Ukraina. Maski rewolucji


Ukraina. Maski rewolucji w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ukraina. Maski rewolucji (fr. Ukraine, les masques de la révolution) – francuski film dokumentalny w reżyserii Paula Moreiry z 2016 roku, po raz pierwszy pokazany na antenie telewizji Canal+. Dokument przedstawia wydarzenia, które doprowadziły do zmiany władzy na Ukrainie na początku 2014 roku. Dużo uwagi poświęca ugrupowaniom skrajnie prawicowym oraz ich roli w starciach podczas protestów w Kijowie i z uczestnikami prorosyjskich wystąpień na południu i wschodzie kraju, w szczególności pożarowi w Domu Związków Zawodowych w Odessie. Według autorów filmu za ukraińską „rewolucją godności” stały siły działające na rzecz Stanów Zjednoczonych, wykorzystujące do osiągnięcia swoich celów ugrupowania radykalne. Jeszcze przed premierą film wywołał kontrowersje.

Spis treści

Produkcja | edytuj kod

Sam reżyser przedstawia swój film jako „śledztwo specjalne”[1]. Do realizacji obrazu skłonił go, jak sam mówi, rozdźwięk między „entuzjazmem mediów wokół rewolucji a drobnymi sygnałami, które go niepokoiły”[2]. oraz skąpe relacje europejskich mediów z tragedii w Domu Związków Zawodowych. Twierdzi, że przed filmem fakt śmierci 45 osób w Odessie był nieznany[3]. Sam Paul Moreira odwiedził Ukrainę długo po opisanych w filmie wydarzeniach.

Fabuła | edytuj kod

W filmie Moreira przeprowadza wywiady z członkami ochotniczego pułku „Azow” (który został utworzony jako ochotniczy batalion w maju 2014 roku[4]), partii politycznej Ogólnoukraińskie Zjednoczenie „Swoboda” i prawicowego ruchu Prawy Sektor, które według Moreiry były przewodnią siłą polityczną ukraińskiej rewolucji[1]. Zwraca też uwagę na wydarzenia 2 maja 2014 roku w Odessie, winnymi których Moreira ukazuje członków i zwolenników Prawego Sektora[4].

Moreira dochodzi do wniosku, że w trakcie Euromajdanu doszło do skrajnie prawicowego zamachu stanu dokonanego przy wsparciu nacjonalistycznych ugrupowań o orientacji neonazistowskich, które od tego czasu dyktują politykę nowym władzom kraju. Według francuskiego dziennikarza Ukraina jest obecnie w chaosie, za który odpowiedzialne są grupy ekstremistów i USA[5].

Pokaz | edytuj kod

Film został pokazany 1 lutego 2016 roku na antenie prywatnej francuskiej telewizji Canal+ w ramach programu „Special Investigation” o godzinie 22:30. 7 lutego roku został wyemitowany ponownie. Po raz trzeci film pokazano 14 lutego[6].

21 lutego 2016 roku film został wyemitowany na antenie polskiej telewizji „TVN24” w ramach cyklu „Ewa Ewart poleca”[7]. Przed pokazem prowadząca program określiła obraz jako „kontrowersyjny”[8].

Szwedzka telewizja publiczna SVT miała wyświetlić dokument 1 maja 2016 roku, ale ambasador Ukrainy w Szwecji Ihor Sahacz i kilka ukraińskich organizacji próbowały wpłynąć na STV, by nie pokazywała filmu[9]. Wątpliwości wobec opisu roli ugrupowań prawicowych sprawiły, że redakcja odroczyła premierę[10]. Ostatecznie film pokazano 23 maja. Szwedzkie tłumaczenie różniło się w kilku miejscach od francuskiego oryginału. Szwedzki narrator opisuje między innymi: „Krym to półwysep na południu Ukrainy. Większość populacji to Rosjanie. Po rewolucji na Ukrainie Krym został zaatakowany przez siły rosyjskie”, podczas gdy w oryginale fragment ten brzmi: „Krym jest półwyspem położonym na południe od Ukrainy, zamieszkałym głównie przez Rosjan. Po rewolucji ukraińskiej ludność Krymu masowo głosowała w referendum za przystąpieniem do Rosji”. Zmiany montażowe były przyczyną zawiadomienia do Szwedzkiej Komisji ds. Radia i Telewizji[11].

Odbiór | edytuj kod

W dniu pokazu filmu Ambasada Ukrainy w Paryżu nazwała go „dezinformacją” i poprosiła kierownictwo Canal+ o zdjęcie filmu z anteny[1]. Francuski dziennikarz Marc Cohen oskarżył ukraińskiego ambasadora o „haniebną próbę cenzury”. Jak podkreślił Cohen, „to jest Francja, a nie Katar czy Korea Północna[12].

Ambasada Ukrainy w Polsce nazwała emisję filmu „nieprzyjaznym gestem” oraz oświadczyła, że „oczekuje wyjaśnień” od telewizji TVN24 w związku z emisją filmu[13][14].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Jelena Servettaz: Как если бы по Canal+ показали сюжет Russia Today... (ros.). Deutsche Welle, 2016-02-02. [dostęp 2020-03-02].
  2. Audrey Loussouarn: TV. Derrière les masques de la révolution ukrainienne (fr.). L'Humanité, 2016-02-01. [dostęp 2020-03-02].
  3. О показе фильма «Украина: маски революции» (ros.). Moskiewskie Biura ds. Praw Człowieka. [dostęp 2020-03-02].
  4. a b Фильм Canal + об Украине: вода на мельницу Кремля? (ros.). BBC News, 2016-02-02. [dostęp 2020-03-02].
  5. Maksim Makaryczew: Майдан лишили лоска (ros.). Rossijskaja Gazieta, 2016-02-01. [dostęp 2020-03-02].
  6. Норвегия готова спонсировать реформы на Украине только в обмен на результат (ros.). РЕГНУМ, 2016-02-08. [dostęp 2020-03-02].
  7. Посольство Украины в Польше осудило показ фильма "Маски революции" (ros.). RIA Nowosti, 2016-02-22. [dostęp 2020-03-02].
  8. Польский телеканал показал антиукраинский фильм "Маски революции" (ros.). Левый берег, 2016-02-21. [dostęp 2020-03-02].
  9. Martin Aagård: Ukrainas ambassadör stoppar dokumentär i SVT (szw.). Aftonbladet, 2016-04-29. [dostęp 2020-03-02].
  10. Gustav Sjöholm: SVT stoppar kritiserad dokumentärfilm (szw.). STV, 2016-04-28. [dostęp 2020-03-02].
  11. Anders Romelsjö: Anmälan till Granskningsnämnden om Ukraina-filmen (szw.). Anders Romelsjö på Jinge.se, 2016-05-25. [dostęp 2020-03-02].
  12. Marc Cohen: L’ambassade d’Ukraine veut faire interdire un docu sur Canal+ (fr.). Causeur, 2016-02-01. [dostęp 2020-03-02].
  13. Oświadczenie Ambasady Ukrainy w Polsce w sprawie emisji przez polską telewizję TVN24 zmanipulowanego filmu Paula Moreiry „Ukraina. Maski rewolucji” (pol.). Ambasada Ukrainy w Polsce, 2016-02-22. [dostęp 2020-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-03-02)].
  14. Ambasada Ukrainy chce wyjaśnień od TVN24 w związku z filmem „Ukraina. Maski rewolucji”. „Produkt propagandy prorosyjskiej” (pol.). Wirtualne Media, 2016-02-22. [dostęp 2020-03-02].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Ukraina. Maski rewolucji" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy