YUV


YUV w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Obraz oraz jego składowe Y, U i V

YUVmodel barw, w którym Y odpowiada za jasność obrazu (luminancję), a UV kodują barwę – są to dwa kanały chrominancji.

Model YUV był wykorzystywany w czasie przechodzenia od telewizorów czarno-białych na kolorowe. Czarno-białe odbiorniki wyświetlały jedynie jasność obrazu, a kolorowe dodawały informacje o kolorze, co pozwoliło posiadaczom czarno-białych nie pozbywać się odbiorników od razu.Y – luminacja (dla obrazu monochromatycznego), U – przeskalowana składowa niebieska B, V – przeskalowana składowa czerwona R.

Uzyskanie obrazu w modelu YUV z obrazu w standardzie RGB realizuje się w następujący sposób:

Y = 0,299 • R + 0,587 • G + 0,114 • B U = 0,492 • (B - Y) V = 0,877 • (R - Y) 

lub przy pomocy przekształcenia za pomocą mnożenia macierzy przez wektor:

0 , 299 0 , 587 0 , 114 0 , 147 0 , 289 0 , 437 0 , 615 0 , 515 0 , 100 R G B = Y U V {\displaystyle {\begin{bmatrix}0,299&0,587&0,114\\-0,147&-0,289&0,437\\0,615&-0,515&-0,100\\\end{bmatrix}}\cdot {\begin{bmatrix}R\\G\\B\end{bmatrix}}={\begin{bmatrix}Y\\U\\V\end{bmatrix}}}

Zobacz też | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "YUV" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy