WT-9 Dynamic


WT-9 Dynamic w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

WT-9 Dynamic – ultralekki, dwuosobowy, jednosilnikowy samolot rekreacyjno-turystyczny, w konstrukcji dolnopłata zbudowanego z włókien węglowych. WT-9 Dynamic skonstruowany został przez mieszkającego na Słowacji Polaka, inż. Tadeusza Walę; produkowany jest przez firmę Aerospool, spol. s r.o. mieszczącą się w Prievidzy na Słowacji. Obecnie WT-9 Dynamic produkowany jest w dwóch wersjach: ultralekkiej, przeznaczonej głównie do celów turystycznych i rekreacyjnych oraz sportowej (LSA) na rynek amerykański.

Spis treści

Konstrukcja | edytuj kod

WT-9 Dynamic jest niewielkim gabarytowo, dwumiejscowym, jednosilnikowym dolnopłatem zbudowanym z klejonych powłok sandwiczowych uzupełnionych włóknami węglowymi. Dzięki temu samolot mieści się w wymaganiach formalnych dotyczących samolotów ultralekkich, których, zgodnie z przepisami, masa startowa nie powinna przekraczać 450 kg. Jest to pierwszy samolot ultralekki, który przeszedł z powodzeniem komplet badań dotyczących aeroelastyczności konstrukcji. Samolot produkowany jest w wersji ze stałym podwoziem, a także z podwoziem chowanym, wysuwanym hydraulicznie. Kadłub samolotu zbudowany jest z klejonych powłok sandwiczowych, których najważniejszym składnikiem są włókna węglowe. Główna część kadłuba ma szerokość całkowitą 2.45 m. W jego wnętrzu mieści się zbiornik paliwa. Standardowo jest to zbiornik o pojemności 75 dm3. Montuje się również zbiorniki o pojemności 100 dm3 oraz 125 dm3. Kadłub połączony jest z ogonem w klasyczny sposób. W samolocie montowane są czterosuwowe, czterocylindrowe silniki z zapłonem iskrowym Rotax. Pojedynczy silnik umieszczony jest w przedniej części kadłuba. W wersji ultralekkiej samolotu stosuje się silniki Rotax 912UL i Rotax 912ULS. Najsłabszy silnik Rotax 912UL posiada moc 80 KM. Silniejszy silnik Rotax 912ULS dysponuje mocą 75 kW (100 KM). Wersja sportowa LSA wyposażana jest w silnik Rotax 912iS o mocy 86 kW (125 KM). Silniki posiadają gaźnikowy system zasilania. Każdy z silników wyposażony jest w 2 gaźniki, elektryczny starter, podwójny system iskrowników oraz nierdzewne rury wydechowe. Paliwem jest 95-oktanowa benzyna samochodowa. Stosuje się śmigła drewniane lub z tworzyw sztucznych produkowane przez firmy: Woodcomp, EVRA, DUC, MTV. W zależności od opcji kąt natarcia śmigła może być stały lub też przestawny w locie, w zakresie 16°–26°. Skrzydła, podobnie jak kadłub, zbudowane są z klejonych powłok sandwiczowych, których najważniejszym składnikiem są włókna węglowe. Skrzydła wyposażone są w lotki oraz wysuwane klapy oraz winglety. Podwozie trójkołowe z przednim kółkiem. W zależności od wersji samolot wyposażony jest w podwozie stałe, lub też w podwozie chowane, wysuwane hydraulicznie. W podwoziu znajdują się systemy sprężyn połączone z amortyzatorami hydraulicznymi. Koła w podwoziu stałym posiadają owiewki. Koła podwoziowe wyposażone są w hydraulicznie sterowane hamulce tarczowe. Kabina mieści dwa, umieszczone obok siebie, fotele dla pilota oraz pasażera lub ucznia. W kokpicie stosuje się oprzyrządowanie montowane według indywidualnych zamówień poszczególnych odbiorców, od klasycznego do wielozadaniowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych. Samolot posiada klasyczne usterzenie.

Wersje | edytuj kod

Samolot produkowany jest w dwóch zasadniczych wersjach:

  • Wersja ultralekka o masie własnej 260 kg i masie startowej 450 kg, przeznaczona głównie do celów turystycznych i rekreacyjnych.
  • Wersja LSA (sportowa) o masie własnej 299,5 kg i masie startowej 549,7 kg, przeznaczona głównie na rynek amerykański.

Ponadto istnieją wersje ze stałym i z chowanym podwoziem, a także wersja TOW służąca do holowania szybowców. Oprzyrządowanie dobierane jest indywidualnie, w zależności od potrzeb nabywcy.

Samolot ultralekki WT-9 Dynamic Samolot ultralekki WT-9 Dynamic

Własności pilotażowe | edytuj kod

Na temat własności pilotażowych samolotu specjaliści wypowiadają się pozytywnie. Nie ma skłonności do wpadania w korkociąg. W powietrzu zachowuje się stabilnie. "Nawet po otrzymaniu mocnego podmuchu pod skrzydło w czasie zakrętu wraca do pierwotnego położenia". Stery są czułe i wymagają delikatnych ruchów drążka o niewielkiej amplitudzie. Samolot ma dużą podatność na wiatr, typową dla wszystkich samolotów ultralekkich.

Warunki lotu | edytuj kod

  • Tylko VFR (ang. visual flight rules),
  • Przestrzeń klasy C, D, E, F, G; w przestrzeni klasy C, D, E wymagany transponder.
  • Dobra widoczność,
  • Brak oblodzenia.

Zakres zastosowań | edytuj kod

Samolot dopuszczony jest tylko do lotów VFR. Nie posiada instalacji odlodzeniowej. Ponieważ nie można więc nim latać w każdych warunkach, jego zastosowanie do celów szybkiej komunikacji jest ograniczone do sprzyjających warunków atmosferycznych (dobra widoczność, wysoki pułap chmur, brak zagrożenia oblodzeniem).

Zasadniczy zakres zastosowań samolotu obejmuje:

  • loty turystyczne,
  • loty rekreacyjne,
  • loty sportowe (wersja LSA),
  • holowanie szybowców (wersja TOW),
  • loty businessowe (w ograniczonym zakresie).

Specyfikacja | edytuj kod

Wersja ultralight | edytuj kod

Długość całkowita: 6,4 m Rozpiętość skrzydeł: 9 m Wysokość: 2 m Powierzchnia skrzydeł: 10,35 m2 Masa własna: 260 kg Masa startowa: 450 kg Szerokość kokpitu: 1,15 m Zbiornik paliwa: standardowo 75 dm3 (16 imp gal, 20 US gal), opcjonalnie 125 dm3 Silniki: Rotax, czterocylindrowy, czterosuwowy, bokser[1], chłodzony powietrzem, 3 wersje: Rotax 912UL (68 kW, 80 KM), Rotax 912ULS (75 kW, 100 KM), Paliwo: benzyna samochodowa 95 oktanowa, System podawania paliwa: 2 gaźniki, Śmigło: dwupłatowe (z silnikiem Rotax 912UL) lub trzypłatowe (z silnikiem Rotax 912ULS lub Rotax 912iS), Woodcomp, Średnica śmigła: ok. 170 cm, Kąt natarcia śmigła przestawnego: 16° do 26° Liczba miejsc: 2 (1 pilot + 1 podróżny)

Wersja LSA | edytuj kod

Długość całkowita: 6,4 m Rozpiętość skrzydeł: 9 m Wysokość: 2 m Powierzchnia skrzydeł: 10,35 m2 Masa własna: 299,5 kg Masa startowa: 549,7 kg Szerokość kokpitu: 1,15 m Zbiornik paliwa: standardowo: 98 dm3, opcjonalnie: 125 dm3 Silniki: Rotax, czterocylindrowy, czterosuwowy, bokser, chłodzony powietrzem, Rotax 912iS (86 kW, 125 KM) Paliwo: benzyna samochodowa 95 oktanowa System podawania paliwa: 2 gaźniki Śmigło: trzypłatowe, Woodcomp Średnica śmigła: ok. 170 cm Kąt natarcia śmigła przestawnego: 16° do 26° Liczba miejsc: 2 (1 pilot + 1 podróżny)

Osiągi | edytuj kod

Prędkość dopuszczalna (ang. never access speed) 280 km/h Prędkość przelotowa: 220 km/h Prędkość przelotowa ze schowanym podwoziem: 250 km/h Prędkość dopuszczalna z wysuniętymi klapami: 140 km/h Prędkość przeciągnięcia: 65 km/h, według innych źródeł 52 km/h (prawdopodobnie z w pełni wysuniętymi klapami) Szybkość wznoszenia: 7 m/s Rozbieg: 119 m[a] Dobieg: 121 m[b] Minimalna długość pasa startowego: ok. 300 m Zużycie paliwa: ok. 14–16 dm3/h Zasięg: 1200 km (zbiornik 75 dm3), 1397 km (zbiornik 100 dm3), 1600 km (zbiornik 125 dm3)

Uwagi | edytuj kod

  1. dane wzięte z literatury, a nie z oficjalnej specyfikacji, mogą być zaniżone, być może chodzi o 219 m
  2. dane wzięte z literatury, a nie z oficjalnej specyfikacji, mogą być zaniżone, być może chodzi o 221 m

Przypisy | edytuj kod

  1. Rotax 912 UL/A/F - Rotax Aircaft Engines, www.flyrotax.com [dostęp 2018-08-22]  (ang.).

Bibliografia | edytuj kod

  • Ryszard Zagańczyk: Dynamiczne latanie na Dynamiku, Przegląd Lotniczy Aviation Revue, nr 2 (2003).
  • Krzysztof Kędzierski: Holowanie za Dynamikiem, Przegląd Lotniczy Aviation Revue, nr 6 (2005).
  • Michał Setlak: WT-9 Dynamic do szybkiej rekreacji, Przegląd Lotniczy Aviation Revue, nr 9 (2008).
  • Justyna Kamieńska: Nowy dealer WT-9 Dynamic, Przegląd Lotniczy Aviation Revue, nr 12 (2008).
  • WT-9 Dynamic. Ultralekka piękność, Lotnicza Polska
  • wt-9club.pl
Na podstawie artykułu: "WT-9 Dynamic" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy