Wikipedia:Poczekalnia/biografie/2021:01:03:Hartung (biskup Semagallenu)


Wikipedia:Poczekalnia/biografie/2021:01:03:Hartung (biskup Semagallenu) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii < Wikipedia:Poczekalnia‎ | biografie Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Hartung (biskup) | edytuj kod

 Hartung (biskup) (dysk.historialinkująceobserwujrejestr)

Artykuł jest nieency, bardzo ogólnikowy, nic nie wnosi AramilFeraxa (dyskusja) 20:54, 3 sty 2021 (CET)

  • Ency jest opisywany człowiek, gdyż uznaliśmy biskupów KK w Polsce za autoency. Znamy stanowisko, a nawet dwa. Braki w biogramach tak dawnych osób są normalne. Ciacho5 (dyskusja) 20:58, 3 sty 2021 (CET)
  • Jest w PIB II, w kompendium Niteckiego. Encyklopedyczny — (Wypowiedź jest moją opinią, chyba że zaznaczono inaczej; proszę o brak tzw. pingów). — Paelius (dyskusja) 21:10, 3 sty 2021 (CET)
  • Wystarczy dodać źródła. Nie widzę nic przeciwko  zostawieniu StasiekSkiJumping (dyskusja) 21:41, 3 sty 2021 (CET) Przecież jest już uźródłowione Niteckim. Które źródła wystarczy dodać? — (Wypowiedź jest moją opinią, chyba że zaznaczono inaczej; proszę o brak tzw. pingów). — Paelius (dyskusja) 21:44, 3 sty 2021 (CET) Chodzi mi o niebibliograficzne. Nie zmienia to mojej opinii o  pozostawieniu StasiekSkiJumping (dyskusja) 21:45, 3 sty 2021 (CET) Przecież jest już uźródłowione Niteckim. Jakie źródła niebibliograficzne wystarczy dodać? — (Wypowiedź jest moją opinią, chyba że zaznaczono inaczej; proszę o brak tzw. pingów). — Paelius (dyskusja) 21:47, 3 sty 2021 (CET)
  • W haśle jest podana Senigallia (miasto włoskie), ale w tytule jest biskup Semagallenu, a do tego znalazłem takie niemieckie źródło gdzie jest Semgallen, czyżby chodziło o Semigalię? Czy można by to zweryfikować w innych źródłach? Gdarin dyskusja 15:50, 4 sty 2021 (CET)
    • Dodałem jedno zdanie do biogramu. Trudno o więcej źródeł. Biskup wystąpił w jednym dokumencie z 1303 r. Pochodził chyba rzeczywiście z Semigalii. Na Śląsku mógł być przejazdem. Na pochodzenie można zacytować artykuł Paula Pfotenhauera znaleziony przez Gdarina--Bonio (dyskusja) 19:27, 4 sty 2021 (CET)
    • Z kolejnego znalezionego źródła wynika, że był biskupem w Semigalii. Można dopisać o jego pobycie w Chebie. Wygląda, że podobnie jak na Śląsku i tam był przejazdem.--Bonio (dyskusja) 15:49, 5 sty 2021 (CET)
      • Znalazłem kolejne źródło, z inną datą śmierci: Hartung gehörte dem Minoritenorden an, starb am 26 November 1314 in Regensburg und erhielt seine Grablege im Kloster St. Salvator. Sein Titel „ Semigallensis “ jest też o nim So beispielsweise war ein Bischof Balduin von Semgallen 1237 vorübergehend in Köln tätig, und auch der erste urkundlich faßbare Regensburger Hilfsbischof Hartung - ein geistlicher Sohn des Franz von Assisi, der 1314 im hiesigen Minoritenkonvent verstarb – war auf den Titel des livländischen Sprengels Semgallen ( Selburg ) geweiht. Aber wie schon gesagt, handelte es sich bei solchen Vertretungen um einmalige oder zeitlich begrenzte Aufträge. Nie wiem jak ten jego tytuł przetłumaczyć, bo to też warto by dopisać. Gdarin dyskusja 11:41, 6 sty 2021 (CET)
    • Ta listopadowa data śmierci jest bardziej wiarygodna w konktekście pobytu biskupa w Chebie. W cytowanym fragmencie chodzi o to, że był on biskupem Semigalli, a jej stolicą było wówczas Sēlpils.--Bonio (dyskusja) 11:56, 6 sty 2021 (CET)
      • tego właśnie nie wiadomo, może tylko został nominowany? Z jakichś powodów posługiwał się tym tytułem, ale na jakiej podstawie trudno stwierdzić, pamiętajmy, że Semigalia została podbita w 1290, może więc po tym roku otrzymał nominację, ale to jeszcze nie znaczy, że był tam faktycznie biskupem (raczej nie) Gdarin dyskusja 12:03, 6 sty 2021 (CET)
    • Dziś każdy biskup pomocniczy jest oficjalnie są biskupem w jakiejś diecezji, która faktycznie nie istnieje bo zazwyczaj leży na terenie gdzie dziś chrześcijan już nie ma. Wydaje się, że nie da się ustalić czy Hartung faktycznie wykonywał swoje obowiązki w Semigalii czy tylko planowano, że będzie tam biskupem. Ze znalezionych źródeł wynika, że czynności biskupie sprawował w kilku różnych diecezjach na terenie Niemiec. Przy okazji ja bym zaznaczył, że październikowa data śmierci jest błędna bo kłóci się z jego pobytem w Chebie--Bonio (dyskusja) 23:21, 6 sty 2021 (CET)

Zostawiono. Artykuł do poprawienia i rozbudowania, ale jak najbardziej encyklopedyczny. Nadzik (dyskusja) 12:19, 8 sty 2021 (CET)

@Nadzik do rozbudowania? wątpię by jakiekolwiek źródło w necie czy poza nim zgromadziło tyle informacji o tej osobie, to już jest DA tak naprawdę Gdarin dyskusja 14:09, 8 sty 2021 (CET) Dziękuję Gdarinie, że żeś to Ty napisał. Niestety, gdybym napisał to ja, zostałoby to określone atakiem osobistym — (Wypowiedź jest moją opinią, chyba że zaznaczono inaczej; proszę o brak tzw. pingów). — Paelius (dyskusja) 01:18, 10 sty 2021 (CET)
Na podstawie artykułu: "Wikipedia:Poczekalnia/biografie/2021:01:03:Hartung (biskup Semagallenu)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy