Wiadomości (program informacyjny)


Wiadomości (program informacyjny) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 6 lut 2020. Od tego czasu wykonano 8 zmian, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Wiadomości – główny program informacyjny emitowany na antenie TVP1 i TVP Polonia, od 24 sierpnia 2017 emitowany także na antenie TVP Info[1], nadawany ze studia „A” Telewizyjnej Agencji Informacyjnej znajdującego się przy pl. Powstańców Warszawy 7 w Warszawie na żywo od 18 listopada 1989. Program informacyjny razem z prognozą pogody jest dostępny w Internecie za pośrednictwem serwisu vod.tvp.pl[2] i oficjalnej strony programu wiadomości.tvp.pl[3].

Spis treści

Historia powstania | edytuj kod

Wiadomości zastąpiły Dziennik Telewizyjny, program będący symbolem propagandy PRL. Przekształcenie Dziennika Telewizyjnego w Wiadomości jest głównym elementem przemian w telewizji publicznej, jakie miały miejsce w 1989 roku wraz z transformacją systemową w Polsce. Pierwsze wydanie Wiadomości 18 listopada 1989 pod redakcją Jacka Snopkiewicza poprowadził Wojciech Reszczyński. Dzień wcześniej nadano Dziennik Telewizyjny, twórcy Wiadomości mieli więc 24 godziny na przygotowanie studia. Pierwsze wydanie zostało nadane sprzed białej ściany, aby podkreślić, że zaczyna się „od zera”. Wojciech Reszczyński przywitał się słowami: „18 listopada, sobota, Wiadomości. Dobry wieczór. Mam nadzieję, że program ten będzie zdobywał z dnia na dzień państwa zaufanie. Wiadomości w naszym nowym dzienniku będą dobre lub złe, oby tych ostatnich jak najmniej, ale zawsze prawdziwe. Liczymy na pomoc i współpracę”[4].

Redaktorzy naczelni Wiadomości | edytuj kod

Prezenterzy | edytuj kod

Wydania główne | edytuj kod

Wydania boczne | edytuj kod

Dawniej | edytuj kod

Dodatkowe serwisy | edytuj kod

Sport | edytuj kod

Sport (nazywany często również jako Sport przed Wiadomościami lub Wiadomości sportowe) nadawany jest codziennie o 19:25 (do lutego 2019 roku był emitowany od poniedziałku do soboty o 20:25 i w niedziele o 20:05)[35]. Według badań oglądalności jest to najchętniej oglądana pozycja programowa TVP1, wyprzedzając tymże samym zestawieniu główne wydanie Wiadomości[potrzebny przypis]. Powstaje przy współpracy z TVP Sport, materiały wideo z transmisji dostarczają: Eurosport, Polsat Sport, Canal+ Sport, Sport Klub i nSport+. Program nadawany jest z bluescreena – za prowadzącym wyświetlana jest animacja znana z Wiadomości, tzn. imitacja reżyserki.

Gospodarze programu | edytuj kod

Obecnie | edytuj kod
Dawniej | edytuj kod

Zaraz po zakończeniu Sportu (szczególnie w weekendy) emitowane są kroniki wydarzeń sportowych (głównie z udziałem polskich sportowców, gdzie podczas wydarzeń obecni są dziennikarze Telewizji Polskiej), zaś we wtorek i sobotę w trakcie sezonu emitowany jest kilkuminutowy magazyn piłkarski GOL.

Pogoda | edytuj kod

Prognoza pogody jest emitowana w Wiadomościach południowych (w wersji graficznej na zakończenie wydania), po Wiadomościach porannych i popołudniowych, po Teleexpressie i po głównym wydaniu Wiadomości.

Prezenterzy prognozy pogody | edytuj kod

Obecnie | edytuj kod
Dawniej | edytuj kod

Gość Wiadomości | edytuj kod

Program publicystyczny nadawany w TVP Info. Program jest kontynuacją głównego wydania Wiadomości w formie rozmowy z zaproszonymi gośćmi o najważniejszym temacie dnia. Program prowadzony jest przez tego prezentera, który danego dnia prowadził Wiadomości o 19:30. Jest on nadawany zaraz po zakończeniu tego serwisu – od poniedziałku do piątku o 19:57, a w sobotę i w niedzielę – o 19:53. Do 16 listopada 2016 program nosił nazwę Dziś wieczorem.

Godziny nadawania | edytuj kod

W TVP1 oraz w TVP Info:

  • 8:00, 12:00, 15:00 (poniedziałek–piątek)
  • 19:30 (codziennie)

W TVP Polonia: Od 2 stycznia 2012 Wiadomości w TVP Polonia emitowane są z opóźnieniem względem TVP1. Wcześniej serwis na obu kanałach był emitowany równolegle. Obecnie nadawane są trzy wydania – o 12:50, 15:45 (oprócz poniedziałków) i 20:00. Ponadto główne wydanie powtarzane jest o 2:00, a także o 0:45 w tłumaczeniu na język angielski.

Inne wydania | edytuj kod

W sytuacjach nagłych lub o wyjątkowym znaczeniu redakcja Wiadomości zwiększa liczbę wydań o tzw. wydania specjalne. Główne wydania zazwyczaj nadawane są ze studia, jednak w historii Wiadomości miały miejsce również wydania wyjazdowe z różnych miejsc na świecie, opisujące bardziej szczegółowo aktualne wydarzenia. Takie wydania mimo tradycyjnej pory nadawania, również określane są jako wydania specjalne.

Historia programu od października 2004 | edytuj kod

  • 14 października 2004 – Wiadomości TVP zyskały nowe studio i oprawę graficzną, utrzymane w niebiesko-białej kolorystyce. Autorem nowej oprawy graficznej i jej ewolucji do 2011 było Studio Schwartz, muzykę skomponował Piotr Rubik, a scenografię projektowała Magdalena Kujszczyk.
  • 28 listopada 2004 – do nowej czołówki Wiadomości dodano kolor złoty.
  • W czasie choroby i śmierci Jana Pawła II (31 marca 2005 – 8 kwietnia 2005) specjalne wydania Wiadomości trwały do 90 minut. Towarzyszyła im specjalnie przygotowana grafika i muzyka, również przygotowana przez Studio Schwartz i Piotra Rubika.
  • 4 września 2006 – ponownie zmieniono oprawę i studio. Tym razem zmiany nastąpiły w dużo mniejszym zakresie. Przyciemniono jedynie kolorystykę i zmieniono oprawę graficzną. W czołówce zmieniło się niewiele, głównie detale. Zmieniono nieco obraz za prowadzącym, a przed programem, zamiast odliczania czasu, pokazywany jest widok z jednego z miast w Polsce, a przy szczególnych wydarzeniach – za granicą. W dużo większym zakresie zmieniono belki z podpisami. Po lewej stronie pojawił się zegarek, a belki są animowane podczas „wchodzenia” i „wychodzenia”. W tyłówce zamiast motywu z 86% czołówki pojawił się szeroki pas z przebitką na studio i napisem, kto redagował i realizował program oraz z numerami telefonów.
  • Od 18 marca 2007 za pośrednictwem Telegazety TVP1 (strona 777) do Wiadomości, Sportu i Pogody ukazują się napisy.
  • 8 czerwca 2007 – jedno z najdłuższych w historii wydań Wiadomości w 2007, trwało 62 minuty. Nieplanowane przedłużenie zostało spowodowane przedłużającą się rozmową prezydentów USA i Polski: George’a W. Busha i Lecha Kaczyńskiego. Wydanie z lotniska w Gdańsku-Rębiechowie wypełniły przygotowane przez reporterów materiały oraz wejścia „na żywo” dotyczące wizyty prezydenta USA, a gdy rozmowa prezydentów zaczęła się znacząco przedłużać wyemitowano materiały przygotowane na przyszły tydzień, czas wypełniły też dodatkowe rozmowy z reporterami na miejscu obsługującymi wizytę prezydenta Busha w Helu.
  • 2 października 2007 – nowe studio, przypominające swym wyglądem studio kanału informacyjnego. Do kolorystyki studia (kolory niebieski, biały i granatowy) dodano kolor czerwony. W nowym studiu pojawiły się m.in. barierki, których brak było w starych pomieszczeniach programu, a na ścianach zawisły telewizory plazmowe zamiast dawnych dużych ekranów plazmowych. Stół prezenterski jest ustawiony na kształt półkola. Na ekranie za prowadzącym wyświetlany fikcyjny obraz z newsroomu lub reżyserki. Bez zmian pozostała czołówka, a w oprawie graficznej zmodyfikowano jedynie ozdobniki.
  • 6 października 2007 – portal wiadomosci.tvp.pl został zastąpiony przez portal info.itvp.pl (dziś tvp.info) w związku z uruchomieniem kanału TVP Info.
  • 27 maja 2008 – zmieniona została grafika m.in. zegara z logo programu oraz ozdobników, które są już tylko w formie pasków na dole ekranu, zawierających informacje o treści materiału, a także nazwiska twórców materiałów i wypowiadających się osób. Wiadomości TVP prowadzone były wtedy na stojąco, z różnych miejsc w studiu. Wykresy i diagramy prezenter pokazywał na niewielkim monitorze plazmowym w studiu.
  • 2 marca 2009 – ponownie zmieniono zegar, gdzie niebieski kwadrat i biały pasek zostały zmienione na ciemnoniebieski pasek, a godziny prezentowane są już nie czarną, a białą czcionką. Logo programu zostało zmniejszone.
  • 18 listopada 2009 – Wiadomości TVP obchodziły swoje 20-lecie.
  • 21 grudnia 2009 – studio zostało lekko zmienione. Pojawiły się nowe ekrany. Prezenterzy siedzą przedstawiając wiadomości, a nie jak to miało do tej pory stojąc. Pojawił się również na zakończenie apszpan przy wydaniu głównym. Postanowiono też przy wydaniach innych niż główne stosować tyłówkę wydania typu flesz.
  • kwiecień/maj 2010 – z Wiadomości zniknął apszpan z wydania głównego w weekend.
  • 20 czerwca 2010 – główne wydanie Wiadomości trwało krótko (7 minut).
  • 14 lutego 2011 – zmiana formatu nadawania na 16:9 (w naziemnym przekazie analogowym pozostał format 4:3)[36], a także czołówki, oprawy graficznej, scenografii, loga, lepsza jakość dźwięku i oświetlenia[37].
  • 10 kwietnia 2011 – o godzinie 22.50 nadano dodatkowe specjalne wydanie Wiadomości.
  • 28 sierpnia 2011 – ostatnie wydanie o 13.00 Wiadomości w weekendy. Od tego czasu w weekendy emitowane jest jedynie wydanie główne.
  • 1 kwietnia 2012 – główne wydanie Wiadomości wyjątkowo współprowadził Marek Niedźwiecki, z okazji 50. urodzin Programu III Polskiego Radia, jak również Prima aprilis
  • 6 listopada 2012 – wydanie specjalne z Waszyngtonu i Warszawy poświęcone wyborom prezydenckim w USA.
  • 21 listopada 2012 - uruchomienie serwisu internetowego programu pod adresem wiadomości.tvp.pl[38]
  • 1 lipca 2013 – zlikwidowanie redakcji zagranicznej
  • od 2 września 2013 – po głównym wydaniu Wiadomości w dni powszednie w TVP Info nadawany jest program Dziś wieczorem, w którym prowadzący główne wydanie Wiadomości rozmawiają z gościem na temat wydarzeń minionego dnia. Czasami z powodu bardzo ważnych wydarzeń Dziś wieczorem emitowane jest także w TVP1. Czasem jest również emitowane z taśmy i/lub prowadzone przez innego prezentera, gdy rozmowa odbywa się w innym niż studio miejscu (np. Pałac Prezydencki, Watykan, Kijów itp.).
  • 18 listopada 2014 – 25 lat Wiadomości. Od tego dnia TVP Historia nadawała archiwalne wydania Wiadomości począwszy od 18 listopada 1989. Wydania pochodzą z lat 1989-1992. Emisja trwała do końca lutego 2015.
  • 1 stycznia 2015 – zmiana czołówki, oprawy graficznej i muzycznej. Oprawa graficzna wyróżnia się jedną z najnowocześniejszych czołówek wykonanej na animacji 3D. Oprawa muzyczna jest oparta na brzmieniu orkiestry symfonicznej wykonującej utwór Radzimira Dębskiego[39].
  • W 2015 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w swoim raporcie na temat sposobu relacjonowania kampanii wyborczej w 2015 roku uznała „Wiadomości” za serwis o najbardziej przejrzystej strukturze informacji wyborczych. Analiza materiałów informacyjnych została wykonana przez Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego[40].
  • od 24 sierpnia 2017 - rozpoczęcie równoległej do TVP1 emisji programu na antenie TVP Info[1].
  • 12 maja 2019 - ponowna przebudowa studia i zmiany oprawy graficznej, które oparte są teraz na nowoczesnych rozwiązaniach. Zmieniono także logo programu. Oprawa graficzna prognozy pogody i sportu pozostała bez zmian.

Siedziba Wiadomości | edytuj kod

Zarówno poprzednik WiadomościDziennik Telewizyjny – jak i obecny program mają od lat tą samą siedzibę – zespół budynków przy Placu Powstańców Warszawy 7. Emisja w dalszym ciągu odbywa się ze studia A, które jest wielokrotnie modernizowane i nie odbiega swoim wyposażeniem technicznym od innych stacji telewizyjnych na świecie. W październiku 2007 redakcja przeprowadziła się z pierwszego na trzecie piętro tego samego budynku.

Produkcja telewizyjnych programów informacyjnych (wszystkich, nie tylko Wiadomości) jest całkowicie skomputeryzowana. Obecnie wciąż trwają prace mające na celu unowocześnienie techniki pracy w programach informacyjnych.

Początki systemu to 1991, kiedy powstała pierwsza sieć komputerowa z dołączonymi do niej przy pomocy modemów depeszowymi serwisami agencyjnymi: PAP, Reutera. DPA, i AFP. Od tego czasu jest stale rozbudowywana i modernizowana. Odwiedzający w latach 90. XX wieku przedstawiciele amerykańskiej TV publicznej byli nieco zadziwieni i zszokowani wysokim poziomem technicznym stacji[potrzebny przypis].

Kontrowersje | edytuj kod

Redakcja Wiadomości i innych programów informacyjnych TVP w zasadzie od zawsze oskarżana jest o uleganie wpływom politycznym w zależności od tego, kto rządzi w Polsce oraz stronniczość i brak obiektywizmu[41]. Zarzuty te padały za czasów prezesury Wiesława Walendziaka (lata 1993–1996), jak i jego następcy na tym stanowisku Ryszarda Miazka (1996–1999)[41]. Wiele zarzutów padało na program za czasów prezesury Roberta Kwiatkowskiego (lata 1999–2004) i rządów SLD[41][42]. Po okresie względnego spokoju pod koniec 2006 nasiliła się liczba prasowych publikacji, w których szefom i wydawcom Wiadomości oraz kierownictwu Agencji Informacji TVP zarzuca się stronniczość i przychylne traktowanie rządu Jarosława Kaczyńskiego oraz jego partii PiS. Prasowe publikacje nasiliły się po powołaniu na stanowisko prezesa TVP Andrzeja Urbańskiego. Gazeta Wyborcza, Dziennik, Rzeczpospolita i inne media donosiły o licznych buntach dziennikarzy Wiadomości i przeciwstawianiu się treściom pokazywanym na antenie np. relacjonowanie sprawy śmierci Barbary Blidy czy protestów pielęgniarek przed Kancelarią Premiera oraz pokazywania kampanii przed wyborami parlamentarnymi w 2007. Równie głośnym echem odbijały się w prasie zmiany personalne w redakcji Wiadomości, np. zwolnienie szefa redakcji Radosława Rybińskiego[43] oraz prezentera Marcina Leśkiewicza[44], odsunięcie od pracy nad programem wiceszefa i wydawcy Grzegorza Kozaka[45] oraz przyjęcie do pracy wydawców związanych wcześniej z prawicowymi politykami oraz dziennikarzy związanych z Gazetą Polską. Wiele kontrowersji wywołuje też osoba zastępcy dyrektora Agencji Informacji TVP – Patrycji Koteckiej. Prasa nazwała ją „panią nadredaktor” i zarzuca jej cenzurowanie programu tak by „jak najmniej szkodzić PiS” (cyt. Gazeta Wyborcza, 13 czerwca 2006).

Kontrowersji nie brakowało też po przejęciu władzy w TVP przez środowisko Ligi Polskich Rodzin i prezesa Piotra Farfała. Chodzi głównie o kampanię wyborczą do Parlamentu Europejskiego w 2009. Eksperci oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zarzucali Wiadomościom i całej TVP nadinformowanie o kampanii wyborczej Libertas Polska – ugrupowania, z którego list startowali w wyborach byli działacze LPR. Zwolnienie z Wiadomości Hanny Lis przez wielu odczytywane jest jako kara za to, że dziennikarka nie wykonywała poleceń prezesa TVP i ówczesnego szefa serwisu TVP1 – Jana Pińskiego[46]. Również zwolnienie Małgorzaty Wyszyńskiej przez Jacka Karnowskiego w marcu 2010 odebrane zostało jako kara za to, że dziennikarka nie sprzyjała poglądom szefa „W”. Celowe niepodpisywanie umowy o pracę a następnie jej rozwiązanie z Małgorzatą Wyszyńską i zwolnienie jej z świadczenia pracy odczytać można jako akt wrogi wobec jej osoby – dziennikarka nie sprzyjała poglądom prezesa Telewizji Polskiej i krytycznie wypowiadała się o obecnych władzach telewizji.

Karol Małcużyński, były kierownik działu zagranicznego Agencji Produkcji Audycji Informacyjnych TVP, krytycznie odniósł się do Wiadomości pod kierownictwem Piotra Kraśki. Zarzucił m.in. tabloidyzację programu i pomijanie ważnych tematów społecznych[47]. W tym samym czasie środowiska prawicowe m.in. partia Prawo i Sprawiedliwość, tygodnik „wSieci” i portal internetowy wPolityce.pl krytykowały materiały autorstwa ówczesnej reporterki „Wiadomości” TVP Justyny Dobrosz-Oracz zarzucając jej brak obiektywizmu i sprzyjanie ówczesnej partii rządzącej - Platformie Obywatelskiej[48][49][50][51][52]. Wojciech Szacki w 2014 roku na łamach serwisu internetowego tygodnika „Polityka” również zarzucił Wiadomościom TVP i materiałom ówczesnych reporterów Kamila Dziubki i Adama Federa oraz ówczesnej prowadzącej program Beacie Tadli sprzyjanie i promowanie polityków Platformy Obywatelskiej[53]. W 2015 roku ówczesny kandydat na prezydenta RP i założyciel oraz lider ruchu Kukiz’15 Paweł Kukiz na swoim profilu w serwisie społecznościowym Facebook zarzucił wtedy ówczesnej reporterce programu Justynie Dobrosz-Oracz i ówczesnemu szefowi programu Piotrowi Kraśce manipulację jego wypowiedzią dla ostatniego wtedy wydania „Wiadomości”[54]. W tym samym roku ówczesny redaktor naczelny „Wiadomości” Piotr Kraśko na okładce tygodnika „wSieci” został przedstawiony w mundurze oraz tytułem „Medialny zamach stanu” i w ten sposób pismo porównało szefa programu do reżimowych dziennikarzy „Dziennika Telewizyjnego” z czasów stanu wojennego w Polsce[51][52]. Piotr Kraśko i ówczesne władze TVP zapowiedzieli pozew do sądu przeciwko tygodnikowi „wSieci”, ponieważ zdaniem pozywających narusza dobre imię nadawcy[51].

W 2015 po zmianie czołówki Wiadomości w Internecie pojawiły się podejrzenia, że jest ona plagiatem czołówki dziennika brytyjskiej telewizji ITV[55].

W 2016 po zmianach w redakcjach Wiadomości i innych serwisów informacyjnych TVP, oraz w zarządzie TVP S. A., wiele dziennikarzy i medioznawców, m.in. Agnieszka Kublik z Gazety Wyborczej oraz rada programowa TVP, zarzuciły Wiadomościom stronniczość i przychylne traktowanie rządu Beaty Szydło i Prezydenta Andrzeja Dudy. Wiadomości oskarżano m.in. o pomijanie protestów społecznych oraz stronniczą krytykę marszy Komitetu Obrony Demokracji, a także atakowanie KOD-u i jego lidera Mateusza Kijowskiego[56][57][58]. W lipcu 2016 Gazeta Wyborcza, Washington Post, Newsweek Polska i inne media opisywały m.in. ocenzurowanie przez Wiadomości słów[59][60] Prezydenta USA Baracka Obamy ws. Trybunału Konstytucyjnego w Polsce[61][62][63][64], które wywołało reakcję przewodniczącego KRRiTV Jana Dworaka. Relacjonowano też pominięcie Lecha Wałęsy i Bronisława Geremka jako osób ważnych w procesie wchodzenia Polski do NATO, zaś nacisk kładziono szczególnie na Jana Olszewskiego. Po tym zdarzeniu złożono 23 skargi w tej sprawie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, m.in. Agnieszki Kublik z Gazety Wyborczej[65][66].

W maju i sierpniu 2017 roku były prezes TVP, dziennikarz i publicysta tygodnika „wSieciBronisław Wildstein na łamach portalu wPolityce.pl skrytykował sposób relacjonowania w programie Wiadomości i innych programach informacyjnych TVP zarzucając programowi uprawianie propagandy, która jego zdaniem może podważyć „najsensowniejszą politykę”[67][68][69]. Materiały ukazujące się w Wiadomościach i innych programach informacyjnych TVP skrytykował też w maju 2017 roku dziennikarz i publicysta tygodnika „wSieci” i portalu wPolityce.pl Piotr Cywiński zarzucając programowi uprawianie prorządowej propagandy[69][70].

W listopadzie 2018 roku dziennikarz i publicysta tygodnika „wSieci” oraz portalu wPolityce.pl Piotr Zaremba na swoim profilu w serwisie społecznościowym Facebook skrytykował sposób relacjonowania sprawy KNF zarzucając programowi Wiadomości uprawianie „ordynarnej propagandy”[71][72].

W styczniu 2019 roku część dziennikarzy m.in. Tomasz Lis, Wojciech Szacki, Jacek Gądek i Adam Buła skrytykowało główne wydanie Wiadomości z 14 stycznia za materiał „Napastnik z Gdańska z zarzutem zabójstwa” o mowie nienawiści autorstwa Macieja Sawickiego[73], w którym pokazano głównie wypowiedzi polityków Platformy Obywatelskiej niż Prawa i Sprawiedliwości w dniu śmierci Pawła Adamowicza[74]. Po tym materiale prezes Polskiego Stronnictwa Ludowego Władysław Kosiniak-Kamysz zaapelował o dymisje prezesa TVP Jacka Kurskiego, opublikując również w internecie petycje w tej sprawie[75]. W tym samym roku Wiadomości wyemitowały materiał, w którym ujawnione zostały imiona, nazwiska, zdjęcia oraz miejsca pracy protestujących osób pod budynkiem Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, którzy zaatakowali Magdalenę Ogórek co wywołało krytykę ze strony części dziennikarzy m.in. Bianki Mikołajewskiej i Estery Flieger z „Gazety Wyborczej”, Dominiki Długosz z serwisu Newsweek.pl, a także blogerki i publicystyki portalu Wirtualna Polska i tygodnika „Do RzeczyKataryny oraz Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara i przewodniczącego klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej Sławomira Neumana[76]. 25 lutego 2019 Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił pozew partii Platforma Obywatelska o sprostowanie informacji podanej w „Wiadomościach” TVP31 marca 2018 roku w materialne Konrada Węża „Polacy o aferach gospodarczych koalicji PO-PSL”[77], w którym pokazano na grafikę informującą, że za rządów PO na nagrody we wszystkich ministerstwach przeznaczano 626 mln zł, a za rządów PiS - na nagrody dla konstytucyjnych ministrów wydano 1,5 mln zł[78].

W swoim sprawozdaniu, złożonym na początku 2019 roku Sejmowi, Rada Języka Polskiego zajęła się kwestią krótkich tekstowych zapowiedzi materiałów reporterskich w Wiadomościach (tzw. „pasków”) z lat 2016-17. Stwierdzono, że 75% z nich zawiera określenia wartościujące, mające wpływać na poglądy widza. Jak konkluduje prof. Andrzej Markowski, język jest tu traktowany nie jako dobro społeczne, lecz jako instrument w walce politycznej służący jednemu z podmiotów politycznych w celu kreacji własnej wizji świata i narzucaniu jej obywatelom. [Ponadto] jednostronny przekaz prezentujący m.in. działania części społeczeństwa oraz jego parlamentarnej reprezentacji w sposób deprecjonujący powoduje, iż podmioty te są wykluczane ze wspólnoty[79][80].

11 czerwca 2019 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała raport krakowskich naukowców, w którym określili oni Wiadomości jako niepluralistyczne i propagujące fałszywy sukces rządu PiS[81][82][83][84].

Krótko przed wyborami parlamentarnymi w 2019 „Wiadomości” w głównym wydaniu z 26 września przedstawiły sondaż przedwyborczy, w którym nie uwzględniły korzystnego wyniku Konfederacji. Partia pozwała z tego powodu TVP do sądu, który nakazał wyemitować przeprosiny na antenie programu. Przeprosiny, wyemitowane 3 października w głównym wydaniu, zostały wyemitowane małym drukiem, nieczytelnym dla przeciętnego widza i opatrzone krytycznym wobec nich komentarzem prowadzącej Danuty Holeckiej oraz materiałem w krytyczny sposób przedstawiającym Konfederację[85]. 10 października „Wiadomości” wyemitowały drugie przeprosiny wobec Konfederacji za nieuwzględnienie jej poparcia dla Jakuba Baryły, sprzeciwiającego się marszowi LGBT w Płocku w wydaniu z 29 września[86]. 11 października Konfederacja wygrała trzeci proces z „Wiadomościami”, jako że w komentarzu do przeprosin z 3 października ponownie nie uwzględniła sondaży, w których Konfederacja przekracza próg wyborczy 5%. Przeprosiny miały zostać wyemitowane 11 lub 12 października, wyrok jednak nie został wykonany[87].

31 stycznia 2020 Rada Etyki Mediów uznała, że „Wiadomości” są jednostronne i łamią wszystkie zasady karty etycznej powtarzając zarzuty wobec marszałka Grodzkiego[88].

Czołówki | edytuj kod

Studia | edytuj kod

Do października 2004 w studiu Wiadomości był zrealizowany program zatytułowany Echa Tygodnia (później Echa Panoramy), emitowany do 1 października 2005 w TVP2.

Logo Wiadomości |

Zobacz też | edytuj kod


Przypisy | edytuj kod

  1. a b TVP rozpoczyna równoległą emisję „Wiadomości”, „Teleexpressu” i „Panoramy” w TVP Info, wirtualnemedia.pl, 24 sierpnia 2017 [dostęp 2017-08-25] .
  2. Vod.tvp.pl - Telewizja Polska S.A, vod.tvp.pl [dostęp 2017-11-27]  (pol.).
  3. a b Wiadomości - Wiadomości TVP, wiadomosci.tvp.pl [dostęp 2018-12-28] .
  4. Tak wystartowały „Wiadomości” - 20 lat „Wiadomości” - Vod.tvp.pl - Telewizja Polska S.A.
  5. abo. Ogniem i mieczem wypalimy komentarze. „Gazeta Wyborcza”, s. 1, 8 listopada 1989. Agora. 
  6. Knysz. Dymisja „Wiadomości”. „Gazeta Wyborcza”, s. 2, 15 stycznia 1991. Agora. 
  7. Anna Bikont. Przejmowanie „Wiadomości”. „Gazeta Wyborcza”, s. 3, 16 stycznia 1991. Agora. 
  8. Piotr Najsztub. Teleexpress i Wiadomości. „Gazeta Wyborcza”, s. 3, 31 lipca 1992. Agora. 
  9. knysz; ala. Redaktor naczelny „Wiadomości” zdjęty. „Gazeta Wyborcza”, s. 4, 4 maja 1996. Agora. 
  10. knysz, wołk, Paweł Ławiński. Nowy redaktor naczelny „Wiadomości”. „Gazeta Wyborcza”, s. 5, 15 października 1997. Agora. 
  11. Wołk. Kraj w skrócie. „Gazeta Wyborcza”, s. 11, 1 kwietnia 1999. Agora. 
  12. LUZ. Personalia. „Rzeczpospolita”, 8 stycznia 2000. Presspublica. 
  13. Vad. Nowy redaktor naczelnyRedaktorzy naczelni „Wiadomości”. „Gazeta Wyborcza”, s. 5, 28 listopada 2000. Agora. 
  14. Boj. Lena Bretes. „Gazeta Wyborcza – Poznań”, s. 2, 10 kwietnia 2004. Agora. 
  15. M.K.. Redaktor naczelny „Wiadomości”. „Gazeta Wyborcza”, s. 7, 8 października 2004. Agora. 
  16. Knysz. Kozak w „Wiadomościach” TVP. „Gazeta Wyborcza”, s. 8, 2 kwietnia 2005. Agora. 
  17. Knysz. Kozak odwołany ze stanowiska redaktora naczelnego „Wiadomości”. „Gazeta Wyborcza”, s. 9, 26 maja 2006. Agora. 
  18. Knysz. Zamach na redaktora naczelnego „Wiadomości"?. „Gazeta Wyborcza”, s. 5, 21 września 2006. Agora. 
  19. Knysz. Nowy redaktor naczelny „Wiadomości”. „Gazeta Wyborcza”, s. 7, 16 maja 2007. Agora. 
  20. Krzysztof Rak nowym redaktorem naczelnym „Wiadomości” TVP (pol.). money.pl, 13 marca 2008. [dostęp 28 stycznia 2011].
  21. D. Redaktor Naczelny „Wiadomości” odwołany. „Gazeta Wyborcza”, s. 9, 20 stycznia 2009. Agora. 
  22. Wojciech Czuchnowski. Dziennikarz od spisków redaktorem naczelnym „Wiadomości”. „Gazeta Wyborcza”, s. 8, 6 lutego 2009. Agora. 
  23. Krzysztof Trębski redaktorem naczelnym „Wiadomości” (pol.). rp.pl, 1 lipca 2009. [dostęp 28 stycznia 2011].
  24. Jacek Karnowski redaktorem naczelnym Agencji Informacji TVP (pol.). wyborcza.pl, 2 października 2009. [dostęp 28 stycznia 2011].
  25. Jacek Karnowski nowym redaktorem naczelnym 'Wiadomości' (pol.). wirtualnemedia.pl, 22 października 2009. [dostęp 28 stycznia 2011].
  26. Małgorzata Wyszyńska nowym redaktorem naczelnym „Wiadomości” TVP1 (pol.). wirtualnemedia.pl, 29 października 2009. [dostęp 28 stycznia 2011].
  27. Zmiany w kierownictwie TVP1 i „Wiadomości” (pol.). media2.pl, 18 listopada 2011. [dostęp 18 listopada 2011].
  28. Marzena Paczuska szefową „Wiadomości”, zwolniono część dziennikarzy, wirtualnemedia.pl [dostęp 2016-01-12] .
  29. Kurski na posiedzeniu RMN: Paczuska nadal jest szefową „Wiadomości” TVP, „wiadomosci.dziennik.pl” [dostęp 2017-08-29] .
  30. Telewizja Polska SA -T.P.S.- OMI Telewizja Polska SA -T.P.S.-, Oświadczenie TVP - Telewizja Polska S.A. - tvp.pl, centruminformacji.tvp.pl [dostęp 2017-09-07] .
  31. Jarosław Olechowski nowym szefem „Wiadomości”. Znamy kulisy nominacji [dostęp 2017-08-26]  (pol.).
  32. Danuta Holecka szefową „Wiadomości”, wirtualnemedia.pl [dostęp 2019-04-25]  (pol.).
  33. Od maja Danuta Holecka szefową „Wiadomości”. Jarosław Olechowski: naturalny wybór, wirtualnemedia.pl, 30 kwietnia 2019 [dostęp 2019-05-06] .
  34. a b c d e Twarze Wiadomości - Wiadomości TVP, wiadomosci.tvp.pl [dostęp 2019-06-22] .
  35. TVP1 zmienia porę emisji serwisu sportowego, omediach.info, 14 lutego 2019 [dostęp 2019-03-13]  (pol.).
  36. TVP Info, “Wiadomości” i “Panorama” przechodzą na format 16:9. wirtualnemedia.pl, 2011-02-02. [dostęp 2011-02-14].
  37. Nowa odsłona „Wiadomości” TVP1. media2.pl, 2011-02-11. [dostęp 2011-02-14].
  38. „Wiadomości” TVP1 mają swój serwis internetowy (foto), wirtualnemedia.pl, 21 listopada 2012 [dostęp 2018-11-15] .
  39. "Wiadomości" TVP1 z nową czołówką. Animacja 3D, muzyka Radzimira Dębskiego
  40. KRRiT chwali „Wiadomości” i Polsat News. TV Trwam i TV Republika uznane za stronnicze. 2015-12-22. [dostęp 2015-12-22].
  41. a b c Polska. Środki przekazu. Telewizja - Encyklopedia PWN - źródło wiarygodnej i rzetelnej wiedzy, Encyklopedia PWN [dostęp 2017-01-15]  (pol.).
  42. Wirtualna Polska MediaW.P.M. S.A. Wirtualna Polska MediaW.P.M., „Wprost”: Historia czystek w TVP, „wiadomosci.wp.pl”, 11 stycznia 2016 [dostęp 2018-01-15]  (pol.).
  43. TELEpeerele wracają, „Newsweek Polska”, 3 czerwca 2007 [dostęp 2007-06-03]  (pol.).
  44. TVP zwalnia prezentera ?Wiadomości' Leśkiewicza, Gazeta Wyborcza, 17 lipca 2007 [dostęp 2011-06-14] [zarchiwizowane z adresu 2011-06-14] .
  45. Szef Wiadomości TVP Robert Kozak odwołany, „Puls Biznesu”, 25 maja 2006 [dostęp 2006-05-25]  (pol.).
  46. Hanna Lis zwolniona z „Wiadomości” - WP Wiadomości, wiadomosci.wp.pl, 24 kwietnia 2009 [dostęp 2017-11-27]  (pol.).
  47. Małcużyński: Tabloidyzacja „Wiadomości”, nieustanne wpadki. A szefowie oficjalnie mówią: chcemy zaje...stych zdjęć (pol.). tokfm.pl, 2013-07-31. [dostęp 2013-10-15].
  48. Wirtualna PolskaW.P. Media Wirtualna PolskaW.P., Justyna Dobrosz-Oracz: kim jest najbardziej tajemnicza twarz „Wiadomości"?, teleshow.wp.pl, 28 listopada 2014 [dostęp 2017-10-16]  (pol.).
  49. Skąd Justyna Dobrosz-Oracz z „Wiadomości” wie, że „sprawa SKOK-ów nie ucichnie do maja"!? Czy to plan PO i TVP?, wpolityce.pl, 22 marca 2015 [dostęp 2017-10-16] .
  50. Żenujące „Wiadomości”. Platformie chyba faktycznie niepotrzebne są bezpłatne spoty wyborcze w TVP. Wystarczy Justyna Dobrosz-Oracz, wpolityce.pl, 12 kwietnia 2014 [dostęp 2017-10-16] .
  51. a b c TVP wytoczy proces „W Sieci”. Tekst „Cel: zabić PiS” jest wybitnie tendencyjny, wiadomosci.dziennik.pl, 28 grudnia 2015 [dostęp 2017-10-16] .
  52. a b Medialny zamach stanu! Noworoczny numer „wSieci”: odsłaniamy kulisy ataku TVP na rząd i prezydenta. Od poniedziałku w kioskach!, wpolityce.pl, 26 grudnia 2015 [dostęp 2017-10-16] .
  53. WojciechW. Szacki WojciechW., Dobre wiadomości dla Platformy | Pociąg do Brukseli, polityka.pl, 6 maja 2014 [dostęp 2017-10-16] [zarchiwizowane z adresu 2014-05-06] .
  54. Wirtualna PolskaW.P. Media Wirtualna PolskaW.P., Kukiz o Justynie Dobrosz-Oracz: „Zadaje pytania tak, jak niemieccy żołnierze wykonywali rozkazy”, teleshow.wp.pl, 8 lipca 2015 [dostęp 2017-10-16]  (pol.).
  55. TVP plagiatuje? Nowa czołówka „Wiadomości” dziwnie znajoma (pol.). wyborcza.biz, 2015-01-02. [dostęp 2015-08-13].
  56. Eksperci MIAŻDŻĄ nowe „Wiadomości”: Propaganda rządowa i stronniczość, SE.pl, 29 stycznia 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  57. AgnieszkaA. Kublik AgnieszkaA., Przepis na „dobrą” informację TVPIS. Jak się robi „Wiadomości” w TVP Jacka Kurskiego?, wyborcza.pl, 8 lutego 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  58. AgnieszkaA. Kublik AgnieszkaA., „Wiadomości” TVP, czyli codzienny „Komentownik”. Program informacyjny dla ćwierćinteligenta [RECENZJA], wyborcza.pl, 30 maja 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  59. Obama skrytykował „dobrą zmianę” czy nie? Ambasada USA publikuje oficjalne tłumaczenie wystąpienia prezydenta, Wyborcza.pl, wyborcza.pl, 10 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  60. Przemówienie Baracka Obamy po spotkaniu dwustronnym z prezydentem Dudą - tłumaczenie, Ambasada USA w Warszawie, 8 lipca 2016  (pol.).
  61. TVP Info pomija fragment przemówienia Baracka Obamy. A potem szybkie poprawki, „gazeta.pl”, 8 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  62. WojciechW. Czuchnowski WojciechW., W „Wiadomościach” szczyt. Propagandy, wyborcza.pl, 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  63. „Washington Post”: Obama zbeształ polską demokrację. „Wiadomości” TVP udowodniły, że miał rację, wyborcza.pl, 9 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  64. MichaelM. Birnbaum MichaelM., Obama slammed Polish democracy on Friday. Here’s how Polish TV proved him right., Washington Post, 9 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26]  (ang.).
  65. AgnieszkaA. Kublik AgnieszkaA., „Wiadomości” czyszczą historię Polski. Fałsz przekroczył wszelkie granice. Składam skargę do KRRiT, wyborcza.pl, 9 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  66. DanielD. Flis DanielD., Aż 23 skargi na „Wiadomości” rozpatrzy dziś KRRiT, wyborcza.pl, 19 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26]  (pol.).
  67. BronisławB. Wildstein BronisławB., Jak za Gierka, wpolityce.pl, 22 maja 2017 [dostęp 2018-02-15] .
  68. BronisławB. Wildstein BronisławB., Na froncie informacyjnym. Najsensowniejszą politykę podważyć można natrętną propagandą, wpolityce.pl, 16 sierpnia 2017 [dostęp 2018-02-15] .
  69. a b Wildstein i Cywiński krytykują TVP Info i „Wiadomości”. „Autoparodia propagandy jak za Gierka, zagłaskiwanie władzy”, wirtualnemedia.pl, 24 maja 2017 [dostęp 2019-02-15]  (pol.).
  70. PiotrP. Cywiński PiotrP., Zagłaskiwanie kota. Samounicestwiający serial TVP bez mydła na wizji trwa. Do czasu..., wpolityce.pl, 23 maja 2017 [dostęp 2018-02-15] .
  71. Piotr Zaremba uderza w „Wiadomości”: Jaki wy zawód wykonujecie?, Do Rzeczy, 14 listopada 2018 [dostęp 2019-02-23]  (pol.).
  72. Zaremba do dziennikarzy „Wiadomości”: „jaki wy zawód wykonujecie?”, Press.pl, 14 listopada 2018 [dostęp 2019-02-23]  (pol.).
  73. Napastnik z Gdańska z zarzutem zabójstwa, wiadomosci.tvp.pl [dostęp 2019-02-15] .
  74. W „Wiadomościach” mowa nienawiści tylko u polityków PO. Olechowski: to najbardziej drastyczne przykłady, wirtualnemedia.pl, 15 stycznia 2019 [dostęp 2019-02-15]  (pol.).
  75. Kosiniak-Kamysz chce odwołania Jacka Kurskiego z funkcji prezesa TVP. Napisał petycję do prezesa PiS: „Wiadomości” dzielą Polaków, wpolityce.pl, 15 stycznia 2019 [dostęp 2019-02-15] .
  76. „Wiadomości” pokazały nazwiska i zdjęcia uczestników protestu przed TVP Info, wirtualnemedia.pl, 5 lutego 2019 [dostęp 2019-02-15]  (pol.).
  77. Polacy o aferach gospodarczych koalicji PO-PSL, wiadomosci.tvp.pl [dostęp 2019-02-25] .
  78. „Wiadomości” nie muszą sprostować materiału o nagrodach za rządów PO-PSL, oddalono pozew PO, wirtualnemedia.pl, 25 lutego 2019 [dostęp 2019-02-25]  (pol.).
  79. Rada Języka Polskiego o „paskach” w „Wiadomościach”: 75 proc. to perswazje i emocje, częste manipulacje. Wirtualne Media, 2019-04-03. [dostęp 2019-04-06].
  80. Sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego za lata 2016-2017 (PDF)
  81. Raport KRRiT o TVP: Brak pluralizmu, sprzyjanie PiS. PO-KO chce zwołania posiedzenia sejmowej komisji kultury, gazetaprawna.pl [dostęp 2019-06-27] .
  82. KRRiT ujawniła raport krytykujący „Wiadomości” TVP, Onet Wiadomości, 11 czerwca 2019 [dostęp 2019-06-27]  (pol.).
  83. Raport KRRiT nt. m.in. Wiadomości w TVP. Publikacja dopiero po roku - Wiadomości, wiadomosci.radiozet.pl [dostęp 2019-06-27]  (pol.).
  84. KRRiT ujawnia niewygodny raport. Jest miażdżący dla TVP, wyborcza.pl [dostęp 2019-06-27]  (pol.).
  85. Wiadomości TVP1 przeprosiły Konfederację. Maczkiem - Konfederacja - rp.pl, www.rp.pl [dostęp 2019-11-19]  (pol.).
  86. Konfederacja przeprosiny i sprostowanie w „Wiadomości” TVP. Będzie kolejny pozew, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2019-11-19]  (pol.).
  87. Wiadomości TVP po raz trzeci muszą przeprosić Konfederację | naTemat.pl, natemat.pl [dostęp 2019-11-19]  (pol.).
  88. Rada Etyki Mediów: „Wiadomości” jednostronne i łamią wszystkie zasady karty etycznej powtarzając zarzuty wobec marszałka Grodzkiego, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2020-02-03]  (pol.).
  89. PAP. Zamiast „Dziennika TV” – „Wiadomości”. „Trybuna Robotnicza”, s. 2, 20 listopada 1989. RSW „Prasa-Książka-Ruch". 
  90. 16.02.2016, 19:30, wiadomosci.tvp.pl [dostęp 2016-02-17] .
  91. a b Wiadomości z nową oprawą od 12 maja [dostęp 2019-05-07] .
  92. „Reszczyński w nowej scenografii”, Gazeta Wyborcza z 16 marca 1992
  93. a b „Wiadomości” od niedzieli z nowym studiem i oprawą. Olechowski: wprowadzamy Virtual Window i rozszerzoną rzeczywistość, wirtualnemedia.pl, 7 maja 2019 [dostęp 2019-05-07]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Wiadomości (program informacyjny)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy