Ulica Szlak Bursztynowy w Kaliszu


Na mapach: 51°45′01,9″N 18°05′31,8″E/51,750528 18,092167

Ulica Szlak Bursztynowy w Kaliszu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ulica Szlak Bursztynowy[1] (Trasa Bursztynowa[2]) – ulica w Kaliszu o długości 3,25 km, jedna z głównych arterii miasta, stanowiąca obwodnicę śródmiejską. Zaczyna się przy ulicy Górnośląskiej, a kończy przy ulicy Łódzkiej.

Na odcinku Górnośląska–Częstochowska dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Historia | edytuj kod

Budowa trasy w październiku 2010

Koncepcja południowej obwodnicy Kalisza pojawiła się po raz pierwszy w niemieckim dokumencie planistycznym z 1940[2]. W 1957 trasa ta, pod nazwą Arteria Południowa, określona została jako jedna z najważniejszych dla ruchu tranzytowego[2]. Jej przebieg był utrzymywany i aktualizowany w kolejnych opracowaniach w 1961, 1971, 1985 i 1991[2]. Ostateczny korytarz trasy został ustalony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Kalisza z 1998[2].

Pierwsze prace nad odcinkiem łączącym ulice Częstochowską i Łódzką o długości 1,3 km rozpoczęły się w 1999; do 2003 powstały mosty na Swędrni (Bursztynowy) i Prośnie (św. Wojciecha)[3]. Właściwa budowa trasy, biegnącej w większości po nasypie, nastąpiła w latach 2004–2005, a otwarcie odbyło się 16 września 2005[2]. Na obu końcach tego odcinka ustawiono znaki z mapą szlaku bursztynowego.

Od grudnia 2007 do września 2008 wykonano 200-metrowy, dwujezdniowy odcinek od ul. Górnośląskiej do ul. Dworcowej wraz z przebudową fragmentów ww. ulic[4]. Ostatni etap budowy (od ul. Dworcowej do ul. Częstochowskiej) rozpoczął się pod koniec 2009[2]. Trasa pobiegła m.in. po skarpie nad Parkiem Przyjaźni, którą wzmocniono za pomocą pali wypełnionych żwirem[5]. Powstały trzy ronda, na których ustawiono rzeźby autorstwa Roberta Sobocińskiego, ostatecznie pozostała tylko jedna z nich („Kosmogonia Ptolemeusza” na rondzie Klaudiusza Ptolemeusza)[6]. Uroczyste oddanie drogi do użytku nastąpiło w dniach 13–14 listopada 2010[2]. Na odcinku tym wprowadzono zakaz wjazdu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 15 ton[7].

Komunikacja miejska | edytuj kod

Przy ulicy znajduje się 10 przystanków autobusowych, z czego dwa nie są użytkowane[8].

Przypisy | edytuj kod

  1. Uchwała Nr LV/734/2010 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 30 września 2010 roku. bip.kalisz.pl, 2010-09-30. [dostęp 2018-07-01].
  2. a b c d e f g h Kalisia Nowa nr 10-11-12/2010. kalisz.pl. [dostęp 2018-09-29]. [zarchiwizowane z tego adresu (2018-06-22)].
  3. Alfred Kaczmarek: Dzieje kaliskich ulic. Kalisz: Towarzystwo Miłośników Kalisza, 2002, s. 151. ISBN 83-918428-0-0.
  4. II odcinek Trasy Bursztynowej. inwestycje.kalisz.pl. [dostęp 2018-09-29].
  5. Bursztynowa jak w tunelu. zyciekalisza.pl. [dostęp 2018-07-01].
  6. Gdzie zniknęły rzeźby z kaliskich rond?. faktykaliskie.pl, 2016-07-22. [dostęp 2018-07-01].
  7. Z pozwoleniami na trasie. rc.fm, 2012-03-16. [dostęp 2018-07-01].
  8. Kalisz KLA – Rozkład jazdy. rozklad.com. [dostęp 2018-09-29].
Na podstawie artykułu: "Ulica Szlak Bursztynowy w Kaliszu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy