XNA


XNA w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

XNA (wym. ˌɛksɛnˈeɪ[1]) – zbiór narzędzi firmy Microsoft pozwalającym na tworzenie gier przeznaczonych dla systemu Windows, konsoli Xbox 360 jak również telefonów z systemem operacyjnym Windows Phone. Microsoft XNA Studio Express jest bezpłatnym środowiskiem programistycznym bazującym na serii Visual Studio Express. W skład środowiska wchodzi szereg pomocy, szablonów, zestawów startowych i obszerna dokumentacja pozwalająca na szybkie tworzenie gier takich jak gry platformowe, FPS czy strategie czasu rzeczywistego. XNA Framework Content Pipeline jest zestawem narzędzi pozwalającym programistom na o wiele łatwiejsze dołączanie grafiki 3D do swoich aplikacji. Powstał też Mono.Xna (MonoGame) – open source'owy odpowiednik XNA na wszystkie platformy obsługiwane przez Mono oraz OpenGL[2].

XNA to akronim rekurencyjny od ang. XNA’s not acronymed[3].

Spis treści

XNA Framework | edytuj kod

XNA Framework bazuje na implementacji .NET Compact Framework 2.0 dla aplikacji pisanych na platformę Xbox 360 i .NET Framework 2.0 dla systemu Windows. Zawiera bogaty zestaw bibliotek klas, które są przeznaczone specjalnie do tworzenia gier komputerowych. Biblioteki te są skonstruowane w taki sposób, aby umożliwić łatwe przeniesienie programu na inną platformę sprzętowo-systemową, bez dokonywania wielu poprawek w kodzie. Tworzone aplikacje mogą działać na systemach Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows Phone 7 i Xbox 360. Programy mogą być pisane właściwie przy użyciu każdego języka programowania zgodnego z .NET, jednak oficjalnie jest obsługiwany jedynie C# oraz Visual Basic. Wraz z wydaniem systemu operacyjnego Windows 8 oraz zintegrowanego środowiska programistycznego Visual Studio 2012 Microsoft zrezygnował z rozwoju pakietu XNA[4].

Framework pozwala programistom zapomnieć o większości niskopoziomowych niuansów, związanych z tworzeniem gier, które mogą różnić się w zależności od platformy sprzętowej.

XNA Framework obsługuje zarówno grafikę dwuwymiarową jak i 3D. Obsługuje także kontrolery Xboxa 360, włącznie z kontrolowaniem ich wibracji.

XNA Math | edytuj kod

XNA Math jest biblioteką programistyczną wspomagającą wykonywanie obliczeń arytmetycznych i algebraicznych na wektorach (2-,3- i 4-wymiarowych) i macierzach (3x3 i 4x4). Wykorzystywana jest szeroko przy tworzeniu gier komputerowych (renderowanie grafiki, animacje). Działania wykonywane są na liczbach zmiennoprzecinkowych pojedynczej precyzji.

XNA Creators Club i App Hub | edytuj kod

XNA Creators Club to społeczność internetowa skupiająca programistów tworzących gry przy wykorzystaniu frameworku XNA i Game Studio. Członkowie CC mają dostęp do materiałów edukacyjnych (artykuły, tutoriale, starter-kity, narzędzia programistyczne), minigier i ofert partnerów klubu. Dodatkowo mogą brać udział w dyskusjach na specjalnym forum dotyczącym wszystkich aspektów tworzenia gier komputerowych. Obecnie został przekształcony w portal App Hub.

Przypisy | edytuj kod

  1. John C. Wells: Longman Pronunciation Dictionary. 2008. ISBN 978-1-4058-8118-0.
  2. Strona projektu
  3. FAQ XNA (dostęp: 14.11.2011) (ang.)
  4. The Future of XNA Game Studio and Windows 8. giantbomb.com. [dostęp 2013-06-03].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (zintegrowane środowisko programistyczne):
Na podstawie artykułu: "XNA" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy