Xbox 360


Xbox 360 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Xbox 360konsola gier wideo wyprodukowana przez firmę Microsoft. Została opracowana we współpracy z IBM, ATI i NEC. Xbox 360 to następca konsoli Xbox, konkuruje z Sony PlayStation 3 i Nintendo Wii w ramach siódmej generacji gier konsolowych. Platforma zintegrowana jest z usługą Xbox Live, usługą pozwalającą graczom na rywalizację w trybie online i pobieranie treści, takich jak gry zręcznościowe, dema gier, filmy z gier, programy telewizyjne oraz filmy. Konsola została wprowadzona do sprzedaży: w USA 22 listopada 2005, w Europie 2 grudnia 2005, w Japonii 10 grudnia 2005, w Czechach i Polsce 3 listopada 2006. 20 kwietnia 2016 Microsoft poinformował o zaprzestaniu produkcji konsoli Xbox 360[5].

Spis treści

Specyfikacja techniczna | edytuj kod

Złącza AV | edytuj kod

Zintegrowane:

Za pośrednictwem złącza AV (nie dotyczy modelu E):

Dodatki | edytuj kod

Producent urządzenia zaprezentował również liczne dodatki do konsoli. Są to między innymi: pilot, gitara, perkusja, mikrofon, kierownica, kontroler deskorolka[13], Messenger Kit, Quick Charge Kit, karta WiFi oraz kontroler ruchu Kinect.

Porównanie wersji | edytuj kod

W momencie wprowadzenia do sprzedaży dostępne były 2 wersje konsoli: Core i Premium. Różniły się one wyglądem zewnętrznym (wersja Premium miała chromowaną tackę napędu) i wyposażeniem. Zestaw w wersji Core składał się z konsoli, przewodowego pada i kabla composite video. Zestaw Premium posiadał dodatkowo dysk twardy 20 GB, head set (słuchawka z mikrofonem), pad bezprzewodowy zamiast pada przewodowego i zamiast kabla composite video, kabel component video[14].

29 kwietnia 2007 na amerykański rynek została wprowadzona kolejna wersja konsoli o nazwie "Elite". Wyróżnia się przede wszystkim czarnym kolorem obudowy, dyskiem twardym o pojemności 120 GB oraz złączem HDMI. Cena konsoli wynosiła w chwili wypuszczenia na rynek 479,99 USD. Europejska premiera nowej wersji tego urządzenia miała miejsce 24 sierpnia 2007 roku[15].

W sierpniu 2007 pojawiła się w USA nowa wersja Xbox 360 Premium, która została wzbogacona o złącze HDMI[16].

W listopadzie 2007 roku pojawiła się kolejna wersja konsoli nazwana Xbox 360 Arcade, która zastąpiła wersję Core. Konsola od wersji Core różni się tym, że posiada port HDMI, bezprzewodowy kontroler oraz zestaw pięciu gier z oferty Xbox Live Arcade. Konsola w nowej wersji jest dostępna w Polsce od 26 listopada 2007. Wersja Core nie jest już produkowana[17].

Xbox 360 E i Xbox One na targach E3 2013

W 2010 roku na targach E3 organizowanych od 15 do 17 czerwca Microsoft zaprezentował odświeżoną konsolę Xbox 360 zwaną Xbox 360 S[18], wzbogaconą o moduł WiFi z dyskiem twardym 250 GB, jeszcze mniejszym poborem energii i cichszym napędem. Nowa wersja trafiła do amerykańskich sklepów jeszcze tego samego dnia, a europejska premiera (w tym polska) odbyła się 16 lipca 2010 roku. Konsola posiada specjalny port pozwalający na podłączenie kontrolera Kinect bez dodatkowego zasilania[19].

10 czerwca 2013 na targach Electronic Entertainment Expo 2013 została przedstawiona kolejna, odświeżona wersja konsoli – Xbox 360 E. Model ten nawiązuje już swym wyglądem do Xbox One[1]. Konsola jest dostępna w wersji 4 GB lub 250GB wraz z kontrolerem Kinect[20].

Wersje sprzętowe | edytuj kod

Xbox Live | edytuj kod

Xbox Live (inaczej XBL) jest to wirtualna społeczność użytkowników podłączonych do sieci. Dzięki niej można czatować, prowadzić rozmowy głosowe, wideokonferencje, a także, na co został położony szczególny nacisk, grać z innymi użytkownikami konsoli Xbox 360, a także komputerów (usługa Games for Windows – Live), poprzez sieć Internet. Premiera XBL odbyła się w 2002 roku.

Xbox Live dostępny jest w dwóch wersjach:

  • Live Silver – bezpłatny, podstawowy pakiet. Posiada wszystkie funkcje Microsoft Live! Gold, z wyjątkiem gry wieloosobowej, pobierania nowych wersji demo (możliwe jest to dopiero po 7 dniach od ukazania się dema na Xbox Live), oraz rozmowy w grupie Xbox Live. W niektórych grach znajdują się kody pozwalające na grę wieloosobową przez sieć przez 48 godzin, jednak nie nadają one przywilejów Xbox Live Gold (brak możliwości pobierania nowych wersji demo przez 7 dni i grania w niektóre gry w sieci w trybie rankingowym)[potrzebny przypis].
  • Gold – pakiet pozwalający dodatkowo na grę w sieci i pobieranie wersji demo bez zwłoki. Aby mieć dostęp do funkcji gry wieloosobowej musimy za nią płacić. Do kupienia są specjalne zdrapki zasilające konto na 1, 3, 12 i 12 + 2 miesiąc gratis (najczęściej zdrapki okazyjne np. wydanie nowej gry). Darmowe miesięczne konto Gold można otrzymać przy rejestracji pierwszych 3 kont na danej konsoli, każde następne konto otrzymuje status Live Free.

Liczba użytkowników usługi Xbox Live wynosi ponad 40 milionów[23].

Konto i punkty | edytuj kod

Każdy gracz ma swój GamerTag, czyli unikalną nazwę (konto), do którego może przypisać państwo, własną grafikę i styl gry tj. Family (rodzina), Recreation (rekreacja), Underground (podziemie) i Professional (zawodowcy). Gamertagi użytkowników można oglądać na stronach internetowych usługi Xbox Live. Własne konto można edytować wykorzystując w tym celu przeglądarkę internetową, po zalogowaniu się poprzez Windows Live ID. Każdy gamertag jest opatrzony specjalnymi punktami, Gamerscore, które zbierane są poprzez spełnianie określonych kryteriów (osiągnięć) w grach. Wynik gracza ustala pozycję w światowym rankingu graczy. Punktów Gamerscore nie można wymieniać na wirtualną walutę i dokonywać nimi zakupów w sklepie Marketplace[potrzebny przypis].

Xbox Live Marketplace | edytuj kod

Xbox Live Marketplace to sklep, w którym można pobrać wersje demo najnowszych gier i trailery filmów (także w HD), a także zakupić za Microsoft Points filmy, gry zręcznościowe, dodatki itp. Każdy z dodatków został umieszczony w odpowiedniej kategorii. Dodatki obejmują grywalny materiał oraz aktualizacje. Niektóre z nich są bezpłatne, za pozostałe należy zapłacić punktami[potrzebny przypis].

Xbox Live Arcade | edytuj kod

Xbox Live Arcade to małe gry zręcznościowe pobierane z Internetu. Są to proste, niewielkie, zapewniające rozrywkę dodatki. Do konsoli Xbox 360 Arcade dodawana jest płyta z grami arcade. Każda pełna wersja takiej gry zawiera 12 osiągnięć wartych w sumie 200 Gamerscore[potrzebny przypis].

Xbox Originals | edytuj kod

Xbox Originals było usługą, dzięki której istniała możliwość pobierania z Internetu pełnych wersji tytułów z pierwszego Xboksa na dysk twardy konsoli. Tym samym Microsoft zaprzestał dalszego wydawania gier na poprzednią konsolę. Usługa ta była dostępna tylko w przypadku posiadania dysku twardego. Każda gra kosztowała 1200 Microsoft Points, a prócz tego należało zainstalować darmowy emulator, który był pobierany podczas pierwszego uruchomienia gry. Usługa została wyłączona 15 kwietnia 2010 roku[24].

Kinect | edytuj kod

 Osobny artykuł: Kinect.

Kinect jest czujnikiem ruchowym, pozwalającym użytkownikowi na interakcję z konsolą bez konieczności używania kontrolera, poprzez interfejs wykorzystujący gesty wykonywane przy pomocy kończyn i całego ciała, jak i przez komendy głosowe. Został zaprezentowany 1 czerwca 2009 podczas targów Electronic Entertainment Expo[25].

Problemy techniczne | edytuj kod

Trzy czerwone diody, oznaczające ogólny błąd sprzętowy konsoli Xbox 360 (często nazywany Red Ring Of Death – RROD (czerwony pierścień śmierci))

Konsola Xbox 360 była podatna na wiele problemów natury technicznej. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 roku, produkt zyskał wątpliwą markę pod względem sprawności i dużej wadliwości[26][27][28]. W szczególności, często spotykanymi błędami są przegrzewanie się konsoli, błędy przy odczytywaniu dysków, a także zacinający się mechanizm otwierania i zamykania napędu DVD[potrzebny przypis].

W odpowiedzi na dużą wadliwość Microsoft rozszerzył okres gwarancyjny na konsole Xbox 360 do trzech lat dla wszystkich błędów, które powodują wyświetlanie się trzech czerwonych lampek na konsoli (tzw. czerwony pierścień śmierci)[29]. Inne problemy techniczne nie są objęte rozszerzonym okresem gwarancji. Jednocześnie Microsoft wprowadził modyfikacje do nowo produkowanych konsoli, mające poprawić stabilność i zmniejszyć awaryjność działania. Należy również dodać, że konsole z 2009 r. mają poprawiony układ chłodzenia, co eliminuje problem „pierścienia śmierci”[30]. Kolejna wersja konsoli, według Microsoftu wyeliminowała do końca problem z „RRoD”[31].

Problemem występującym w konsoli Xbox 360 (w modelu Jasper błąd praktycznie nie występuje) był E74, pod pozornym błędem kabla AV najczęściej stoi uszkodzenie lub przegrzanie chipu skalującego typu ANA/HANA[32]. Jest to błąd ekranowy i w przypadku RROD-a na ekranie można ujrzeć planszę z numerem błędu (E XX), jak i informację: „Błąd systemu. Skontaktuj się z Pomocą Techniczną dla konsoli Xbox” w różnych językach.

Walka z piractwem | edytuj kod

W połowie stycznia 2010 roku ruszyła akcja Microsoftu przeciw piractwu w Polsce. Akcja z hasłem „Nie Przerabiam. Nie Kradnę”[33] mówi o tym, aby nie przerabiać swojej konsoli i kupować oryginalne gry, a co za tym idzie napędzać polski rynek gier wideo. Pod tą akcją podpisało się wiele[kto?] producentów gier i pism o grach. Kilka dni po rozpoczęciu tej akcji, polscy gracze uruchomili swoją pod hasłem „Nie sprzedaję wybrakowanego produktu. Nie kradnę”. Stwierdzają w niej, że Microsoft ignoruje polskich graczy i nie chce uruchomić usługi Xbox LIVE w Polsce[34]. 21 stycznia odbyła się konferencja obydwu stron, na której uzgodniono wiele spraw na temat łączenia piractwa z brakiem Xbox Live w Polsce[35]. 10 listopada 2010 roku Microsoft oficjalnie uruchomił usługę Xbox Live w Polsce, jednakże nie jest ona tak rozbudowana jak na zachodniej części globu[36].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b E3 2013 Reveals New Xbox 360 Console Model And Introduces Free Games For Gold Members. inquisitr.com. [dostęp 2013-12-30].
  2. Update your Xbox 360 console to play original Xbox games. microsoft.com.
  3. Eddie Makuch: E3 2014: $399 Xbox One Out Now, Xbox 360 Sales Rise to 84 million (ang.). GameSpot, 2014-06-09. [dostęp 2018-05-05].
  4. Xbox360 (ang.). vgchartz.com. [dostęp 2015-05-14].
  5. Phil Spencer: Achievement Unlocked: 10 Years – Thank You, Xbox 360 (ang.). Xbox Wire, 2016-04-20. [dostęp 2016-04-22].
  6. Embedded DRAM for Xbox 360
  7. Konsola Xbox 360 500GB z sensorem Kinect i grami Kinect Sports, Kinect Adventures i Forza Horizon (pol.). xbox.com. [dostęp 2015-07-28].
  8. USB Flash Drive | Xbox 360 Storage, support.xbox.com [dostęp 2017-10-25]  (ang.).
  9. Xbox 360 D Terminal HD AV Cable [dostęp 2016-11-07] .
  10. Official Xbox 360 S-Video Cable | Buy Games – Electronic | Buy Your Games – Electronic At Webshop, webshop.cashconverters.com.au [dostęp 2016-10-30] .
  11. Builded and DesignedB.D. By Builded and DesignedB.D., ADVANCED SCART AV CABLE MICROSOFT XBOX 360 VIDEO RGB B4W-00002 [art 0554] – EUR 32.57 : r-digital.it, digital solutions at a click, www.r-digital.it [dostęp 2016-10-30] .
  12. Xbox 360 VGA HD/AV Cable, GameStop [dostęp 2016-10-30]  (ang.).
  13. Tony Hawk: Ride – strona oficjalna
  14. Microsoft Xbox 360 Premium Specs (game console – 20 GB HDD) – Consoles – CNET Reviews. CNet. [dostęp 2014-01-13].
  15. European Xbox 360 Elite coming August 24
  16. a b Ryan Block: Microsoft officially adds HDMI to Xbox 360 Premium. engadget.com, 2007-08-08. [dostęp 2014-01-13].
  17. Xbox.com | Xbox 360 Consoles – Xbox 360 Arcade System
  18. a b New Xbox 360 is Actually Called the Xbox 360 'S' (ang.). tomsguide.com. [dostęp 2012-03-05]. Cytat: Even though Microsoft is still calling it the same name as old, the sticker on the back shows clearly that it's the Xbox 360 S – perhaps taking a page out of Porsche naming conventions.
  19. Tor Thorsen: Xbox 360 Slim shipping now, Kinect due Nov. 4 (ang.). GameSpot, 14 czerwca 2010. [dostęp 22 maja 2014].
  20. Matthew Humphries: Redesigned Xbox 360 E teardown reveals it’s a cost saver for Microsoft (ang.). geek.com, 2013-06-13. [dostęp 2014-12-26].
  21. Brak obsługi dysków z wcześniejszych wersji konsol
  22. Xbox 360 250GB Hard Drive – Xbox.com. Microsoft. [dostęp 2016-03-09].
  23. Xbox 360 surpasses 66M sold and Kinect passes 18M units (ang.). venturebeat.com. [dostęp 2012-01-29].
  24. Microsoft zamyka usługę Xbox Originals (pol.). Chip, 2010-02-05. [dostęp 2015-03-24].
  25. Scott Lowe: E3 2009: Microsoft Unveils Motion Camera (ang.). IGN, 2009-06-01. [dostęp 2016-04-22].
  26. Ben Parfitt: BBC’s Watchdog scrutinises Xbox 360 (ang.). MCV, 2007-02-14. [dostęp 2018-04-19].
  27. Rings of Red. GamesIndustry.biz. [dostęp 2008-07-26].
  28. Philip Kollar: A Tale of 11 Broken Xbox 360s. Ziff Davis Publishing Holdings Inc, 2007-06-26. [dostęp 2017-03-14].
  29. Microsoft: Xbox 360 Warranty Coverage Expanded. 2007-06-05. [dostęp 2008-07-26].
  30. Tor Thorsen: Xbox 360 failure rate 23.7%, PS3 10%, Wii 2.7% – Study (ang.). GameSpot, 2009-09-02. [dostęp 2016-03-09].
  31. Inside Source Reveal the Truth About Xbox 360 "Red Ring of Death" Failures. 2008-01-19. [dostęp 2008-06-24].
  32. Justin McElroy: Is your Xbox 360 an E74 victim? (ang.). Joystiq, 2009-03-17. [dostęp 2013-02-02].
  33. Nie przerabiam, nieprzerabiam-niekradne.pl [dostęp 2017-11-27]  (pol.).
  34. Creative Vision >>>> Centrum Mediów Internetowych, kontrakcja.pl [dostęp 2017-11-27] .
  35. Oświadczenie Microsoft Polska i KontrAkcja.pl | Aktualności, www.onlinecenter.pl [dostęp 2017-11-27]  (ang.).
  36. Xbox Live w Polsce od dzisiaj!, www.spidersweb.pl [dostęp 2017-11-27] .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Xbox 360" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy