US F1 Type 1


US F1 Type 1 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

US F1 Type 1 – samochód Formuły 1 zaprojektowany przez Kena Andersona zbudowany przez US F1 Team, który miał być używany w sezonie 2010. Nigdy nie wziął udziału w wyścigu.

Historia | edytuj kod

Zespół US F1 Team w 2009 roku wraz z Campos Meta Team oraz Manor Grand Prix został zgłoszony do udziału w sezonie 2010 Formuły 1[1]. Bolid został zaprojektowany przez Kena Andersona[2]. Zespół planował, że ich US F1 Type 1 zostanie zbudowany do jesieni i będzie gotowy do pierwszej jazdy podczas zimowych testów przed następnym sezonem, które odbędą się po zniesieniu zakazu – w styczniu 2010 roku[3]. Bolid miał używać silnika Cosworth CA2010[4] oraz zostać zaprojektowany za pomocą technologii CFD, a gotowy bolid miał być przetestowany w tunelu aerodynamicznym. FIA zgodziła się na ustępstwa, i pozwoliła zespołowi, by pierwsze testy bolidu odbył na torze Barber Motorsport Park w Alabamie w Stanach Zjednoczonych, a nie w Europie[5]. Bolid miał być pomalowany na kolor niebieski, taki, na jaki w latach 60. XX wieku malowano amerykańskie bolidy[6]. 26 stycznia 2010 zespół podpisał umowę na starty w sezonie 2010 z Argentyńczykiem José Maríą Lópezem[7]. Argentyński kierowca, jego rodzina i Argentyński Związek Motorowy za starty Lopeza w zespole zapłacili 830 tysięcy dolarów[8]. W lutym, z powodu problemów finansowych zespół był zmuszony odłożyć testy zderzeniowe bolidu. Kilka dni później team poprosił FIA o możliwość opuszczenia czterech pierwszych wyścigów[9]. 2 marca 2010 ogłoszono, że debiut zostanie opóźniony do 2011 roku, a prace nad bolidem zostały zawieszone[10]. 10 czerwca 2010 odbyła się aukcja podczas której zlicytowano aktywa zespołu, w tym m.in. niedokończony bolid uzyskując w sumie 1 400 000 dolarów[11][12].

Przypisy | edytuj kod

  1. Keith Collantine: Lola reveals 2010 F1 car model (ang.). f1fanatic.co.uk, 2009-09-09. [dostęp 2013-01-09].
  2. US-Cosworth Type 1 (pol. • ang.). f1ultra.pl. [dostęp 2013-01-10].
  3. Lukas: Bolid USF1 będzie gotowy jesienią 2009 roku (pol.). f1wm.pl, 2009-02-26. [dostęp 2009-12-02].
  4. Luke: US F1 Type 1: Formula One 2010 preview (ang.). racecar-engineering.com, 2010-01-19. [dostęp 2013-01-10].
  5. Marek Roczniak: Bolid US F1 przejdzie pierwsze testy w USA (pol.). f1wm.pl, 2010-01-08. [dostęp 2010-01-26].
  6. Michał Roszczyn: US F1 prawdopodobnie z niebieskimi bolidami (pol.). f1wm.pl, 2000-08-20. [dostęp 2010-01-26].
  7. deeze: US F1 ogłasza podpisanie kontraktu z Lopezem (pol.). f1wm.pl, 2010-01-26. [dostęp 2010-01-26].
  8. Mariusz Karolak: Lopez wraca do Argentyny bez posady w F1 (pol.). f1wm.pl, 2010-03-05. [dostęp 2010-03-05].
  9. Igor Szmidt: US F1 prosi o pozwolenie opuszczenia czterech pierwszych wyścigów (pol.). f1wm.pl, 2010-02-20. [dostęp 2010-02-20].
  10. deeze: Koniec marzeń US F1 (pol.). f1wm.pl, 2010-03-02. [dostęp 2010-03-03].
  11. U.S. F1 auctions rare racing items--and couches (ang.). autoweek.com, 2010-06-11. [dostęp 2010-06-17].
  12. GMM: USF1 auction raises $1.4m for creditors (ang.). motorsport.com, 2010-06-17. [dostęp 2011-03-22].
Na podstawie artykułu: "US F1 Type 1" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy