Wypożyczalnia rowerów


Wypożyczalnia rowerów w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Wypożyczalnia rowerów w Niemczech

Wypożyczalnia rowerów – punkt usługowy oferujący na zasadzie czasowego wypożyczenia za kaucją, po określonej cenie, pojazdy rowerowe, takie jak rower tradycyjny, tandem, rower transportowy czy riksza. Szczególnie popularne w rozwiniętych krajach zachodnich, takich jak: Holandia, Belgia, kraje skandynawskie, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Polska.

Rodzaje wypożyczalni | edytuj kod

Stacja systemu wypożyczania rowerów publicznych w Barcelonie
  • Komercyjne – stanowiące własność prywatną i działające na zasadzie maksymalizacji zysków; wyposażenie stanowią zazwyczaj zwykłe rowery dostępne w handlu, odpowiednio trwale oznakowane i ubezpieczone na wypadek kradzieży.
  • Niekomercyjne, typu non-profit – tworzą publiczny system wypożyczania rowerów, często zarządzane są przez jednostki podległe władzom publicznym, działające na zasadzie zrównoważenia transportu miejskiego, odciążenia komunikacji publicznej i samochodowej, powodującej zatłoczenie miast, w obrębie większego systemu transportu. Próby wprowadzenia tego typu rozwiązań kończyły się czasem niepowodzeniem, rowery traktowane były jako łatwy łup, a więc niszczone i rozkradane (tak było w przypadku pierwszego tego typu wypożyczalni White bicycle w Amsterdamie), jednak coraz więcej miast wprowadza sieci bezobsługowych wypożyczalni (zob. np. listę systemów rowerów publicznych w Polsce). Przez analogię do transportu publicznego stosuje się określenie „rowery publiczne”[1][2]. Zasadę współdzielenia rowerów, opartą na zasadzie bez prowizji, świadczą obiekty hotelowe, gastronomiczne oraz placówki informacji tzw. Tourist Point. Prowadząc usługi wypożyczania o charakterze uzupełniającym, które mają pokrywać jedynie część środków usługi, zachowując nie komercyjność.[3]

Zalety systemu | edytuj kod

Wypożyczalnie rowerów stanowią element uzupełnienia sieci komunikacyjno-transportowej miast. Współgrają z transportem kolejowym oraz masowym transportem miejskim. Mogą spełniać ważną rolę w odciążeniu ruchu samochodowego; przyczyniają się, poprzez masowe wykorzystanie roweru, do spadku niekorzystnych zjawisk towarzyszących transportowi samochodowemu takimi jak zanieczyszczenia, hałas, drgania gruntu.

Wypożyczalnie rowerów zwiększają ofertę turystyczną miejsc, w których są usytuowane – odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na aktywny wypoczynek mieszkańców miast oraz turystów. Pozwalają też na znaczne zwiększenie zasięgu dotarcia pieszych turystów – z kilku do kilkunastu/kilkudziesięciu kilometrów.

Przypisy | edytuj kod

  1. Stolica będzie pełna rowerów do wynajęcia, Polska-The Times, 2010-03-10
  2. Rower publiczny to nie teleporter, Aleksander Buczński, Zielone Mazowsze, 2010-03-01
  3. Redakcja, Letnia redakcja naszemiasto.pl: Co ciekawego na Jarmarku, czyli... co robić kiedy nogi rozbolą, Gdańsk Nasze Miasto, 6 sierpnia 2015 [dostęp 2020-03-06]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Wypożyczalnia rowerów" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy