiem Wisły
  5. Tunel Wisłostrady od nowa? Ratusz dementuje
  6. Tunel Wisłostrady wreszcie otwarty! Ale na razie zwężony. warszawa.gazeta.pl, 2013-06-22. [dostęp 2013-06-23].
  7. Jarosław Osowski: Zalana stacja metra to wina wykonawcy? Zabrakło studni. Gazeta.pl, 2012-08-22. [dostęp 2012-08-28].
  8. a b Dariusz Bartoszewicz: Czy zalanie stacji metra Powiśle zagraża Kopernikowi?. Gazeta.pl, 2012-08-25. [dostęp 2012-08-28].
Na podstawie artykułu: "Tunel Wisłostrady" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy