Właściciel procesu w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaWłaściciel procesu, menedżer procesu (ang. process owner, process manager) – jedna z ról w zarządzaniu procesami. Obok wykonawcy czynności w procesie oraz klienta procesu rola ta uznawana jest za konieczny element osobowy każdego zarządzanego procesu biznesowego[1][2].
Spis treści
- 1 Znaczenie roli właściciela procesu oraz cel jej powołania
- 2 Zadania realizowane przez właściciela procesu
- 3 Dobre praktyki w zakresie powoływania i funkcjonowania właściciela procesu
- 4 Przypisy
Znaczenie roli właściciela procesu oraz cel jej powołania | edytuj kod
Ustanowienie właścicieli procesów jest warunkiem realnego funkcjonowania zarządzania procesami (nazywanego też zarządzaniem procesowym) w organizacji. Celem powołania tej roli jest skupienie kompetencji i odpowiedzialności za planowanie i przebieg procesu w rękach jednej osoby. Właścicielem procesu jest zawsze konkretna osoba wskazana z imienia i nazwiska, w odróżnieniu od np. wykonawcy czynności, którego wskazuje się z funkcji (stanowiska) zajmowanego w organizacji[3].
Zadania realizowane przez właściciela procesu | edytuj kod
Rola właściciela procesu polega na zarządzaniu konkretnym procesem. Do zadań właściciela procesu należy[4][5]:
- definiowanie celu lub celów, które ma realizować proces,
- określanie zasobów niezbędnych do realizacji procesu,
- określanie mierników i wskaźników właściwych dla oceny procesu (KPI),
- pomiar procesu oraz zbieranie danych dotyczących procesu,
- bieżący nadzór nad przebiegiem procesu,
- zapewnianie poprawności przebiegu procesu (zapewnianie jakości procesu) i reagowanie na zaburzenia w jego przebiegu,
- obserwacja działań podejmowanych przez wykonawców kroków w procesie, weryfikacja ich błędów i pomyłek,
- motywowanie wykonawców czynności w procesie,
- zachęcanie do zgłaszania przez wykonawców czynności uwag dotyczących przebiegu procesu i spostrzeżeń ukierunkowanych na jego optymalizację oraz analiza tych zgłoszeń,
- formułowanie wniosków oraz inicjowanie i przeprowadzanie zmian w przebiegu procesu,
- optymalizacja procesu,
- kontakt z właścicielami innych procesów,
- weryfikowanie miejsca procesu w strukturze procesów organizacji,
- reprezentowanie procesu przed najwyższym kierownictwem organizacji.
Dobre praktyki w zakresie powoływania i funkcjonowania właściciela procesu | edytuj kod
Do dobrych praktyk w zakresie powoływania i funkcjonowania właściciela procesu zalicza się następujące[6][7]:
- właściciel procesu powinien być wykonawcą przynajmniej jednej czynności w procesie,
- właścicielem procesu powinna być osoba zajmująca stanowisko kierownicze,
- właściciel procesu powinien mieć zaawansowaną wiedzę odnośnie do „swojego” procesu,
- rola właściciela procesu powinna być podejmowana przez osobę świadomie i dobrowolnie, a sposób jej powołania powinien temu sprzyjać (np. konkurs, rekrutacja wewnętrzna),
- rola właściciela procesu powinna być starannie zdefiniowana i formalnie zakomunikowana w organizacji,
- uprawnienia właściciela procesu muszą być realne, a nie tylko formalne,
- sposób współpracy z właścicielem danego procesu powinien być jasno zdefiniowany i znany uczestnikom tego procesu.
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Brajer-Marczak R., Piwowar-Sulej K., „Właściciel procesu, menedżer procesu, kierownik projektu – analiza porównawcza ról i kompetencji”, Marketing i Rynek 4/2017, s. 22-31.
- ↑ Nowosielski S. (red.), „Procesy i projekty logistyczne”, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 87-89.
- ↑ Systemowe wsparcie procesów zarządzania w JST – Portal wiedzy JST http://jst.uwm.edu.pl/portalwiedzy/index.php?action=artikel&cat=2&id=27&artlang=pl
- ↑ Brajer-Marczak R., Piwowar-Sulej K., „Właściciel procesu, menedżer procesu, kierownik projektu – analiza porównawcza ról i kompetencji”, Marketing i Rynek 4/2017, s. 22-31.
- ↑ Nowosielski S. (red.), „Procesy i projekty logistyczne”, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 87-89.
- ↑ Skrzypek E., Hofman M., „Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie”, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010, s. 106-108.
- ↑ Systemowe wsparcie procesów zarządzania w JST – Portal wiedzy JST http://jst.uwm.edu.pl/portalwiedzy/index.php?action=artikel&cat=2&id=27&artlang=pl
OryginałEdytujHistoria i autorzy
