Volkswagen Golf V


Volkswagen Golf w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Volkswagen Golf V)
To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 9 wrz 2019. Od tego czasu wykonano 2 zmiany, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Volkswagen Golfsamochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez niemiecką markę Volkswagen od 1974 roku. Od 2019 roku produkowana jest ósma generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Volkswagen Golf I - tył Volkswagen Golf I po liftingu Volkswagen Golf I - tył po liftingu Volkswagen Golf I — tył wersji pięciodrzwiowej Volkswagen Golf I GTI

Volkswagen Golf I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1974 roku.

Geneza powstania modelu Golf sięga końca lat 60., kiedy to zarząd Volkswagen AG podjął decyzję o budowie małego samochodu kompaktowego posiadającego przedni napęd oraz silnik umieszczony z przodu. Prace zaprojektowania pojazdu powierzono w 1967 roku studiu Ital Design pod przewodnictwem Giorgetto Giugiaro[1][2]. Produkcję pojazdu rozpoczęto w marcu 1974 roku w fabryce w Wolfsburgu[3]. Początkowo oferowany był jako 3 i 5-drzwiowy hatchback.

W 1975 roku zaprezentowana została wersja przeznaczona na rynek amerykański oferowana jako Volkswagen Rabbit. W stosunku do europejskiej wersji pojazdu, auto wyróżniało się prostokątnymi reflektorami przednim oraz stylizacją nadwozia[2]. W 1976 roku zaprezentowana została usportowiona wersja GTI[1], a także wprowadzono do gamy jednostek napędowych silnik wysokoprężny o pojemności 1.5 l[4]. W październiku tego samego roku wyprodukowano milionowy egzemplarz pojazdu, a trzy lata później produkcja osiągnęła liczbę trzech milionów egzemplarzy[3].

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1975 samochód zajął 2. pozycję (za Citroënem CX)[5].

W 1979 roku do produkcji wprowadzono opracowaną we współpracy z Karmannem wersję kabriolet[4], której produkcję kontynuowano do września 1993 roku[2]. W 1982 roku do gamy jednostek napędowych wprowadzono wersję GTD, czyli turbodoładowany silnik wysokoprężny o mocy 70 KM.

W 1980 roku auto przeszło modernizację, w ramach której zmodyfikowano wygląd przedniej, jak i tylnej części nadwozia.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • C
  • CL
  • GL
  • GLS
  • GLD
  • L
  • LS
  • GLI
  • LX
  • GTD
  • GTI
  • GTI Pirelli
  • GX
  • S
  • SC

Silniki | edytuj kod


Volkswagen Citi Golf | edytuj kod

Volkswagen Citi Golf 1992 - tył Volkswagen Citi Golf 2004 Volkswagen Citi Golf 2004 - tył

Volkswagen Citi Golf trafił do produkcji w Afryce Południowej w 1984 roku.

Republika Południowej Afryki to państwo, w którym dzieje pierwszej generacji Golfa trwały najdłużej i były najbardziej urozmaicone. Produkcja w zakładach Volkswagena w Uitenhage na południowym wschodzie kraju ruszyła chwilę w 1984 roku i trwała aż przez kolejne 6 generacji do 2009 roku. Z racji prezentacji drugiego wcielenia Golfa rok wcześniej, którego oferowano równolegle w RPA, samochód zyskał nazwę Volkswagen Citi Golf, a w kolejnych latach samochód przechodził kolejne modernizacje. Największą i ostatnią był lifting z 2004 roku, kiedy to samochód zyskał bogatsze wyposażenie, inne wypełnienie tylnych lamp i zupełnie nową deskę rozdzielczą pochodzącą z pierwszej generacji Škody Fabii.


Druga generacja | edytuj kod

Volkswagen Golf II - tył Volkswagen Golf II – tył wersji pięciodrzwiowej Volkswagen Golf II GTI

Volkswagen Golf II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1983 roku.

Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w 1983 roku. W stosunku do pierwszej generacji pojazdu zwiększony został rozstaw osi oraz długość pojazdu. Sylwetkę pojazdu zaprojektował niemiecki designer Herbert Schäfer nawiązując kształtami do zaprojektowanej przez Giorgetto Giugiaro pierwszej generacji modelu.

W 1985 roku zaprezentowana została wersja GTI pojazdu napędzana szesnastozaworowym silnikiem benzynowym 1.8 o mocy 139 KM. W lutym 1986 roku zaprezentowana została wersja z napędem na cztery koła nazwana Syncro opracowana we współpracy z firmą Steyr-Daimler-Puch[6].

W latach 1987-1989 na wszystkich światowych rynkach motoryzacyjnych auto przeszło facelifting. Zmienione zostały m.in. przednie boczne szyby, zderzaki oraz atrapa chłodnicy. Pod koniec lat 80. na rynek wprowadzono dwie usportowione wersje pojazdu: Golf Rallye oraz G60 Limited wyposażone w napęd Syncro oraz sprężarkę mechaniczną (kompresor).

W 1990 roku zaprezentowana została wersja Golf Country. Pojazd zbudowany został na bazie Golfa Syncro. Zwiększony został prześwit nadwozia o 6 cm, a także dodane zostały plastikowe osłony reflektorów, zderzaków, błotników oraz miski olejowej, a koło zapasowe umieszczono na klapie tylnej[6]. Z powodu zbyt słabego popytu, auto wycofano z oferty pod koniec 1991 roku[6] po wyprodukowaniu 7735 egzemplarzy[7].

Produkcję pojazdu zakończono w lipcu 1992 roku. Przez prawie 10 lat produkcji zbudowano około 6,3 miliona egzemplarzy Golfa II[8].

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1984 model zajął 3. pozycję (za Fiatem Uno i Peugeotem 205)[9].

Silniki | edytuj kod


Wersje wyposażeniowe | edytuj kod


Trzecia generacja | edytuj kod

Volkswagen Golf III - tył Volkswagen Golf III - tył wersji trzydrzwiowej Volkswagen Golf III Variant Volkswagen Golf III Cabriolet Volkswagen Golf III Cabriolet po liftingu

Volkswagen Golf III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1991 roku.

Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w sierpniu 1991 roku[11]. W stosunku do poprzedniej generacji modelu, auto nabrało nowocześniejszego kształtu oraz otrzymało bogatszą paletę jednostek napędowych i lepsze wyposażenie.

W 1992 roku ofertę jednostek benzynowych uzupełniono o sześciocylindrowy silnik VR6 o pojemności 2.8 l i mocy 174 KM. W tym samym roku wprowadzona została wersja sedan pojazdu oferowana w Europie pod nazwą Vento, a w Stanach Zjednoczonych jako Jetta. W 1993 roku do palety jednostek napędowych wprowadzony został jeden z pierwszych motorów wysokoprężnych z rodziny TDI, a także wprowadzona została do produkcji wersja kombi oraz kabriolet[12]. W 1994 roku zwiększono pojemność skokową silnika VR6 do 2.9 litra oraz moc maksymalną do 190 KM.

W 1998 roku wersja cabrio przeszła lifting upodabniający model do Golfa IV. Produkcję pojazdu zakończono w 2003 roku[12].

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1992 model zajął 1. pozycję (wyprzedzając m.in. Opla Astrę F i Citroëna ZX)[13].

Dane techniczne | edytuj kod

Zawieszenie przednie zostało zaprojektowane jako niezależne, typu MacPherson. W jego skład wchodzą trójkątne wahacze poprzeczne, drążek stabilizatora, sprężyny śrubowe i teleskopowe amortyzatory hydrauliczne dwustronnego działania. Zawieszenie tylne jest z kolei półniezależne, ma pojedyncze wahacze wleczone, sprężyny śrubowe współosiowe z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania. Układ kierowniczy wygląda następująco. Przekładnia kierownicza jest zębatkowa z uzębieniem śrubowym. W zależności od modelu, jako wyposażenie dodatkowe lub seryjnie, układ kierowniczy może być wspomagany hydraulicznie. W wersjach ze wspomaganiem pompa napędzana jest paskiem klinowym od wału korbowego silnika.

Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom zapewniają pirotechniczne napinacze pasów, opcjonalny system ABS, strefy zgniotu, a także belki wzmacniające w drzwiach. W 1992 roku pojawiły się opcjonalne poduszki powietrzne, w późniejszym czasie dołączyły także poduszki boczne. W najmocniejszych wersjach montowano także system elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS.

Hamulce przednie są tarczowe z zaciskiem pływającym i mają tarcze pełne (m.in. samochody z silnikami ABD, AAM oraz ABS w wersjach CL oraz GL) lub tarcze wentylowane (samochody z silnikiem ABS w wersji GT lub samochody z silnikiem 2E). Hamulce tylne są bębnowe z samoczynną regulacją luzu lub tarczowe.

Układ hydrauliki w samochodach instalowano dwuobwodowy system hamulca hydraulicznego. Obwód hydrauliczny stanowi koło przednie i koło tylne położone względem niego po przekątnej. Obwody hydrauliczne przednich kół są zasilane bezpośrednio przez pompę hamulcową, tylne za pośrednictwem korektora siły hamowania. W niektórych wersjach tego modelu zastosowano układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Posiada on podciśnieniowe urządzenie wspomagające, dwuobwodową pompę hamulcową, zespół hydrauliczny, czujniki prędkości czterech kół samochodu oraz elektroniczne urządzenie sterujące.

Silniki | edytuj kod

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

Volkswagen Golf III A59 | edytuj kod

Volkswagen Golf III A59

W latach 1992–1994 Volkswagen zajmował się projektem rajdowej wersji Golfa III. Do dziś dotrwały dwa egzemplarze, jeden jest w rękach prywatnych, a drugi stanowi eksponat muzeum VW w Wolfsburgu. Trzeci najprawdopodobniej został rozbity podczas testów. A59 cechowały znacznie lepsze osiągi, nawet w porównaniu do wersji VR6. Został on poszerzony i zmniejszony został prześwit. Dodano duży spoiler na dachu oraz zmieniono zderzaki. Wizualnie A59 znacznie odbiegał od seryjnej wersji. Zastosowano 6-biegową skrzynię i napęd na cztery koła.

Silnik A59 jest najbardziej wysiloną jednostką jaka została zamontowana w trzeciej generacji Golfa. Z 2 litrowego silnika 16V uzyskano 275 KM przy 6000 obr/min. Moment obrotowy to 367 Nm przy 3500 obr/min. Wyposażony był w turbosprężarkę oraz wielopunktowy wtrysk paliwa. Projekt zarzucono w 1994 roku.

Czwarta generacja | edytuj kod

Volkswagen Golf IV - tył Volkswagen Golf IV - tył wersji trzydrzwiowej Volkswagen Golf IV Variant Volkswagen Golf IV R32 Volkswagen City Golf

Volkswagen Golf IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 1997 roku.

Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w 1997 roku[15] podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Opracowanie projektu nadwozia pojazdu powierzone zostało byłemu designerowi Audi - Hartmutowi Warkussowi[16]. W stosunku do trzeciej generacji modelu, auto otrzymało w pełni ocynkowane nadwozie z 12-letnią gwarancją na perforację. Po rozpoczęciu produkcji modelu, Volkswagen rozpoczął serię zmian w innych modelach bazujących na Golfie. Wersja cabrio trzeciej generacji poddana została liftingowi, który upodobnił ją do IV generacji modelu, natomiast wersja sedan Golfa IV przemianowana została z symbolu Vento na Bora (na rynku amerykańskim pozostała nazwa Jetta).

W maju 1999 roku zaprezentowano wersję kombi pojazdu. W tym samym roku z okazji 25-lecia produkcji Golfa wprowadzona została wersja limitowana - Generation[16]. W czerwcu tego samego roku z taśm montażowych zjechał dziewiętnastomilionowy egzemplarz[16].

W 2006 roku ostatnim egzemplarzem który zjechał z taśmy montażowej Michael Schumacher osiągnął czas 7:06 min na torze Nürburgring ustanawiając tym samym rekord świata.

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1998 model zajął 2. pozycję (za Alfą Romeo 156)[17].

Volkswagen City Golf | edytuj kod

Pomimo prezentacji piątej generacji w 2003 roku, produkcja Golfa IV była kontynuowana w Brazylii jako City Golf aż do 2010 roku. Samochód przeszedł w międzyczasie, w 2006 roku, dużą modernizację, w ramach której pojawił się nowy wygląd pasa przedniego i tylnego. Pojazd pod tą postacią oferowano w Ameryce Południowej, Meksyku i Kanadzie.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Basic
  • Trendline
  • Comfortline
  • Highline
  • Exclusive (w GTI)
  • GTI 25th Anniversary Edition (2002)
  • GTI 20th Anniversary Edition (2003)
  • R32
  • Generation (1999)
  • Pacyfic
  • Color Concept (2003)

Silniki | edytuj kod

Volkswagen Golf R32 | edytuj kod

W 2001 roku zaprezentowana została najmocniejsza wersja pojazdu - R32 wyposażona w widlasty, sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3.2 l i mocy 241 KM, która przenoszona jest na cztery koła pojazdu w technice 4Motion za pomocą sprzęgła Haldex[18] i 6-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 6-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej DSG (ze skrzynią DSG powstało tylko 500 egzemplarzy)[19].

Według danych fabrycznych, auto osiąga prędkość maksymalną 247 km/h (w rzeczywistości przekracza 260 km/h), a przyśpiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,4 s[19]. W stosunku do podstawowej wersji pojazdu obniżone i utwardzone zostało zawieszenie, zmieniony został przedni zderzak wyposażony w duże wloty powietrza oraz tylny zderzak z dwiema końcówkami wydechu oraz nakładki progowe. Nadwozie pojazdu osadzono na 18-calowych aluminiowych felgach. Auto wyposażone zostało dodatkowo m.in. w system ESP i EDS, klimatyzację automatyczną oraz obszyte skórą i alcantarą fotele Koenig[19].

Piąta generacja | edytuj kod

Volkswagen Golf V - tył Volkswagen Golf V - tył wersji pięciodrzwiowej Volkswagen Golf V Variant Volkswagen Golf V GTI

Volkswagen Golf V został zaprezentowany po raz pierwszy w 2003 roku.

Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku. Auto zbudowane zostało na płycie podłogowej PQ35 wykorzystanej do budowy m.in. Seata Altea oraz León, a także Audi A3. W stosunku do IV generacji modelu pojazd jest dłuższy, szerszy i wyższy. Zwiększona została także pojemność bagażnika[20].

W 2005 roku na bazie modelu zbudowany został minivan oferowany jako Golf Plus, wersja sedan pojazdu oferowana jako Jetta oraz coupé-cabrio oferowane jako Eos. W tym samym roku wprowadzona została najmocniejsza wersja pojazdu - R32. W 2007 roku wprowadzona została wersja kombi pojazdu[21]. W Golfie V umożliwiony został demontaż poszycia drzwi od zewnętrznej strony. Volkswagen postawił na takie rozwiązanie, aby uszkodzony element można było w prosty sposób wymienić[22].

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2004 model zajął 3. pozycję (za Fiatem Pandą i Mazdą 3)[23].

Wyposażenie | edytuj kod

  • Trendline
  • Edition
  • Comfortline
  • Highline
  • Sportline
  • Goal
  • Tour
  • United
  • Speed
  • Individual
  • Pirelli Edition
  • Fahrenheit Edition
  • GT
  • GT Sport
  • GTI
  • GTI Edition 30
  • R32

Silniki | edytuj kod

Volkswagen Golf GTI W12-650 | edytuj kod

Volkswagen Golf GTI W12-650

Prototypowa odmiana GTI W12-650 została zaprezentowana w maju 2007 roku podczas zlotu tuningowych miłośników Audi i Volkswagena organizowanym nad austriackim jeziorem Wörthersee w celu prezentacji potencjału koncernu[24].

W stosunku do oryginalnego Golfa GTI auto zostało poszerzone i obniżone. Z modelu seryjnego pozostawiono drzwi, przednią maskę oraz reflektory. Resztę nadwozia zaprojektowano od nowa. Nadwozie pojazdu osadzono na 19-calowych aluminiowych obręczach[24]. Na pokładzie samochodu schowano umiejscowiony centralnie 6-litrowy podwójny, turbodoładowany silnik benzynowy W12 (pochodzący z Bentley'a Continental GT) o mocy 650 KM oraz 750 Nm momentu obrotowego. Zawieszenie pojazdu oraz układ hamulcowy został zapożyczony z Lamborghini Gallardo, zaś klatka - Audi R8[25].

Szósta generacja | edytuj kod

Volkswagen Golf VI - tył Volkswagen Golf VI - tył wersji trzydrzwiowej Volkswagen Golf VI Variant Volkswagen Golf VI Cabriolet Volkswagen Golf VI GTI

Volkswagen Golf VI został przedstawiony po raz pierwszy w 2008 roku.

Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku[26]. Szósta generacja pojazdu zaprezentowana została dwa lata wcześniej niż zakładano. Spowodowane to było tym, że Golf V nie spełniał oczekiwań klientów oraz zarządu Volkswagena. Auto jest tak naprawdę zmodernizowaną piątą generacją pojazdu[26]. Z poprzednika przejęta została płyta podłogowa oraz konstrukcja dachu. Reszta elementów nadwozia zaprojektowana została na nowo lub została przeprojektowana. Projekt pojazdu powierzony został włoskiemu styliście Walterowi de Silvie.

W 2009 roku zaprezentowana została wersja kombi oraz Plus po liftingu. Rok później zaprezentowana została wersja sedan pojazdu oferowana jako Jetta oraz wersja cabrio[27].

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2009 model zajął 3. pozycję (za Oplem Insignią i 6. generacją Forda Fiesty)[28]. W 2009 roku samochód zdobył tytuł World Car of the Year[29].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Trendline
  • Comfortline
  • Highline
  • Move
  • Style
  • Match
  • Team
  • GTD
  • GTI
  • GTI Edition 35
  • R

Silniki | edytuj kod


Siódma generacja | edytuj kod

Volkswagen Golf VII - tył Volkswagen Golf VII - tył wersji trzydrziowej Volkswagen Golf VII Variant Volkswagen Golf VII po liftingu Volkswagen Golf VII GTI Volkswagen Golf VII GTE

Volkswagen Golf VII został zaprezentowany po raz pierwszy we wrześniu 2012 roku.

Pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany 4 września 2012 roku w Narodowej Galerii w Berlinie. Oficjalna prezentacja pojazdu miała miejsce miesiąc później podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Samochód zbudowany został na bazie modułowej płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3 III, Seata Leóna III oraz Škody Octavia III.

W porównaniu do szóstej generacji modelu auto jest bardziej przestronne z większą kabiną i przestronnym bagażnikiem. Auto oferuje także więcej systemów bezpieczeństwa: m.in. system multikolizyjny, który automatycznie wyhamowuje pojazd w celu uniknięcia kolizji, system adaptacyjnego tempomatu, system wykrywania zmęczenia kierowcy oraz system automatycznego parkowania i rozpoznawania znaków drogowych.

W marcu 2013 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowana została nowa jednostka napędowa, zasilana sprężonym gazem ziemnym (CNG). Auto wyposażone w taki silnik został oznaczony skrótem TGI BlueMotion[41]. W połowie 2013 roku zaprezentowana została najbardziej oszczędna wersja tego modelu. Golf 1.6 TDI Bluemotion dysponuje mocą 110 KM i na jednym baku ma przejeżdżać 1560 km, co oznacza średnie zużycie paliwa na poziomie 3,2 l/100 km[42].

W czerwcu 2013 roku Volkswagen zaprezentował wersję kombi pojazdu – Variant. Cechuje się ona bagażnikiem o pojemności 605 l, która po złożeniu oparć tylej kanapy wzrasta do 1620 l[43]. Oprócz modeli z napędem na przednią oś, w 2013 roku producent do oferty dołączył wersje z napędem na cztery koła, czyli 4motion[44].

W sierpniu 2013 roku Volkswagen zaprezentował najmocniejszą odmianę auta - Golfa R. Samochód otrzymał przeprojektowany silnik 2.0 TSI - zmieniono m.in. tłoki, głowicę i kolektory. Zmiany pozwoliły na osiągnięcie mocy 300 KM i maksymalnego momentu obrotowego 380 Nm. Moc przenoszona jest na cztery koła za pośrednictwem sprzęgła Haldex piątej generacji. Samochód w wersji R pojawił się w salonach przed końcem 2013 roku[45].

W 2013 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie producent zaprezentował wersję Sportsvan[46].

We wrześniu 2014 roku Volkswagen zaprezentował uterenowiony model Golf Alltrack. Samochód zbudowany w oparciu o wersję kombi ma zmodyfikowane zawieszenie, zwiększony o 20 mm prześwit i napęd 4x4 4motion oraz sprzęgło Haldex piątej generacji[47][48].

We wrześniu 2015 roku ogłoszono, że do produkcji trafi Volkswagen Golf GTI Clubsport. Samochód jest napędzany silnikiem 2.0 TSI o mocy 265 KM, ale w trybie overboost na krótki okres (ok. 10 sekund) możliwe jest podniesienie mocy do 290 KM. To oznacza, że Golf GTI Clubsport jest najmocniejszym Golfem GTI w historii[49].

W październiku 2016 roku zaprezentowana została wersja po face liftingu. Przekształcone zostały detale tj. chromowane listwy oraz wloty powietrza. Reflektory przednie otrzymały zupełnie nowy układ diod LED, a także dynamiczne kierunkowskazy. Klasyczne zegary deski rozdzielczej pojazdu zastąpione zostały tzw. wirtualnym kokpitem, czyli 12,3-calowym wyświetlaczem, odświeżony został także umieszczony centralnie ekran dotykowy, który w najbogatszej wersji ma przekątną 9,2-cala. Do listy wyposażenia opcjonalnego pojazdu dopisano asystenta jazdy w korku, system Emergency Assist oraz system parkowania z przyczepą (Trailer Assist). Przy okazji liftingu do gamy benzynowych jednostek napędowych dodano silnik 1.5 TSI dostępny w dwóch wariantach mocy: 130 oraz 150 KM[50]. Nowa jednostka 1.5 TSI w każdym wariancie mocy posiada system ACT. Jest to układ, który przy niskim obciążeniu silnika odłącza dwa cylindry. Wówczas pracuje on na dwóch pozostałych, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa. 1.5 TSI wyposażony jest w filtr cząstek stałych GPF[51].

Samochód zdobył tytuł „World Car of the Year 2013[52]. Już wcześniej Golf VII zdobył również tytuł Car of the Year 2013, wyprzedzając Toyotę GT 86, Subaru BRZ oraz Volvo V40[53].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Trendline
  • Comfortline
  • Highline
  • GTD
  • GTE
  • GTI
  • R-Line
  • Cup - edycja specjalna

Silniki benzynowe | edytuj kod

Silniki Diesla | edytuj kod

Volkswagen Golf GTE | edytuj kod

W lutym 2014 roku Volkswagen zaprezentował hybrydową wersję Golfa - model GTE. Auto bazuje na rozwiązaniach technologicznych zastosowanych wcześniej w Audi A3 e-tron[54]. Samochód wyposażony jest w benzynowy silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM wspomagany jednostką elektryczną. Sumaryczna moc układu napędowego to 204 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Auto ma zasięg około 930 km i może się pochwalić świetnymi osiągami. Sprint do 100 km/h trwa 7,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. W trybie elektrycznym zasięg pojazdu wynosi około 50 km. Akumulatory o pojemności 8,8 kWh ładować można bezpośrednio z sieci - pełny cykl trwa około 3,5 h. Samochód trafił do sprzedaży przed końcem 2014 roku[55].


Volkswagen e-Golf | edytuj kod

Volkswagen e-Golf - tył

Volkswagen e-Golf został zaprezentowany po raz pierwszy w 2014 roku.

Na bazie Golfa VII zaprojektowano całkowicie elektryczną wersję e-Golf, która weszła do produkcji i sprzedaży wiosną 2014 roku. Auto posiada silnik elektryczny o mocy 85 kW (odpowiednik 115 KM) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,4 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h. Akumulatory wystarczają na przejechanie do około 300 km. Ładować można albo w ciągu kilku godzin z instalacji domowej albo z punktów szybkiego ładowania CCS w ciągu 30 minut (do 80% pojemności)[56].

Inaczej od wersji spalinowej, elektryczny Golf zyskał oddzielnego następcę. To opracowany od podstaw model ID.3, który jest pierwszym modelem z gamy nowych modeli na prąd.


Ósma generacja | edytuj kod

Volkswagen Golf VIII zostanie zaprezentowany po raz pierwszy w październiku 2019 roku.

Zupełnie nowe, ósme wcielenie Golfa zostało opracowane od podstaw na nowej platformie MQB, na której bazują inne kompaktowe modele koncernu Volkswagena przedstawione równolegle pod koniec 2019 roku. Samochód jest teraz dłuższy i ma większy rozstaw osi, zachowując zarazem ewolucyjny kierunek zmian w wyglądzie[57]. Pojawiły się węższe reflektory, a także odświeżone logo producenta[58].

Kokpit utrzymano w zupełnie nowej estetyce, gdzie dominują ekrany. Pierwszy pojawił się w miejscu zegarów, a kolejny ma funkcję dotykową i służy do obsługi m.in. systemu multimedialnego, radia, nawigacji i ustawień jazdy.

Prezentacja Golfa VIII pierwotnie miała odbyć się w czerwcu 2019 roku, jednak na skutek różnych komplikacji premiera została przesunięta na październik 2019 roku[59]. Sprzedaż ruszy na początku 2020 roku[60]. Z powodu spadającego popytu na samochody kompaktowe, Golf VIII nie będzie oferowany w USA z wyjątkiem sportowych wersji GTI i R[61]. Oferta nadwoziowa po raz pierwszy nie będzie się składać z wersji trzydrzwiowej. Prawdopodobnie zabraknie też wersji kombi[62].


Przypisy | edytuj kod

  1. a b Maciej Majewski: Volkswagen Golf I generacji. autocentrum.pl. [dostęp 2016-10-05].
  2. a b c Marcin Sobolewski: Koniec Volkswagena Golfa. moto.pl, 2009-11-07. [dostęp 2016-10-05].
  3. a b Volkswagen Golf - historia wszystkich generacji. klasyki.auto-swiat.pl, 2008-10-18. [dostęp 2016-10-03].
  4. a b Volkswagen Golf HISTORIA: 38 lat sukcesów, 7 generacji, 29 milionów sprzedanych aut - ZDJĘCIA. superauto24.se.pl, 2012-09-09. [dostęp 2016-10-04].
  5. Previous winners - Car of the Year 1975 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  6. a b c d Volkswagen Golf Country: auto, które wyprzedziło epokę. moto.onet.pl, 2010-05-24. [dostęp 2016-10-05].
  7. Volkswagen Golf Country 1990 na stronie gieldaklasykow.pl
  8. Christian Bangemann u. Beate Jeske: Auto Motor und Sport Heft 18 Seite 24. Stuttgart: 2008.
  9. Previous winners - Car of the Year 1984 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  10. Tymon Grabowski: Używany Volkswagen Golf Country. magazynauto.interia.pl, 2015-09-21. [dostęp 2016-10-05].
  11. Jerzy Kozierkiewicz: Volkswagen Golf III (1991-1997). motofakty.pl, 2006-09-25. [dostęp 2016-10-05].
  12. a b Artur Kuśmierzak: Volkswagen Golf III (awarie i problemy). autokult.pl. [dostęp 2016-10-05].
  13. Previous winners - Car of the Year 1992 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  14. Włoski miesięcznik o Samochodach, 1992 .
  15. Artur Kuśmierzak: Awarie i problemy: Volkswagen Golf IV. autokult.pl. [dostęp 2016-10-05].
  16. a b c Historia Volkswagena Golfa
  17. Previous winners - Car of the Year 1998 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  18. Jacek Ambrozik: Używany Volkswagen Golf IV (1997-2005). magazynauto.interia.pl, 2013-09-23. [dostęp 2016-10-06].
  19. a b c Radosław Turek: Volkswagen Golf R32 - kompaktowe gran turismo - Używane. topgear.com.pl, 2016-01-21. [dostęp 2016-10-06].
  20. Maciej Majewski: Po raz piąty - Volkswagen Golf. autocentrum.pl. [dostęp 2016-10-10].
  21. Artur Kuśmierzak: Volkswagen golf V (awarie i problemy). autokult.pl. [dostęp 2016-10-10].
  22. Na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu? Oględziny Golfa 5 | blog, „Jak sprawdzać auta - blog motoryzacyjny”, 16 września 2018 [dostęp 2018-11-22]  (pol.).
  23. Previous winners - Car of the Year 2004 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  24. a b Przemysław Rosołowski: Volkswagen Golf GTI W12 650. autogen.pl, 2007-05-21. [dostęp 2017-12-09].
  25. Janek Jankowski: Z archiwum prototypów #4 – Volkswagen Golf GTI W12-650. projectautomotive.pl, 2007-04-11. [dostęp 2017-12-09].
  26. a b Artur Kuśmierzak: Volkswagen Golf VI (awarie i problemy). autokult.pl. [dostęp 2016-10-11].
  27. Robert Brykała: Używany Volkswagen Golf VI (2008-). magazynauto.interia.pl, 2013-12-03. [dostęp 2016-10-11].
  28. Previous winners - Car of the Year 2009 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  29. World Car Awards - 2009 WCA Results (ang.). wcoty.com. [dostęp 2013-09-19].
  30. 2009 Volkswagen Golf 1.2 TSI Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  31. 2008 Volkswagen Golf 1.4 Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  32. 2008 Volkswagen Golf 1.4 TSI Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  33. 2008 Volkswagen Golf 1.4 TSI Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  34. 2008 Volkswagen Golf 1.6 Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  35. 2009 Volkswagen Golf GTI Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  36. 2009 Volkswagen Golf R Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  37. 2009 Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  38. 2008 Volkswagen Golf 2.0 TDI Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  39. 2008 Volkswagen Golf 2.0 TDI Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  40. 2009 Volkswagen Golf GTD Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  41. Volkswagen - Oficjalna premiera Golfa VII TGI (CNG) w wersji hatchback i Variant (kombi) (pol.). cng.auto.pl. [dostęp 31.03.2013].
  42. 1560 km na jednym tankowaniu! (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 14-07-2013].
  43. Taki jest nowy Golf Variant (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 18-06-2013].
  44. Volkswagen Golf Variant 4Motion (pol.). autocentrum.pl. [dostęp 30.07.2013].
  45. Oficjalnie: 300 KM w golfie R (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 18-06-2013].
  46. Volkswagen Golf Sportsvan (pol.). autocentrum.pl. [dostęp 12.09.2013].
  47. Filip Formella: Volkswagen Golf VII Alltrack - Kolejna opcja. autogaleria.pl, 2014-10-13. [dostęp 2014-10-22].
  48. Volkswagen Golf Alltrack (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 24-09-2014].
  49. Volkswagen Golf GTI Clubsport do produkcji! (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 12-09-2015].
  50. Wiktor Smogór: Odświeżony Volkswagen Golf - Pragmatyczny retusz. autogaleria.pl, 2016-10-11. [dostęp 2016-11-23].
  51. Silnik 1.5 TSI - opinie, usterki, eksploatacja, MotoryzacyjnyBlog.pl, 12 lutego 2019 [dostęp 2019-02-14]  (pol.).
  52. World Car Awards - 2013 WCA Results (ang.). wcoty.com. [dostęp 2013-09-19].
  53. World Car of the Year 2013 (pol.). autocentrum.pl. [dostęp 29.03.2013].
  54. MichałM. Sztorc MichałM., Volkswagen Golf GTE - test, czyli życie (z hybrydą) typu plug-in, 24 maja 2016 [dostęp 2016-08-24]  (pol.).
  55. Volkswagen Golf GTE. Hybrydowy (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 21-02-2014].
  56. Volkswagen e-Golf – SamochodyElektryczne.org, www.samochodyelektryczne.org [dostęp 2017-11-15] .
  57. Volkswagen Golf VIII przyłapany bez kamuflażu. Jest ładniejszy, niż się spodziewałem (pol.). [dostęp 2019-08-21].
  58. Volkswagen Golf VIII - na zewnątrz jak zawsze, wewnątrz wszystko nowe (pol.). [dostęp 2019-08-21].
  59. New VW Golf Reveal Delayed Until Late 2019 (ang.). [dostęp 2019-08-21].
  60. Premiera nowego Golfa opóźniona. Nie zobaczymy go we Frankfurcie (pol.). [dostęp 2019-08-21].
  61. VW Killing Standard Golf In America, GTI And R Survive (ang.). [dostęp 2019-08-21].
  62. The Next VW Golf Won't Have Estate Or 3dr Options (ang.). [dostęp 2019-08-21].


Na podstawie artykułu: "Volkswagen Golf V" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy