Van Hool Astromega


Van Hool Astromega w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Van Hool Astromega – seria dwupokładowych autokarów turystycznych produkowana od 1982 roku przez belgijskie przedsiębiorstwo Van Hool w Liège.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Po sukcesie rynkowym modeli autokarów wysokopokładowych Van Hool Alizée oraz Van Hool Alicron, zaprezentowanych w 1978 r.[1], przedsiębiorstwo zdecydowało się rozpocząć prace badawcze nad modelem autokaru piętrowego. W efekcie w 1982 r. miała miejsce premiera dwóch modeli dwupokładowych – TD820 Amarant i TD824 Astromega[2]. Oba pojazdy konstrukcyjnie oparto na produkowanej przez Van Hool serii autokarów T8. Później do produkcji wprowadzono jeszcze model TD827 Astromega. Mimo to, produkcja tych pojazdów aż do końca XX w. osiągała poziom 20–50 sztuk rocznie[2]. W 1997 r. miała miejsce premiera nowej generacji autokarów piętrowych Astromega. Do produkcji wprowadzono model TD924, który w 2003 r. zastąpiono modelem TD925 o długości 13,15 m i pojemności do 83 miejsc[3][4][5]. Równolegle w 1997 r. w ofercie znalazł się model TD927 o długości 14,1 m mogący zabrać na pokład do 93 pasażerów[4][5]. W 2002 r. nastąpił wzrost zainteresowania klientów autokarami piętrowymi Van Hool, kiedy to sprzedano po raz pierwszy ponad 100 sztuk modelu T9 Astromega w ciągu jednego roku – głównie były to pojazdy zabudowane na podwoziu Volvo na rynek brytyjski. Kolejne ożywienie w sprzedaży pojazdów piętrowych Van Hool nastąpiło w 2007 r. i od tego czasu roczna produkcja modelu wynosi ponad 100 sztuk rocznie, z czego największymi odbiorcami są przewoźnicy autokarowi z USA, którym dedykowana jest specjalna wersja modelu TD925 spełniająca amerykańskie wymagania prawne dotyczące autokarów[2]. Kolejna generacja autokarów tego modelu – obejmująca modele TDX25 i TDX27 Astromega – zadebiutowała w 2011 r[6]. W 2013 r. Van Hool TDX27 Astromega wziął udział w konkursie o tytuł Autokar Roku 2014, razem z autokarami Mercedes-Benz Travego Edition 1 oraz Setra S515 HD[2]. Ostatecznym zwycięzcą okazał się autokar marki Setra[7].

Konstrukcja | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Van Hool NV – od diamentów do autobusów (część II), infobus.pl, 8 listopada 2002 [dostęp 2020-01-26] [zarchiwizowane z adresu 2013-06-16]  (pol.).
  2. a b c d ZbigniewZ. Rusak ZbigniewZ., Nad pięknym modrym Dunajem – Coach Euro Test 2013, 2013 [dostęp 2020-01-26]  (pol.).
  3. Van Hool TD824 Astromega '1992–97, en.wheelsage.org [dostęp 2020-01-26]  (ang.).
  4. a b Ready for new challenges – Van Hool History, vanhool.be [dostęp 2020-01-26]  (ang.).
  5. a b ZbigniewZ. Rusak ZbigniewZ., Transexpo w nowych halach (cz. 1) [dostęp 2020-01-26]  (pol.).
  6. Cooperate for top performances – Van Hool History, vanhool.be [dostęp 2020-01-26]  (ang.).
  7. Setra Comfort Class 500 jako "Coach of the Year 2014", infobus.pl, 20 września 2013 [dostęp 2020-01-26]  (pol.).
  8. TX Astromega: Komfort z najwyższej półki, vanhool.be [dostęp 2020-01-26]  (pol. • ang. • niderl. • fr. • niem. • wł. • hiszp.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Van Hool Astromega" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy