Tychy Grota-Roweckiego


Na mapach: 50°06′49,118″N 18°59′13,250″E/50,113644 18,987014

Tychy Grota-Roweckiego w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Tychy Grota–Roweckiego – przystanek kolejowy Szybkiej Kolei Regionalnej w Śródmieściu Tychów pod wiaduktem w ciągu ulicy generała Stefana Grota-Roweckiego. Przystanek powstał w 2012 roku w ramach rozbudowy Szybkiej Kolei Regionalnej.

Spis treści

Historia | edytuj kod

 Zobacz więcej w artykule Szybka Kolej Regionalna, w sekcji Historia.

15 lutego 2011 PKM Tychy podpisało umowę z Przedsiębiorstwem Robót Komunikacyjnych na budowę przystanków Tychy Lodowisko, Tychy Aleja Bielska i Tychy Grota-Roweckiego oraz modernizację przystanku Tychy Zachodnie[1][2]. Pierwotnie zakładano zamiast budowy tego obiektu przebudowę stacji Tychy Miasto, ale zdecydowano się na budowę nowego przystanku jako rozwiązanie tańsze[3].

Wszystkie te przystanki zostały otwarte 1 września 2012[4]. Tego samego dnia Przewozy Regionalne wydłużyły do Tych Lodowiska relacje swoich pociągów kończących dotychczas bieg w Tychach Mieście[4]. 9 grudnia 2012 obsługa przystanku, podobnie jak i całej SKR, została przejęta przez Koleje Śląskie[5].

Linie kolejowe | edytuj kod

Przystanek znajduje się przy dwutorowej linii kolejowej nr 179 Tychy – Mysłowice Kosztowy[6]. Dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 m znajdują się po zewnętrznych stronach torów[7].

Infrastruktura | edytuj kod

Przystanek jest wyposażony w automaty biletowe, dynamiczną informację pasażerską, megafony, monitoring, oświetlenie, wiaty i słupki alarmowo-rozmówne[8].

Ruch pociągów | edytuj kod

Tychy Grota-Roweckiego to przystanek Szybkiej Kolei Regionalnej (linia S4 Kolei Śląskich Sosnowiec Główny – Tychy Lodowisko)[9]. Na linii obowiązuje takt godzinny. Część kursów kończy/rozpoczyna bieg w Katowicach[9].

Komunikacja z przystankiem | edytuj kod

W pobliżu przystanku kolejowego Tychy Grota-Roweckiego znajduje się przystanek autobusowo-trolejbusowy Tychy Gen Grota-Roweckiego obsługiwany przez ZTM. Przystanek sąsiaduje z osiedlami C i D („Celina” i „Dorota”) od północy i M i N („Magdalena” i „Natalia”) od południa[10].

Przypisy | edytuj kod

  1. Tychy: Podpisana umowa na zadanie „Szybka Kolej Regionalna Tychy”. inforail.pl, 2011-02-19. [dostęp 2012-10-15].
  2. Szybka Kolej Regionalna Tychy – Dąbrowa Górnicza etap I Tychy Miasto – Katowice. bip.umtychy.pl. [dostęp 2012-10-15].
  3. Szybka Kolej Regionalna. W: Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego [on-line]. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. [dostęp 2013-08-29].
  4. a b Ruszyła Szybka Kolej Regionalna do Tychów. 2012-09-01. [dostęp 2012-09-01].
  5. Ryszard Rusak. Chaos na Kolejach Śląskich. „Świat Kolei”. 1/2013, s. 14–17. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  6. 2010/S 213-327354 OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU – ZAMÓWIENIA SEKTOROWE. bip-archiwum.umtychy.pl. [dostęp 2013-05-27].
  7. PRK Kraków SA Zdobywcą III Nagrody w konkursie Budowa Roku 2012.. prk.krakow.pl, 2012-06-26. [dostęp 2012-06-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-06-09)].
  8. Ruszyła Szybka Kolej Regionalna do Tychów. rynek-kolejowy.pl, 2012-09-01. [dostęp 2012-09-01].
  9. a b Rozkład jazdy Kolei Śląskich ważny od 4 IX 2016 do 15 X 2016. [dostęp 2016-09-25].
  10. Google Maps. [dostęp 2013-08-29].
Na podstawie artykułu: "Tychy Grota-Roweckiego" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy