Ursus C-4011


Ursus C-4011 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Ursus C-4011 na plaży w Niechorzu Ursus C-4011 z boku

Ursus C-4011ciągnik rolniczy produkowany w latach 1965–1970 przez Zakłady Mechaniczne Ursus.

Spis treści

Historia modelu | edytuj kod

Przełom lat 50. i 60. w polskim rolnictwie przyniósł zapotrzebowanie na nowoczesne średnie i ciężkie ciągniki rolnicze. Wówczas narodził się pomysł nawiązania współpracy z fabryką ciągników ZETOR w Czechosłowacji. Jesienią 1961 r. udała się tam specjalna delegacja partyjno-rządowa na rozmowy o współpracy[1]. W 1962 roku pomiędzy ZM Ursus oraz czechosłowackim producentem ciągników firmą Zetor podpisano umowę, na mocy której strona polska zrezygnowała z produkcji średnich ciągników własnej konstrukcji i przyjęła licencję na ciągnik Zetor 4011. Pierwszy ciągnik wyjechał z hali fabrycznej 15 kwietnia 1965 r.[2] W kwietniu 1967 r. ciągnik C-4011 zdobył srebrny medal na Targach w Budapeszcie[3].

Do napędu ciągnika zastosowano 4-cylindrowy żeliwny silnik wysokoprężny typu S-4001 o pojemności skokowej 3120 cm³ i mocy maksymalnej 31 kW (42 KM). Produkcja została zakończona w 1970 roku po wyprodukowaniu 98 284 sztuk tego modelu. W następnych latach konstrukcja ciągnika C-4011 była rozwijana i modernizowana, dając początek serii ciągników Ursus C-355, Ursus C-355M, Ursus C-360, Ursus C-362 i Ursus C-360-3P, którego produkcję zakończono w 1993 roku. W sumie wyprodukowano 650 881 sztuk wszystkich odmian ciągników średnich.

Na bazie Ursusa C-4011 produkowane były koparko-spycharki Waryński KSH-45 przez zakłady Bumar-Waryński, a następnie w Fabryce Maszyn Budowlanych Bumar Proma w Ostrówku Węgrowskim[4].

Dane techniczne | edytuj kod

  • Klasa – 0,9

Silnik:

  • Typ – Ursus S-4001,
  • Rodzaj – wysokoprężny, chłodzony cieczą
  • Liczba cylindrów – 4
  • Pojemność – 3120 cm³
  • Moc znamionowa – 31 kW (42 KM) przy 2000 obr./min
  • Max. moment obrotowy – 180 Nm przy 1500 obr./min
  • Stopień sprężania – 17
  • Średnica cylindra – 95 mm
  • Skok tłoka – 110 mm
  • Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej – 265 g/kWh
  • Kolejność zapłonów – 1–3–4–2
  • W pierwszych egzemplarzach był montowany dekompresator
  • Pompa wtryskowa P24-05 produkcji Zakładu Aparatury Wtryskowej W.S.K. "PZL-Mielec"[5]

Układ napędowy:

Układy jezdne:

  • Oś przednia nienapędzana, resorowana, typu rurowego, rozsuwana
  • Hamulec zasadniczy szczękowy, sterowany hydraulicznie
  • Max. prędkość do przodu 25,6 km/h przy ogumieniu 13–28

Układy agregowania:

  • Podnośnik hydrauliczny z pompą o wydajności 20 l/min i ciśnieniu 10 MPa, regulacja pozycyjna, siłowa i mieszana produkcji Zjednoczonych Zakładów Archimedes we Wrocławiu
  • Automatyczna regulacja głębokości orki poprzez cięgło centralne TUZ
  • Układ hydrauliki zewnętrznej z jednym szybkozłączem
  • TUZ kategorii II wg ISO, udźwig na końcach dźwigni dolnych 1200 kg
  • Zespoły zaczepowe: górny zaczep transportowy, zaczep rolniczy wahliwy i belka narzędziowa
  • WOM zależny i niezależny 540 obr./min
  • Masa ciągnika bez obciążników 2190 kg

Wersja eksportowa | edytuj kod

Wersją eksportową modelu C-4011 o takich samych parametrach technicznych, był model C-350 produkowany w latach 1965 - 1970 przez Zakłady Przemysłu Ciągnikowego „Ursus” w Warszawie.

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. J. Domżalski, Zawsze na wysokich obrotach, [w:] Ursus, pod red. A. Orłowskiego, Warszawa 1978, s. 33.
  2. J. Domżalski, Zawsze na wysokich obrotach, [w:] Ursus, pod red. A. Orłowskiego, Warszawa 1978, s. 34.
  3. M. Syska, Kalendarium przemysłu ciągnikowego w Polsce, [w:] Ursus, pod red. A. Orłowskiego, Warszawa 1978, s. 292.
  4. Legendarny „ostrówek” | Historia | Samochody Ciężarowe | Trucks&Machines, www.trucks-machines.pl [dostęp 2018-07-09]  (pol.).
  5. Wytwórnia Aparatury Wtryskowej PZL-Mielec Sp. Z o.o. | Aparatura wtryskowa, pompy wtryskowe, odlewnia, www.waw.mielec.pl:80 [dostęp 2018-05-07] [zarchiwizowane z adresu 2008-04-27] .

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Ursus C-4011" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy