ZNTK Nowy Sącz 101D


ZNTK Nowy Sącz 101D w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania SU42-523 SU42-534 należąca do spółki Przewozy Regionalne

SU42normalnotorowa lokomotywa spalinowa produkcji polskiej produkowana przez Zakłady Fablok w Chrzanowie w latach 1975–1977 jako modyfikacja lokomotywy serii SM42, jak również zmodernizowana przez ZNTK Nowy Sącz w latach 1999–2000 jako modyfikacja lokomotywy serii SP42.

Spis treści

SU42 produkowane w latach 1975–1977 | edytuj kod

W latach 1975–1977 w chrzanowskich Zakładach Fablok przeprowadzono przebudowę lokomotyw spalinowych SM42, przystosowując je do ogrzewania wagonów pasażerskich. Pierwotne lokomotywy serii SU42 posiadały system ogrzewania elektrycznego o napięciu 500 V zasilany z prądnicy głównej. Konstrukcyjnie spalinowozy SU42 nie różniły się od lokomotyw serii SM42. W sumie przebudowano i dostarczono dla PKP 40 egzemplarzy SU42.
W roku 2000 pozostające w służbie 30 egzemplarzy przebudowano ponownie do wersji SM42:

  • SU42-013 na SM42-013
  • SU42-019 na SM42-019
  • SU42-020 na SM42-020
  • SU42-027 na SM42-027
  • SU42-031 skreślona z inwentarza w 1999 r.
  • SU42-032 na SM42-032
  • SU42-034 na SM42-034
  • SU42-038 na SM42-038
  • SU42-040 na SM42-040
  • SU42-041 na SM42-041
  • SU42-043 na SM42-043
  • SU42-044 na SM42-044
  • SU42-046 skreślona z inwentarza w 1998 r.
  • SU42-049 na SM42-049
  • SU42-051 na SM42-051
  • SU42-061 skreślona z inwentarza w 1999 r.
  • SU42-070 na SM42-070
  • SU42-075 skreślona z inwentarza w 1999 r.
  • SU42-086 skreślona z inwentarza w 1998 r.
  • SU42-089 skreślona z inwentarza w 1998 r.
  • SU42-094 na SM42-094
  • SU42-095 skreślona z inwentarza w 1998 r.
  • SU42-100 na SM42-100
  • SU42-102 na SM42-102
  • SU42-104 na SM42-104
  • SU42-108 na SM42-108
  • SU42-109 na SM42-109
  • SU42-115 na SM42-115
  • SU42-121 na SM42-121
  • SU42-128 skreślona z inwentarza w 1999 r.
  • SU42-136 na SM42-136
  • SU42-137 skreślona z inwentarza w 1999 r.
  • SU42-139 na SM42-139
  • SU42-140 skreślona z inwentarza w 1998 r.
  • SU42-220 na SM42-220
  • SU42-255 na SM42-255
  • SU42-265 na SM42-265
  • SU42-379 na SM42-379
  • SU42-434 na SM42-434
  • SU42-460 na SM42-460

SU42 modernizowane w latach 1999–2000 | edytuj kod

Zmniejszająca się liczba wagonów pasażerskich ogrzewanych systemem parowym oraz zwiększona awaryjność kotłów ogrzewczych zadecydowały o konieczności przebudowy eksploatowanych dotychczas spalinowozów SP42 i przystosowaniu ich do ogrzewania elektrycznego.

Modernizację przeprowadzono w ZNTK w Nowym Sączu w latach 1999–2000. Przebudowa polegała na zastąpieniu kotła WB-5 (służącego do ogrzewania parowego wagonów) agregatem prądotwórczym. Zastosowano silnik wysokoprężny Caterpillar typu CAT3208 o mocy 180 kW napędzający trójfazową prądnicę synchroniczną z układem prostownikowym dostarczającą prąd o napięciu 3 kV do ogrzewania wagonów. Podczas modernizacji lokomotywy otrzymały oznaczenie serii SU42, numerację od 501 do 540 oraz nową kolorystykę (żółto-niebieską). Przebudową zostało objętych 40 egzemplarzy lokomotyw serii SP42.

We wrześniu 2008 r. wszystkie lokomotywy serii SU42 stały się własnością spółki Przewozy Regionalne i stopniowo otrzymywały srebrno-czerwone malowanie wraz z napisem Przewozy Regionalne na czole lokomotywy, ale obecnie nadawane jest malowanie szaro - czerwono - pomarańczowe (Polregio). Lokomotywy serii SU42 będące własnością Polregio stacjonują w:

  • PR Białystok: 509 (delegacja z PR Rzeszów), 526, 530
  • PR Gdynia: 505, 508, 521, 533, 534
  • PR Lublin: 535
  • PR Poznań: 502, 522 (delegacja z PR Zielona Góra)
  • PR Rzeszów: 501
  • PR Olsztyn: 512, 513
  • PR Warszawa: 532
  • PR Zielona Góra: 504 (delegacja z PR Poznań), 506 (delegacja z PR Poznań), 518 (delegacja z PR Szczecin)
SU42-523 i SU42-524 po czołowym zderzeniu na linii nr 405 w Korzybiu między Słupskiem a Miastkiem

Niektóre lokomotywy z serii SU42, które zostały zakupione przez Newag zostały w późniejszym czasie przebudowane na 6Dg, lub przenumerowane na SM42.

Ciekawostka | edytuj kod

Ze względu na kolorystykę malowania (barwy żółto-niebieskie) lokomotywy SU42 zyskały w środowisku miłośników kolejnictwa przezwisko Polsat. Jeden z egzemplarzy (SU42-524) posiadał naklejone przezwisko Polsat z przodu na lewym boku, na niebieskim pasie. Lokomotywa SU42-524 uległa czołowemu zderzeniu 13 lipca 2010 roku z SU42-523 na trasie Słupsk – Szczecinek (przez Miastko) w miejscowości Korzybie.

Zobacz też | edytuj kod

Uwagi | edytuj kod

  1. Dane dotyczą lokomotyw SU42 z numerami 501 wzwyż (modernizowane w latach 1999–2000).
Na podstawie artykułu: "ZNTK Nowy Sącz 101D" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy