V12


V12 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Lotniczy silnik Liberty L-12 produkowany w latach 1917-1919 12-cylindrowy silnik Ferrari 550 Maranello

V12silnik widlasty o dwunastu cylindrach w dwóch rzędach zamontowanych we wspólnej skrzyni korbowej. Zazwyczaj kąt rozwarcia między cylindrami wynosi 60°, wszystkie tłoki napędzają wspólny wał korbowy[1]. Silniki V12 znajdują zastosowanie do napędu lokomotyw (np używane w Polsce ST44, SP45, Class 66), statków, generatorów, ciężkiego sprzętu budowlanego, a także luksusowych i sportowych samochodów osobowych. Kolejność zapłonu dla silnika V12 to zwykle 1-10-5-7-3-11-6-9-2-12-4-8 lub rzadziej 1-9-2-7-4-8-6-10-5-12-3-11[2]. Przed wprowadzeniem silników turbośmigłowych i turboodrzutowych, silniki V12 były stosowane również w samolotach.

Przykładowe seryjne samochody z silnikami V12 | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Malcolm James Nunney: Light and Heavy Vehicle Technology. Wyd. 4. Butterworth-Heinemann, 2007, s. 13–14. ISBN 978-0-7506-8037-0. (ang.)
  2. Jan Aleksander Wajand, Jan Tomasz Wajand: Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2005, s. 436. ISBN 83-204-3054-2.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (Silnik widlasty):
Na podstawie artykułu: "V12" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy